BFC
- CYKLE MOTOR - DANSK
FABRIKAT
MOPEDERNA
PÅ VÄGEN: -BFC- 1952.
Motor:
43cc tvåtakts luftkyld med inverterad cylinder, slaglängd
och cyl.diam 38 mm. 0,8 hk vid 3000 varv/min.
Belysningsuttag från magneten.
Tillverkare:
Br.Christensens Fabriker, Braaby, Danmark.
Motorplacering:
Motor sammanbyggd med stänkskärmen, pakethållarmontering
med möjlighet att montera pakethållare över motorn.
Drivsätt
och växlar: Friktionrulle av
stål. Direktdriven.
Reglage:
Rullhandtag för gas och "pys". Motor med rulle fälls
ned mot hjulet vid stänkskärmens bakre stag och fixeras i
lämpligt läge med en vingmutter.
Utrustning:
Bensintank rymmande 2 liter oljeblandad bensin i förhållandet
1:20. Som extra utrustning ett korgliknande
"störtskydd".
Pris:
kr 425.-
Omdöme och provkörning:
Här är en
dansk motor igen, enligt uppgift Danmarks mest sålda. Den lär
finnas i 18 000 exemplar i broderlandet och därmed utgöra nästan
hälften av det danska cykelmotorbeståndet.
BFC har två utmärkande egenskaper
som skiljer den från andra mopeder: Den med motorn sammanbyggda stänkskärmen,
och, i samband med denna, en med vingmutter ställbar inställning
av rullen, vilken kan ges önskat tryck mot däcket eller vid behov
kopplas bort helt.
Provturen visade att motorn är stark
och pålitlig. Upp till 20km/km kändes motorvibrationerna ganska
starkt i pedalerna, men därefter minskade de till normalt. Jag
hittade föresten ett intressant "marschläge" på motorn
genom att dra upp gasen för fullt och sedan söka tillbaka tills
motorn gick i fyrtakt och sedan vrida upp en millimeter till, då
det blev en finfin vägvinnande gång i tvåtakt - med viss reserv
att ta till vid uppförsbackar. Backtagningsförmågan är god, och
överhuvudtaget är BFC en enkel och praktisk maskin.
19/52 |