Motobecane, Pantin. France.
 MOBYLETTE   Motobecane, Pantin - France.  ^ back to Mobylette Main. 
- - - - - - - - - - - - -

[53] AV 33, test. [54-56] AV 31, 32, 33. [55] Record D, Lux D, Sport (Denmark). 

[56-61] Mobymatic AV76, AV78 - Test, AV87. AV87 Tourism Lyx, AV54, AV76, AV75, AV79. AV87 (Norway). AV87 - Test, Tourisme Luxe.

[64-67]  AV 44 (Finland, Germany, Sweden. AV 142 (Germany). [50-70] Riverside - Montgomery Wards (USA)

 

 
N2   
          
 

 

Mobylette Typ A.V. 31  Bj.54

LUXE

 

Mobylette Typ A.V. 32  Bj.54

STANDARD

 

Mobylette Typ A.V. 33  Bj.54

SUPER-STANDARD

 
 N4    
     

 

Färgbilder på en 1954

 

Mobylette Danmark 

 

 

Mobylette reklam -56

 
M2d    
 1954.   AV 31, 32, 33.  
 
 GENERALAGENT: A.-B. BELGIMEX  S:t Eriksgatan 103 - STOCKHOLM VA - Telefon 34 15 75  RESERVDELSAVDELNING Telefon 34 15 76 
 

14 egenskaper. som gör att Mobylette är världens mest fulländade moped - idealmopeden - därför mest såld. 

Antalet nöjda Mobylette - ägare närmar sig nu (jan. 1954) med stora steg 1 MILLION

I. Stark motor: 49 cc. 0,7 Hkr vid lågt varvtal, väl kyld, slitstark.

2. Kraftig ram : Triplex konstruktion.

3 Kort bromssträcka : Tack vare kraftiga, expanderande navbromsar av motorcykeltyp.

4. Manövrering: Den enklaste. (Få reglage och autom. koppling).

5. Balans: Den bästa tack vare motorns låga placering.

6. Kraftöverföring : Kombinationen kilrem och kedja skonar moped och förare.

7. Körställning : Bekväm tack vare de låga hjulen.

8. Fjädring: Teleskopgaffel och superballongdäck eliminerar vägens ojämnheter.

9. Backtagningsförmåga : Den bästa, som kan garanteras inom lagens begränsning av motoreffekt och fart.

10. Reservdelar: Fullständigt reservdelslager finnes.

11. Låga priser: För både Mobylette mopederna och originaldelarna.

12. Vackert utseende. 

13. Fullt utexperimenterad: Under 6 år har Mobylette tillverkats i över 900.000 exemplar hos Motobécane, världens f.n. största

     producent av motorcyklar och mopeder.

14. God service: Vår 25 åriga erfarenhet av motorcyklar borgar för goda servicemöjligheter.

 

GENERALAGENT: A.-B. BELGIMEX  S:t Eriksgatan 103 - STOCKHOLM VA - Telefon 34 15 75  RESERVDELSAVDELNING Telefon 34 15 76 

 

 

TEKNISKA DATA Å MOBYLETTE

TYP A V 31 DE LUXE

Motor: Typ AV 3 encylindrig, 2-takt med avtagbart cylinderlock av lättmetall, lättmetallcylinder med foder, kraftiga kylflänsar. Cyl. diam. 39 mm, slaglängd 41,8 mm = 49,933 cc. Effekt: 0,7 Hkr vid 3.000 varv/min. 

Kompressionsförhållande 6:1. 

Balanspartiet lagrat i kullager. Upphängd under ramens kraftiga bottenrör framför vevpartiet = låg tyngdpunkt och god balans. 

 

Förgasare: Gurtner typ S 10 D med mässingsflottör, luftfilter och insugsdämpare, försedd med tomgångsjustering och choke anordning för igångsättning av motorn vid kall väderlek. 

 

Kraftöverföring: Kilrem mellan motoraxel och mellanskiva (utväxlingsskiva). Utväxlingsförhållande 3,22:1. Den patenterade mjuka överföring av kraften dämpar eventuella vibrationer från motorn och eliminerar ryckigheten, som annars förekommer med långa motorkedjor. Den förklarar Mobylettens tysta, mjuka och behagliga gång. Kort kedja mellan utväxlingsskivan och bakhjulet - utväxlingsförhållande 4,33:1. Total utväxling motor - bakhjulet 1:14. 

 

Koppling: Patenterad helt automatisk till - och frånkoppling av motorn vid c:a 6 kilometers fart. 

 

Ram: Specialkonstruerad triplex-ram av kombinerad herr - och dammodell. 

 

Framgaffel: Teleskoptyp av synnerligen krafting konstruktion, mycket effektiv. 

 

Däck: Special Mobylette super ballongdäck 600 X 50 B (24" X 2"). Omkrets 2 meter. Vitt gummi. 

 

Bränsletank: Väl placerad under sadeln mellan bakre ramröret och stänkskärmen, rymmer 2,1 lit och räcker för c:a 18 mils körning vid en bränsleförbrukning av c:a 0,12 lit/mil. Bensinkransknappen är placerad på tankens översida, regleras genom skruvning = inga smutsiga händer, inga smutsiga kläder, inget läckage. 

 

Tändning och belysning: NOVI svänghjulsmagnet. 6 V - 8 W, strålkastare och baklampa. 

 

Ljuddämpare: Mycket effektiv och lätt isärtagbar för sonring. 

 

Bakhjulsaxel: Lagrad i kraftig dimensionerade kullager

 

Bromsar: Expanderande navbromsar av motorcykeltyp å båda hjulen. 

 

Styrstång: Med kombinerat vridbart handtag för gas och dekompressionsventil, chokereglage för vänstra tummen, bromshandtag, bollhorn. 

 

Backtagningsförmåga utan användning av pedaler: 7 %. 

 

Vikt : 30 kilo. 

 

Frånkoppling av motordriften sker medelst en lats åtkomlig, omställbar spärr på utväxlingsskivan. 

 

6 månaders fabriksgaranti - Handbok på svenska medföljer Rätt till ändringar av priser och specifikationer förbehålles. 

 

M2e    
 1954.   MOBYLETTE TYP A.V. 31 LUXE   
 
 Riktpris kr: 725 :- 
 
 
 
 
A.V. 31 LUXE
 
M2f    
 1954.   MOBYLETTE TYP A.V. 32 STANDARD  
 
 Ingen koppling, fälgbromsar. Riktpris kr: 595:- 
 
 
 
 
 
A.V. 32 STANDARD
 
M2g    
 1954.   MOBYLETTE TYP A.V. 33 SUPER-STANDARD  
 

Har automatisk koppling och trumbroms på bakhjulet. 

Riktpris kr: 670:-

 
 
 
 
A.V. 33 SUPER STANDARD
 
 
 

BESKRIVNING AV DEN AUTOMATISKA KOPPLINGEN 

Modellerna AV 31 luxe och AV 33 super standard är utrustade med automatisk koppling, en patenterad konstruktion, som skiljer sig avsevärt från alla tidigare kopplingstyper. Den arbetar enligt centrifugalprincipen och verkar enligt följande: Bakhjulet (obs ! ej motorn) överför medelst kedjedrevet, transmissionskedjan och kilremmen sin rörelse till en, under kopplingstrumman inkapslad mekanism, som består av bl. a. tvenne centrifugal-vikter. Under inverkan av centrifugalkraften, som ökas med körhastigheten pressas vikterna utåt och trycker med hjälp av justerbara armar de med ferodo belagda backarna mot kopplingstrummans inre yta Denna trumma, som är fastlåst på vevaxeln startar motorn. När körhastigheten avtar, minskar centrifugalkraften, vikterna dras inåt av deras fjädrar och motorn frikopplas automatiskt, men fortsätter att gå på tomgång. 

 

Vid starten trampar Ni alltså igång Mobyletten som en vanlig trampcykel. När körhastigheten uppnår c:a 6 km/tim. - vanligtvis efter 3-4 meter - träder kopplingen automatiskt i funktion - motorn startar - och hastigheten regleras sedan som vanligt genom att vrida på gashandtaget. Önskar Ni stanna, minska på gasen, bromsa och när hastigheten minskat till c:a 6 km/tim. kopplas motorn automatiskt ur, men går på tomgång. Trampa sedan igen ett par varv och motorn börjar åter att dra då den automatiskt kopplas in igen. 

 

Mobylette har med fog kallats "den tänkande mopeden"

 

M4d    
 1954.   Sold in Sweden.  
 

 

 

 

 

 
M4e    
 1954 - Danmark.  1956 - Sverige
 
   
  

  

 

Värdens mest sålda moped 

Sveriges billigaste och modernaste moped med bl. a. finesser, helautomatisk centrifugalkoppling och -växling. 

Fullständigt lager av reservdelar till marknadens 

billigaste priser. 

Omg. lev. Pris komplett från 595:-

 

Begär katalog och villkor från generalagenten: 

AB BELGIMEX   S:t Eriksgatan 103    STOCKHOLM