xx xx xx xx xx | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Handhavande & körning. Introduktion till Nya Ägare. Identifikation. Tankning. Stöldlås. Bränslekran. Bromsar. Belysning ^ back 1:a körningen bild 2 - Start av motor med kickstart. Igångsättning - Nedväxling - Stopp - Inkörning - Vinterförhållanden Svänghjulsmagneten - Förgasaren. Tillsyn och vård: Bränsleledningar & Förgasare bild 3, 4, 5, 6 och 7. II. Tändstift. III. Glödlampor. V. Kablar, Reglage. Sprängskiss 2-3 växlad motor. TEKNISK DATA Motor - El - Kraftöverföring. Kedja, drev. mm. Däck, broms. mm. - Bränsle- och oljerymder. - Tillsyns & smörjschema. El Kopplingsschema - Rådgivare vid störning. Byte, Justering: Koppling, justering bild 8 - Växellådan bild 9. - Växelinställningar 2-3 växlad bild 10. Kontroll och justering. Slutkontroll del 1-2. bild 11 till 15. - Tändningen bild 16, 17. Hjulnav och bakkedjan - Bakkedjan, justering. Hjulinställning - Tvättning, rengörning och vinterförvaring. Sotning, avgasrör, ljuddämpare. Demontering och montering av däck. Förteckning över lampor. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TEKNISKA DATA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
TILLSYNS- OCH SMÖRJSCHEMA. | ||||||||||
Intervall i mil mellan tillsyn och smörjning | 100 | 200 | 300 | 400 | 500 | 600 | 700 | 800 | 900 | 1000 |
Kontrolldragning av muttrar och skruvar, kontroll av lampor och signal, justering och inoljning av wires |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
Rengöring av tändstift (elektrodavstånd 0,4 mm) |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
Justering av bromsar, kontroll av däck. lufttryck |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
Bottenlänk. Smörjning med trvckspruta |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
Kedja. Smörjning och kontroll av sträckning |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
Bromsexcentrarnas axlar. Smörjning |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
Förgasare, rengöring |
x |
x |
x |
x |
x |
|||||
Växellåda, kontroll av olja |
x |
x |
x |
x |
x |
|||||
Avgasport, sotning |
x |
x |
x |
x |
x |
|||||
Hjul, kontroll av inställning |
x |
x |
x |
x |
x |
|||||
Tändningskontroll, 0,4 mm |
x |
x |
||||||||
Fiberklots, fett FT 1V4 |
x |
x |
||||||||
Kedja, tvättning, infettning |
x |
x |
||||||||
Växellåda, oljebyte, 0,2 l. SAE 80 |
x |
x |
||||||||
Nav, styrlager, infettning |
x |
x |
|
|||
RÅDGIVARE VID STÖRNINGAR Även om mopeden är konstruerad efter principen "enklare kan det inte vara" kan det, som vid alla tekniska produkter, uppkomma störningar. Dessa har i de flesta fall inte, som många nybörjare tror, sin orsak i konstruktionen, utan torde i de flesta fall kunna hänföras: Till körsätt och utebliven tillsyn. 1. Motorn startar inte: A. Motorn får inget bränsle. a. Tanken tom. b. Bränslekranen stängd eller igensatt. c. Silen i kranen igensatt. d. Munstycket igensatt. B. Med tändstiftskabeln avtagen från tändstiftet springer ingen gnista över mellan kabeländen och gods. a. Dålig kontakt i kabeln. b. Kabeln bruten eller genomslag till gods. c. Brytararmen rör sig inte. d. Brytarkontakterna smutsiga. e. Kondensatorn fuktig eller felaktig. C. Gnista springer över mellan tändkabel och gods men med kabeln monterad på tändstiftet erhålles ingen gnista mellan stiftets elektroder. a. Elektrodavståndet för stort. b. Brygga mellan elektroderna. c. Tändstiftets isolator fuktig eller skadad. d. Tändstiftet fuktigt av bränsle eller igenoljat. D. Motorn svårstartad vid kall väderlek. a. Tomgången för lågt inställd. b. "Tjuvluft" tages vid förgasaren. E. Motorn svårstartad då den är varm. a. Flottörnålen otät förgasaren läcker. b. Flottören otät. c. "Pysen" otät. 2. Motorn arbetar ojämnt (4-taktar): a. Luftfiltret smutsigt. b. Flottörnålen sliten. c. Nålmunstycket slitet. d. Flottören otät. e. För mycket olja i bränslet. f. Felaktig tändinställning. g. Motorn igensatt av sot. h. Förändringar har gjorts på ljuddämparen. i. Nålen har satts i fel spår. j. För stort munstycke. Smällar i förgasaren: Generella orsaker: antingen för mager bränsleluftblandning eller tändningsfel. a. Bränsletillförseln hindras av igensatta filter (sil). b. Förgasaren lös ("tjuvluft"). e. Felaktig packning i motorn. d. Luftfiltret ej monterat. e. Nålen hänger i fel spår. f. Tändningen fel inställd. g. Tändstiftet sitter löst. h. Felaktigt elektrodavstånd. i. Kondensatorn defekt. j. Tändkabelns isolering defekt. k. Avbrytararmen hänger sig. l. Avbrytarkontakterna smutsiga. m. Kolvringarna har genom användning av olämplig olja beckat fast. n. "Pysen" otät. 4. Motorn går ej upp i höga varv: a. Brytaravståndet för stort. b. Brytararmen hänger sig. c. Bränsledning eller förgasare igensatta av smuts. d. Motorn sotig. e. Luftfiltret igensatt. f. Felaktig tändinställning. g. Bromsarna ligger på. h. Flänsarna på cylindern igensatta av smuts (motorn blir het). i. Smuts i munstycket. 5. Motorn stannar plötsligt: a. Bränsletanken tom. b. Tändstiftet defekt (brygga). c. Tändkabeln har hoppat av. d. Filter i förgasare eller munstycke igensatt. e. Avbrytararmen defekt. f. Tändspolen defekt. g. Kondensatorn defekt. 6. Strålkastaren lyser inte: a. Lamptråden sönderbränd. b. Ljusomkopplaren defekt. e. Kabelbrott. d. Generatorn (ljusspolen) defekt. 7. Signal: a. Signalhornet defekt. b. Signalknappen defekt. c. Kabelbrott. d. Dålig kontakt. |
|||
NEXT |