|
||||||||||||
|
||||||||||||
- - - - - - - - - - - - - | ||||||||||||
|
||||||||||||
RIKSTELEFONKATALOGER. - 1937, 1957, 1963 och 1968. | ||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
Leker Ni kurragömma i telefonen? Naturligtvis inte. - Nej, Ni talar om vem Ni är, när ni börjar ett telefonsamtal. Det sparar tid och gör, att misstag undvikes.
Svara inte hallå ! Svara med telefonnummer eller namn - så vet den, som ringer, om han kommit rätt. Svara inte hallå!
Uppehåll ej telefonisten med frågor! Dröjer ett beställt samtal, undvik då om möjligt att ringa och fråga, när det kommer. Samtalet påskyndas inte härigenom, snarare tvärtom, eftersom telefonisten hindras i sin expedition.
Ge telefonisten tid att koppla ner efter avslutat samtal! Vänta ett ögonblick innan Ni lyfter mikrotelefonen, om Ni skall ringa igen.
Tala tydligt Det är svårare att uppfatta vad Ni säger i telefon än vid vanligt samtal.
|
||||||||||||
Leker Ni television i telefonen? Ja det finns faktiskt de, som sätter taltratten upp mot ögonen, som om de där skulle få se den de talar med. Andra vänder den ned mot hakan. Mitt för munnen skall den hållas. Då behöver man inte skrika. Då kan man tala i vanlig samtalston. Tala också vänligt, det ökar trevnaden i telefonumgänget.
|
||||||||||||
|
||||||||||||
Följande namn och sifferbeteckningar användes för bokstavering av svårfattliga ord och siffertal vid telefonering av telegram m. m. | ||||||||||||
|
||||||||||||
Exempel: Ordet >Abisko» bokstaveras Adam - Bertil - Ivar - Sigurd - Kalle - Olof. Talet "1290" bokstaveras Ett-Tvåa-Nia-Nolla. |
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||