DIESELLA
Omdöme
och provkörning:
Diesella
är ingen diesel, vilket absolut måste fram hållas för
undvikande av missförstånd. I stort sett liknar den den
engelska "Power Pak",
ehuru den saknar några av den
senares finesser. Den var framför allt mycket lättstartad
och gick mjukt och stadigt som alla pakethållarmotorer.
Provkörningen
försiggick i sämsta tänkbara novemberrusk och med ett
blankslitet bakdäck, varför slirningstendenserna hos den
direktdrivande
rullen var markanta.
I
övrigt var den bekväm och enkel att handha, har goda fart
resurser och gick tyst och smidigt.
Backtagningsförmågan
motsvarade de starkare rullmotorernas, effekten före föll god även
vid låga varvtal Men, som sagt, mest imponerade att
Diesella är så
oerhört lättstartad.
Diesella
- lättstartad, men ingen diesel
Lägg
märke till "störtbågarna" över motorn, en
anordning som egentligen inte bör saknas på någon motor som
är så monterad att den kan stötas om cykeln
faller omkull.
Motor:
50 cc inverterad tändstiftsmotor, 0,72 hk, cylinderdiameter 40 mm,
slaglängd 39,5 mm med
Bosch svänghjulsmagnet och Dellorto förgasare.
Motorplacering:
Pakethållarmontering över bakhjulet.
Drivsätt
och växlar: Rulldrift med rullen direkt på vevaxeln, som är lagrad i
tre SKF kullager.
Reglage:
Rullhandtag för gas och "pys". Spak för frikoppling av
rullen med
två lägen.
Utrustning:
Stor tank rymmande 3-4 liter oljeblandad bensin i
förhållandet 1:15.
Pris:
425:- kr.
|