Separata motorer / Separate helpengines.
 EILENRIEDE  Paffrad, Linz/Rhein (D).    FANTOM  Drøbakk, av Kaare Eikenes (N).  ^ back to picture reg. ● [Back/to Hilfsmotor main.]  
- - - - - - - - - - - - -
 Paul Paffrath, Motoren. u. Apparatebau GmbH, Linz am Rhein.   [EILENRIEDE in Deutsche mopeds reg. E.]   (alte reg. D-E-F.).
 
N1      
                   
 

 

Der VIERTAKT Fahrradmotor

 

                            EILENRIEDE

 

Eilenriede Bj.52

Två växlar och frigång.

i Teknikens Värld nr.18 1952

 

 

Eilenriede hilfsmotor - Blücher fahrrad.

Två växlar och frigång.

Paffrad, Linz/Rhein, Germany.

 

 
 
Hilfsmotoren.
N2      
              
 

 

Fantom (Eilenriede), lisens produsert

i Drøbakk, av Kaare Eikenes.

 

 

Fantom (Eilenriede), lisens produsert

i Drøbakk, av Kaare Eikenes.

 

   
 
M1a     Hilfsmotoren.
 1952   Eilenriede > Paffrad, Linz/Rhein, Germany.    
German main reg.
 
 

 

EILENRIEDE, Bj.52  Germany

Tyska Eilenriede med sidventiler. 

Två växlar och frigång. 

Motorn väger komplett 6 kg samt har strålkastare inbyggd i bränsletanken. 

Drivningen sker med friktionsrulle på framdäcket. 

Originell.

 

Teknikens Värld nr.18 1952

 
 
M1b    
 
 
 BLÜCHER fahrrad.
 
M2a  1952   Hilfsmotoren.
 1952   License made in Norway, now named Fantom.    ● FANTOM, lisens produsert i Drøbakk, av Kaare Eikenes.    [Kaare Eikens, Oslo.]
 

Fantom som er den eneste 4-takts sykkelmotor i Norge, er på 

1,4 HK ved 4 800 omdr. og er således usedvanlig sterk - dette till tross for at

den bare veier 6,5 kg. Da den bygges på lisens i Norge,

vil reservedeler alltid finnes. 

Fantom har gear for bakker og trafikk. Fantom har innebygd lyskaster. Fantom

trekker sykkelen og går like bra på vinterføre. 

Bakhjulet er fritt til sykkelposer og bagasje. 

Bensinforbruk 1 liter pr. 100 km. 

 

                             KAARE EIKENES Jernbanetorget 5, Oslo.

 

 

 
FANTOM  Bj.52      NORSK CYKKELMOTORFABRIKK , Norway
 
M2b    
 Photos Ekeberg, Oslo.    
 
 
Hilfsmotoren.