xx xx xx xx xx | ||||
Handhavande & körning. Introduktion till Nya Ägare. Identifikation. Tankning. Stöldlås. Bränslekran. Bromsar. Belysning ^ back 1:a körningen bild 2 - Start av motor med kickstart. Igångsättning - Nedväxling - Stopp - Inkörning - Vinterförhållanden Svänghjulsmagneten - Förgasaren. Tillsyn och vård: Bränsleledningar & Förgasare bild 3, 4, 5, 6 och 7. II. Tändstift. III. Glödlampor. V. Kablar, Reglage. Sprängskiss 2-3 växlad motor. TEKNISK DATA Motor - El - Kraftöverföring. Kedja, drev. mm. Däck, broms. mm. - Bränsle- och oljerymder. - Tillsyns & smörjschema. El Kopplingsschema - Rådgivare vid störning. Byte, Justering: Koppling, justering bild 8 - Växellådan bild 9. - Växelinställningar 2-3 växlad bild 10. Kontroll och justering. Slutkontroll del 1-2. bild 11 till 15. - Tändningen bild 16, 17. Hjulnav och bakkedjan - Bakkedjan, justering. Hjulinställning - Tvättning, rengörning och vinterförvaring. Sotning, avgasrör, ljuddämpare. Demontering och montering av däck. Förteckning över lampor.
|
||||
FÖRSTA KÖRNINGEN Kontrollera före denna att ringarna äro pumpade, att skruvar och muttrar sitter fast. | ||||
|
||||
|
||||
TILLSYN OCH VÅRD ( se schema ) | |||||||||||||
|
|||||||||||||
3. Munstycket. Tid efter annan, lämpligen i samband med rengörningen av luftfiltret, bör munstycket rengöras. Skruva ur detta (bild 5d) och blås det rent med tryckluft. Det kan även rengöras med ett penselhår eller en mycket klen mjuk koppartråd. Drag inte fast munstycket för hårt emedan Ni då kan skada det. Använd under inga omständigheter ställbart munstycke.
4. Förgasaren (bild 6) bör rengöras var 200 mil. Lossa förgasarhuslocket (m) och drag ur trotteln. Lossa skruvarna på förgasarens översida och tag bort flottörhuslocket. Tag bort flottör och flottörnål och gör rent i flottörhuset. Lossa skruven (a) och gör ren denna invändigt. Montera ihop detaljerna.
5. Inställningen av förgasaren. En lugn, långsam tomgång bör inställas så att inte motorn stannar exempelvis i ett gatukors. Inställning av tomgång sker sedan motorn varmkörts. Härvid ställes justerskruven så att tomgången blir den önskade. Efter inställningen av skruven drag åt muttern. Huvudmunstycket är av storleken 56 och används även under inkörningstiden.
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
II. TÄNDSTIFT Är motorn svårstartad är felet i allmänhet att söka i tändstiftet. Tändstiftet demonteras med hylsnyckeln i verktygssatsen. Kontrollera att stiftet är rent inuti samt att elektrodavståndet är 0,4mm. Före montering av nytt tändstift kontrollera elektrodavståndet. Många gånger har nya tändstift 0,7mm elektrodavstånd. Detta måste i så fall ändras till 0,4mm genom att sidoelektroden böjes. Byt till nytt tändstift var 500 mil.
III. GLÖDLAMPOR. - Efter en tids användning kan det inträffa att glödtråden bränns av. Vid utbyte av lampa, ge akt på att huvudlampan monteras rätt, dvs. det långa stiftet på lampan sockel skall vara vänt uppåt. Håll lampan vid monteringen med en ren linnelapp el.dyl. Olja eller hand- svett på lampglaset avdunstar så småningom och bildar beläggning på reflektorn.
IV. BROMSAR, Justering.
V. KABLAR, REGLAGE, BYTE, JUSTERING. - Först avlägsnas strålkastaren genom att skruven under strålkastarsargen skruvas loss, vidare borttages de två genomborrade skruvarna på styrets överdel varefter överdelen lyftes så mycket att wiren för hastighetsmätaren kan skruvas loss. Överdelen kan nu avlägsnas. Efter erforderlig justering av reglage och wires hopmonteras styret så att först fastskruvas hastighetsmätarens wire, sedan lägges överdelen på samt fästes med de två genomborrade skruvarna. Sist placeras strålkastaren på sin plats och skruvas fast. ( De genomborrade skruvarna tjänstgör även som fäste för vindskyddet. Skyddets rundjärnsfästen skjutes genom skruvhålen samt låses med en mutter på undersidan.)
|
|||||||||||||
NEXT |