Swedish mopeds                     
 CAPELLA > DIAMOND > FIXSTJERNAN > HUMBER > JUNO > KILEN > KULM > NORDSTJERNAN  

^ back to Swedish mopeds "S".

 POLSTJERNAN > STJERNAN > TURISTEN > VESTA    
- - - - - - - - - - - - -  ·   NV   S  
 

WIKLUNDs CYKEL & MOTOR

Kontor och utställning: Upplandsgatan 39. 

Reservdelsförsäljning: Observatoriegatan 10.

Stockholm. 

Tel. 34 95 45 växel 

 

[Bicycles & Accessories S.]

[Back/To NV & Crescent o. MCB.]

 

[Wiklunds mopeder.]

 
 Moped STAR. Nymans & Crescent made moped.  
N2     
           
 

 

Wiklunds STAR    Bj.56

Motor: Sachs 2 gear

 

 

Wiklunds STAR    Bj.56

Motor: Sachs 2 gear

 

 

 

 

 

 
N4      
   
 

 

DKW Hobby-Roller

• Wiklunds moped STAR

 

 

Mellan-Mål 1956

• Choklad-Thule

 

 

 

 

 

 
M2c    
 1956      
 

"Blänkare" om Wiklunds nya STAR moped i Teknik för Alla.

 

STAR är en ny svensk moped i 860 kronorsklassen. Den har en tvåtakts, tvåväxlad Sachsmotor.  Bottenlänkgaffel fram. Bakhjulsfjädring finns tyvärr inte.

 

 

Uno Duzäll har med Wiklunds Cykel & Motor AB flyttat in på Upplandsgatan 39 i Stockholm, där DKW:s motorcyklar och Hobby-Rollern demonstreras i moderna lokaler. 

En trevlig nyhet var Star-mopeden utrustad med 2-takt Sachs 50cc med bl.a. vändspolning.

 

 

 

 

       SACHS

 
30    
 1956     [Compare with this moped!]
 

STAR - mopeden i stjärnklass!

 

Star är en nyhet på mopedmarknaden. Förutom ett mycket tilltalande yttre utmärker den sig för mycket god balans och därmed

god väghållningsförmåga. Man åker säkert på Star. 

Som drivkälla användes den världsberömda Sachsmotorn, i denna version på 50 cc. Växellådan har två lägen, vilket borgar för

snabb acceleration upp till toppfarten. Motorn startas medelst kickstart, och drivningen till bakhjulet sker med endast en kedja,

samma kedja går också över pedalerna. Denna finess är till stor nytta om motorn mot förmodan skulle strejka. Då har man vid

pedaldrift två växellägen till sitt förfogande. Växlingen skötes genom vridning av handtaget, modell scooter. 

 

 

TEKNISKA DATA 

Motorn, kopplingen, den tvåväxlade växellådan och vevlagret för vevpartiet med frigång är på denna moped byggda i en enhet.

Motorn är en Fichtel & Sachs 2-taktsmotor med vändspolning. Cylindern är av gjutgods och cylindertoppen av lättmetall.

Växellådan är 2-växlad, byggd i block med motorn och försedd med korklamellkoppling arbetande i oljebad

 

Kraftöverföring: Kedja 1/2" x 3/16

Framgaffel av bottenlänktyp

Smörjning: oljeblandad bensin 

Blandningsförhållande: 1:25 

Elsystem: 6 V 17 W

Bensintanken rymmer 4,5 liter

Däck: 24 x 2" 600 mm

Hjulbas: 1.080 mm 

Kickstart 

Styrlås 

Pris: 860:-

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
-

 

 

 

 

WIKLUNDs CYKEL & MOTOR

Kontor och utställning: Upplandsgatan 39. 

Reservdelsförsäljning: Observatoriegatan 10.

Stockholm. 

Tel. 34 95 45 växel 

 

 

  Ovan ses den väl inkapslade Sachsmotorn.

 

Star-mopeden har växel i handtaget

precis som en scooter.

 

 

 

 
M4c    
 1956       [Allers Nr.19 1956.]
 

 

   Allers Nr.19 1956

 

 

 

 

 

 

 

DKW Hobby - ROLLER

 

En enastående vägsäker

scooter med automatisk

växellåda. Bensinförbruk-

ning 0,18 l/mil. Toppfart

60 km/tim. Finns både en-

och tvåsitsig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

STAR - mopeden i stjärnklass

 

En sportig moped med väl inkläd-

da hjul. Tvåväxlad Sachsmotor

på 50 cc. Kickstart. Bottenlänk-

fjädring fram.

 

 

 
 
ct02    
 1956       [Choklad-Thule, guide.] 
 

 

 

 

 

 

 

 Allers Nr.19 1956

 

Mellan-Mål, så gott!

 

chokladen

med läckra frasrån

och härlig

mellanfyllning

 

 

THULE

Mellan-Mål

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

Föreställningen ännu festligare

med populära Mellan-Mål

 

 

Glad resa blir gladare

med jättegoda Mellan-Mål

 

 

En god bit på väg — läckra

Mellan-Mål gör succé

 

 

En riktig godbit

från Choklad-Thule!

 

 
 
 
 

 

 

 

 

 

 Allers Nr.19/1956