Tandemcykling
har varit modern flera gånger förut, senast för
en
30 år sen.
|
Ja, då blir det förstås tyngre än att åka på en vanlig
cykel, och dess utom rätt besvärligt att manövrera i
stadstrafiken. Det ser också litet konstigt ut - ur många
synpunkter. Jag åkte en gång ensam på tandem genom hela
stan för att köra ut till Lidingön med ett par
ottomankuddar, och på Sturegatan mötte jag just en upprymd
landskampspublik. "Var har du tjacket?" Du har
tappat jäntan!' ropade de vänligt efter mig. - Nej, tandem
är ju ingenting att ha i stan - den ska användas till långfärder
på semestern, och då är den praktisk. Man kan hålla högre
fart och komma fortare fram än med en vanlig cykel, och man
har överhuvudtaget en behaglig känsla av att köra ett
tyngre fordon med större ansvar. Jag är själv inte bilägare
eller -körare, men jag föreställer mig att det bör kännas
något i samma stil. Och jag är inte den enda entusiasten -
vi är till och med så många att Cykelfrämjandet tänker
bilda en särskild tandemsektion för att "tillvarata våra
intressen" - ute på landsvägarna existerar det ju
alltid ett visst frimureri mellan dem som kör samma fordon.
Men om åbäket går sönder då? frågar jag med en rysning
vid minnet av olika punkteringar och "maskinfel". -
Om man är två på var sin cykel kan ju i alla fall den ena
åka till en reparationsverkstad, om det skulle behövas...
Jaha, men se en tandemcykel går inte sönder, svarar red.
Gottlieb. (Det var svaret jag väntade på. Har ni hört talas
om en nybliven bilägare som vill vidgå att hans kärra kan
konstra ibland?) - En tandemcykel är ju kraftigare
konstruerad; det är meningen att den ska stå ut med litet
mer än en vanlig cykel. Och så tål den ju mera packning, så
man kan ta med de reparationsgrejor som kan komma till användning.
Det får man alltid räkna med på långfärder i obebodda
trakter och en sådan tänker jag göra i sommar. Ända upp
genom hela Sverige och tillbaka igen på en månad - det
skulle man knappast kunna göra med nöje på vanliga cyklar -
men har man tandem är det något annat!
Ja i min ungdom, för en 25-30 år sen, var det mest medelålders par
som åkte tandem, säger chefen för en sportaffär. Nu när den har
kommit på modet igen är det nästan bara ungdomar som kommer på den
tanken. De tycker väl att de då 'hänger ihop' ännu mer än om var
och en åker på sin cykel - och det ser ju mycket rart ut, det måste
jag säga. Ur ekonomisk synpunkt gör det knappast någon skillnad; en
tandem kostar nästan exakt lika mycket som en herr- och en damcykel
tillsammans i likvärdigt utförande. Men den är ju avsedd för långfärder,
och visst orkar man bättre om man åker tandem - det blir då en viss
utjämning mellan båda cyklisterna. Och om en pojke åker tillsammans
med en ung flicka på vanliga cyklar, brukar han ju få hålla lägre
fart och ta kortare etapper än han skulle behöva, bara för att inte
trötta ut sin dam, men har de en tandem kan hon ju vila sig medan han
drar största delen av lasset så länge han orkar. - Det är än nu
bara tredje året vi för tandemcyklar, det vill säga i någon större
utsträckning, men intresset ökar stadigt, och vi har redan nu många
ungdomar som kommer in och tittar på dem medan de pratar om sina
semesterplaner.
|
|