|
||||||
- - - - - - - - - - - - - | ||||||
|
||||||
|
||||||
N1 | ||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
GABRIELSSON & CO HAB, MOTORAVD. LINNÉGATAN 39 B, STOCKHOLM | ||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
Av beskrivningen ovan framgår att motorn är ganska lågvarvig, och därav följer en segdragande förmåga utöver det vanliga. Man kan köra hur långsamt som helst och ändå få en jämn gång på motorn. Effektkurvan på Flink skulle jämförd med de flesta påhängsmotorer bli mycket rak, och följaktligen accelerar Flink mycket jämnt upp till 25 km-strecket, där motorns tacksammaste fartområde ligger. Genom att motorn ger ett gott effektutbyte vid alla hastigheter, är den särskilt lämplig på kuperade vägar, där den i de brantaste motluten mycket snällt svarar på ett par uppmuntrande extra tramptag. Flink är billig, lättmonterad och långlivad, och med det enkla lättfattliga reglagesystemet bör även folk helt utan motorsinne komma till rätta. Att det i sig själv skulle vara en nackdel med rulldrift, såsom många tror, kunde inte provaren märka, men däremot känns vibrationerna från motorn starkare vid alla framhjulsmonterade motorer än vid andra motorplaceringar.
|
||||||
|
||||||
Bilden visar motorns placering. man skymtar även de bägge skyddsskärmarna | ||||||
|
||||||