Kuli
med kona. Vi har tidigare berättat om den svenska cykelmotorn Kuli
som byggts i en liten provserie hos
AB
Allmotor i Örebro.
Till våren och den stora mopedruschen
kommer Kuli-motorn ut i ny och förbättrad upplaga och denna gång
i en serie på ca 5.000 motorer. Tack vare finurligt konstruerade fästanordningar
kan motorn monteras på praktiskt taget vilken cykel som helst utan
att man behöver göra ingrepp på ramen. Monteringen tar omkring en
timme. Motorn är placerad på vänster sida om bakhjulet och driver
med kilrem direkt på bakhjulets navhylsa.
Cylindervolymen
är max 50 cm3 och motorn visade sig ha utmärkt acceleration och
segdragningsförmåga på alla varv tal.
Kuli är utrustad med en
konisk koppling som för tankarna till 20-talets bilar. Den s. k.
konan har alltså funnit ny användning på det nyaste av alla transportmedel-mopeden och bidrar till Kuli-motorns lätta start och
smidiga manövrering.
|