Kuli  A.B. Johnsonverket / AB Allmotor, Ørebro - Sweden.
 KULI A.B. Allmotor, Örebro.

^ back to KULI main.

- - - - - - - - - - - - -
 Teknisk krönika om KULI motorns tillkomst. -53 ¤  SJ provar Kuli på dressin. -53 / Reklam från -54  
   
 
 

 

SJ har prövat Kuli motorn

på en dressin.

 

 

Företagare, rationalisera Edra transporter MONTERA KULI på Edra dragfordon!

 

 

Kuli reklam 1954

 

 
 
 
 1953    - SJ har prövat Kuli motorn på en dressin.   Hilfsmotoren.
 

SJ har prövat Kuli motorn på en dressin. Man håller tydligen på att rationalisera banvakternas arbete.

Dragkärran t. h. är laddad med 250 kg, men Kuli-motorn klarade bördan lätt. Tack vare en ny sinnrik fästanordning kan Kuli-motorn men monteras på vilken cykel som helst.

 

                                         

 

 
 
 
 1953  Företagare, rationalisera Edra transporter MONTERA KULI på Edra dragfordon!    
 

Kuli med kona. Vi har tidigare berättat om den svenska cykelmotorn Kuli som byggts i en liten provserie hos AB Allmotor i Örebro.

 

Till våren och den stora mopedruschen kommer Kuli-motorn ut i ny och förbättrad upplaga och denna gång i en serie på ca 5.000 motorer. Tack vare finurligt konstruerade fästanordningar kan motorn monteras på praktiskt taget vilken cykel som helst utan att man behöver göra ingrepp på ramen. Monteringen tar omkring en timme. Motorn är placerad på vänster sida om bakhjulet och driver med kilrem direkt på bakhjulets navhylsa.

 

Cylindervolymen är max 50 cm3 och motorn visade sig ha utmärkt acceleration och segdragningsförmåga på alla varv tal.

 

Kuli är utrustad med en konisk koppling som för tankarna till 20-talets bilar. Den s. k. konan har alltså funnit ny användning på det nyaste av alla transportmedel-mopeden och bidrar till Kuli-motorns lätta start och smidiga manövrering.

 

 

 

 
 
 
 1954   - KULI rejäl svensk cykelmotor - orkar mera, håller längre.   Hilfsmotoren.
 
 
 
 
Hilfsmotoren.