Redan 1886 sålde och reparerade Anton Wiklund engelska velocipeder som Coventry Machinist´s,
Hillman, Humber och Singer i sin Jernvarubutik på Kungsholmen i Stockholm. 1889 var även
cykel tillverkning igång.
1891 bildades Anton Wiklunds Velocipedfabriks Aktiebolag. 1894 försvann Anton helt från firman p.g.a. en förvaltningsschism.
Företagsnamnet behölls av den nya ledningen då det symboliserade god kvalité och stabilitet.
Märken att välja var: Herrcyklarna Nordstjernan & billigare
Polstjernan - Damcyklarna Juno & Vesta.
1899 beslöts om namnändring av firman: A.-B A. Wiklunds Velocipedfabrik.
Fler märken tillkommer: Kulm, Stjernan m. m.
Johan Hedberg, Malmö - märke Örnen, sålde de välgjorda Wiklundska cyklarna i sin egen katalog.
1903: Wiklunds sålde även MC (belgiska FN som märktes Nordstjernan) och bilar (1904: bl. a. NAG, Star och Fiat. 10 år senare Nash, Chevrolet, Packard, Mercedes-Benz och Rolls-Royce).
Lönsamheten minskade i slutet av 1930-talet för Wiklunds och 1939 köpte Nymans i Uppsala cykelverksamheten som flyttades till Nymans.
1941 gick Wiklunds i konkurs men ombildades till Wiklunds AB med
bilförsäljning.
|