FLINK, Motorenwerk Varel, Germany.                     
 FLINK Motorenwerk Varel GmbH, Varel. ^ back to Flink u. MWV Main. 
- - - - - - - - - - - - -
 

Flink. [52]

● Reklam & data.

● Teknik för Alla provkör.

 

Flink. [52]

● Besked om moped i Teknikens Värld.

● Fru Gertrud Svensson vann en Flinkmotor.

● Other marks equipped with Flink.

Rambler, invalid moped, Wittler, Kärnan....

 

 

 

 

● Germany at A-Z.

German reg. F.

German reg. M.

 

● Flink & MWV main.

 
   
N1 
                 
 

 

Besked om moped. 

Herr O. B. Gabrielsson -52

 

 

Fru Gertrud Svensson vann

en Flinkmotor i TfAs tävling. 

 

 

Rambler (Albert Öhman) sold

Flink engines (Other page)

 

 
 
N2
                                
 

 

Invalid moped tillverkad av Carl G Johansson 

Helsingborg 1952 - Drivkälla: FLINK

 

 

 

Wittler Invaliden-Dreiräder

mit Flink-Motor 38 M.

 

 

Kärnan moped scooter. Bj.52

Motor: Flink.

 

 
M1a  BESKED   Hilfsmotoren.
 1952   BESKED om MOPED i Teknikens Värld nr. 20                         Amo. ● Cyclemaster. ● Flink. ● JLO. ● Mosquito.●  VeloSolex.  
 
 

 

BESKED om MOPED

● Har mopeden hållit vad försäljaren lovade?

● Anser ni att motorn betalt sig?

● Hur har servicen varit ?

 

 

 

Smolk i bensin 

Herr 0. B. Gabrielsson är tapetserare och ägare till en hjälpmotor av märket Flink, som han har kört något över 200 mil. 

Att hålla bensinen fri från föroreningar tycker han är ett problem, och bensinkranen kan lätt slås sönder mot ramen. Vad som behövs är en kraftig spärrfjäder som håller styret i rätt läge när man lyfter eller parkerar cykeln. 

Annars tycker han att den är fenomenal. En gång cyklade han backar och allting med ett lass på nära 150 kg och det gick alldeles utmärkt, bättre kan man inte önska sig.

 

  VÄLJ

 

BENSIN

 OLJOR

 DIESEL

 
M1b     Hilfsmotoren.
  Fru Gertrud Svensson vann en Flinkmotor i TfAs tävling.   
 
 

Fru Gertrud Svensson ser nöjd ut på bilden, när hon låter tanka sin till moped förvandlade cykel med oljeblandad bensin för första gången. Hon vann nämligen en av de tre cykelmotorerna av märket Flink i TfA :s nyligen avslutade "Flinktävling",.

Det var första gången fru Olsson över huvudtaget manövrerade ett motordrivet fordon, men det var roligt både för TfA:s mopedredaktör och för segrarinnan att konstatera att det inte tog många minuter att lära sig konsten att köra "ortopeden". Flinken hade förresten fått ny förgasare utan choke sedan TfA provkörde den och den nya versionen har vunnit både i utseende och jämn gång. De två övriga vinnarna har i brev till TfA också förklarat sin stora belåtenhet med priserna. 

 

I samarbete med AB Gabrielsson & Co anordnade TfA nyligen en tävling, i vilken tre cykelmotorer av märket Flink var lockande priser. Tävlingen gällde i första hand att på ett distribuerat cirkulär identifiera tre välkända silhuetten. Alla som klarat detta rätt fick ett nytt cirkulär, där de fick identifiera 8 bilmärken och ge en redogörelse i högst 80 ord för hur man sköter en tvåtaktsmotor för att få största möjliga antal mil ur den. Det senare var naturligtvis den stora och svåra pristävlingsuppgiften, och det var med ledning av denna som det så småningom lyckades juryn att utkristallisera de tre bästa pristagarna. 

 
 

De tre lyckliga pristagarna, som redan fått var sin "Flink" cykelmotor tillsänd, blev:

Åke Pettersson, Karlsborgsgatan 8, Gävle,

L.-G. Johansson, Box 5316, Töre och

fru Gertrud Svensson, Box 823, Upplands Väsby.

 

Det stora deltagarantalet och de många lösningarna inspirerade dock juryn till att sätta upp nio extrapriser i form av prenumerationer

till årets slut på TfA, och dessa priser tillföll: Ulf Östergren, Kungshögsgatan 23, Ljungby, 

D. Lundgren, Råsundavägen 127, Solna, Lars- Hugo Hemert, Regementsgatan 24, Ystad, 

Göte Samuelsson, Båggatan 5, Ljungby, fru Alice Gustafsson, Östervägen 15, Solna, Tage Tyrbo, Box 327, Niemisel, 

fru Ruth Westman, Trädgårdsgatan 31, Hudiksvall, Gösta Göteby , Svedenborgsgatan 53, Uppsala och Lennart Björkman, Frejavägen 27, Sundbyberg 4.

 
M2a  TRIUMPH   Hilfsmotoren.
 1952   TRIUMPH invalidmoped tillverkad hos Carl G Johansson, Helsingborg.   [Transport moped guide.] [Triumph cykelmärke.] 
[Deutsche krankenfahrzeug.]

Motor: Flink, cylindervolym på 43 cm3 och lämnar vid 3.000 varv/min 0,7-0,8 hk. Toppfarten rör sig om 35km/tim.

Gabrielsson & Co, HAB, Linnégatan 39 B, Stockholm. Ägaren till denna invalidmopeden (från Soläng, Fagerhult) skulle

gärna vilja veta mer om denna "farkost", vet Du något? Vänligen e-posta då informationen. Tack på förhand.

 
 
M2b  Wittler   Hilfsmotoren.
 1951   Wittler invalidfordon tillverkat av Maschinenfabrik Gebr. Wittler in Bielefeld.    [Back/to Wittler.]
 
 
   
 
M2c     Hilfsmotoren.
 1952      [Back to Kärnan.]
 
 

 

 

 

En skattefri scooter, förmodligen den

enda i världen, görs av cykelfabriken Kärnan i Hälsingborg. 

Motorn är av typen Flink med rulldrivning på framhjulet. Fabrikatet är tyskt och slagvolymen 43 cm3.

Blir scootern för tung för motorn? 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
Hilfsmotoren.