|
|||||
- - - - - - - - - - - - - | |||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Kaiser-Schwinger - moped med självstart | |||||
Kaiser-Schwinger liknar vid första påseendet en vanlig cykel med hjälpmotor, men ser man närmare på den finner man att både bakgafflarna, sadelstolpen och motorupphängningen är fjädrande, och kraftöverföringen är unik.
I TfA:s mopedserie har trots det dåliga vädret ytterligare ett par märken gåtts igenom av Jan Jangö. I några följande nummer kommer en del special artiklar och sammanställningar att ägnas mopederna på grundval av det första "frisläppta" halvårets erfarenheter med det nya trafikmedlet. Läs om "Idealmopeden" i julnumret! |
|||||
|
|||||
Bicycle Kaiser Schwinger with Küchen 38 S motor. | |||||
Omdöme och provkörning: Kaiser Schwinger skiljer sig avsevärt från alla tidigare presenterade mopeder i en mängd olika avseenden: Den har kraftöverföring med kuggdrev till en inåtvänd kuggkrans, och tack vare detta system hänger kuggdrevet och hela motorn löst och svängbart i själva drevet med en starkt utjämnande effekt på mopedens gång. Den har vidare fjädring på ytterligare ett par ställen, nämligen i båda bakgafflarna och i sadelstolpröret. Bakgaffelns fjädring är ställbar med en vingmutter som sitter i den lådliknande utbyggnaden i vevpartit. Den originella utrustningen stannar inte härvid På gasrullhandtaget finns nämligen en spak, som man vid första anblicken tippar vara en pysventilspak men som i själva verket är - en själv start! Och ännu en mystisk detalj är en "automatisk koppling", som av fabriken kallas "startöverföring". Utan att röra vid vare sig "självstarten" eller gasrullen trampade jag iväg en frostkall novemberdag. Jag hade fått veta att det jag trodde var pysspak var kopplingsspak, och att motorn - tvärt emot alla andra - skulle starta om jag tryckte ned den. Att motorn var urkopplad utan att jag hade rört någon ur kopplingsspak kändes en smula underligt. Jag följde emellertid receptet och tryckte ned spaken på en gång som jag gav gas -. och hast du mir gesehen - motorn började puttra och driva med ett relativt högt motorvarv. Då jag slog av gasen kopplade motorn ur och sjönk varvtalet och motorn puttrade långsamt med så länge det var fart på cykeln. Startöverföringen gör alltså motorn lättstartad och cykeln lättrampad. Vid den fortsatta åkturen konstaterades att fjädringsanordningarna framför allt tar bort alla former av motorvibrationer och gör framfarten bekväm. Backtagnings förmågan var medelgod, tramphjälpen togs fint upp av motorn. En lustig bekantskap...
|
|||||
|
|||||
KÜCHEN - Ingolstadt. På denna närbild av motor och transmission syns också den lådliknande utbyggnaden vid vevpartiet, där bakgaffelns fjädring inviduellt kan regleras med en vingmutter.
|
|||||