MOBYLETTE  Motobecane, Pantin - France.  ^ back to Mobylette Main. 
- - - - - - - - - - - - -

[53] AV 33, test. [54-56] AV 31, 32, 33. [55] Record D, Lux D, Sport (Denmark). 

[56-61] Mobymatic AV76, AV78 - Test, AV87. AV87 Tourism Lyx, AV54, AV76, AV75, AV79. AV87 (Norway). AV87 - Test, Tourisme Luxe.

[64-67]  AV 44 (Finland, Germany, Sweden. AV 142 (Germany). [50-70] Riverside - Montgomery Wards (USA)

 

 
N2             
            
 

 

Mobylette AV 44, Bj.61

● Finland

 

 

Mobylette AV 44.

● Tekniikan Maailma 6/61 - Suomi.

 

 

 

Mobylette AV 44, Bj.61

● Finland

 

 
N3    
     
 

 

AV 44, Mobylette - Germany Bj.62

 

 

AV 44, Mobylette - Germany Bj.62

 

   
N4      
          
 

 

Mobylette AV 44 (Germany) 1964.

 

 

Mobylette brochure of AV 44 (Sweden) 1965.

 

   
 
N5        
 
 

 

"Brochure" of AV 142 (Germany) 1967

 

 

 

"Brochure" of AV 142 (Germany) 1967

 

 
 
M2a  Finland  
 1961   Oy Falcken-Auto AB Helsinki - Helsingfors    ● [Back/to Finland reg.]
 

           Mobylette AV 44/50 01005 - 1961

 

 

 

 

Mobylettesta

tuli

 moppe

- ja koko kansan kulkuneuvo

 

Moppe on markkinoiden huokein ketjuvetoinen moottoriajo-

neuvo. Täysin automaattisesti toimiva mopedi, jota jokai-

nen osaa ajaa. Kansankulkuneuvo, jonka valtava kysyntä

on saanut aikaan maailman laajimman mopedien joukko-

tuotannon. Moppe on sanalla sanoen koko kansan kulku-

neuvo.

 

Mopen ihmeellinen helppokäyttöisyys perustuu automaatt-

iseen "Dimoby"-kytkimeen, joka tekee kaikki turhat liik-

keet todella turhiksi. Vain kaasutus ja jarrutus.. lopusta

pitää "Dimoby" huolen. Jos osaatte ajaa polkupyörällä,

osaatte ilman muuta ajaa myös Mopolla.

 

Yli 3.000.000 Moppea on jo käytössä eri puolilla maail-

maa. Vuonna 1960 ostettiin yli 500.000 Moppea.

 

 

Valkosivurenkaat

Ohjehinta 39.800:-

Moottorin teho 1.5 hv

 

 

Maahantuoja:

 

OY FALCKEN-AUTO AB

Eteläranta 10, Helsinki

 

 

 

Mobylette AV 44.

 

Tekniikan

Maailma

6/61

 

 

 

 
M3a    
 1962   AV 44  
 

 

 

 

Mobylette - GmbH.

Brackwede - Westfalen.   

Fabrikstrasse 7A

 

 

 
 
M4a    
 1964   Mobylette AV 44 (in Germany).  
 

   
  1964 - Mobylette AV 44
M4b  1965  
 1965   Mobylette AV 44 (Sverige).   [Back/to FRAM-KING.]
  
  Mobylette AV 44 säljes i Sverige av generalagenten: FRAM-KING IMPORT AB HÄLSINGBORG.
 

KORTFATTAD BESKRIVNING MED TEKNISKA DATA

Motor av modernaste konstruktion. Tvåtaktsmotor, 49 cc, 1 hkr. Lättmetallcylinder med hårdförkromat lopp. Kompression 1:6,5.

Utväxlingsförhållande motor/drivhjul 17,5:1. 

Koppling Helautomatisk Dimoby-centrifugalkoppling dubbelverkande och motorstyrd. Mjuk start och god motorbroms. Genom enkel

omställning kan motorn bortkopplas och mopeden köres då utan ansträngning som en cykel. 

Förgasare Gurtner AR 8.7.525 med insugningsljuddämpare. 

Magnet Novi-svänghjulsmagnet. Svänghjulet kan avlägsnas utan att tändningsinställningen ändras. 

Bränsletank 3,5 liter, tillräckligt för mer än 200 km:s körning. Bensin med olja 1:25. 

Ram Elegant, styv profilram av karosseriplåt. Konstruktionen möjliggör bekväm påstigning. 

Framgaffel Teleskoptyp med 40 mm fjäderväg. 

Hjul Förkromade stålfälgar. Däck 23 x 2.00 med vita sidor. 

Skärmar Djupdragna stålskärmar med runtgående stag. 

Belysning Strålkastare 15 W med omkopplare på styret. Baklykta 3 W. 

Bromsar Expandertyp med en sammanlagd bromsyta av 52 cm2 och med utomordentlig verkningsgrad. 

Styre Ställbart med gashandtag och handtag för fram- och bakhjulsbroms. Signalhorn och ljusomkopplare. 

Styrlås Av Polisens Tekniska Rådfrågningsbyrå godkänt utförande. 

Markstöd Tvåbent, stabilt och lätthanterligt. 

Vikt c:a 40 kg. 

 

Mobylette AV 44 är helt enkelt förbluffande lätt att köra. Ingen koppling, ingen växling endast ett handgrepp som ger: 

1. Mjuk start. 

2. Ökning eller minskning av farten. 

3. Motorbromsning genom minskning av gasen. 

4. Avstängning av motorn. 

 

BYGGER PÅ KVALITET

 

KONSTRUERAD FOR DEN ICKE-TEKNISKE

 

ETT ENDA HANDGREPP ATT TÄNKA PÅ

 

LÄTTKÖRD

 

LÄTTSKÖTT

 

TYSTGÅENDE

 

VÄRLDENS MEST SÅLDA TACK VARE SIN GRUNDIDE ATT VARA EN ENKEL OCH SNYGG BRUKSMOPED

 

Skötselinstruktion

Lika lätt som Mobylette är att köra, lika lätt är den att sköta: Allt Ni behöver tänka på är: Smörjning. Var 100:de mil smörjes fram- och baknav,

kopplingscentrum (det roterande locket på vänster sida), pedalvevaxelns vänstra ände samt teleskopgaffelns två smörjnipplar. Viktigt. Alla vajrar

måste då och då oljas och justeras. 

Mobylette AV 44 är människovänlig genom sin konstruktion. Ytterligt tystgående skonsam för nerver och grannar. God körställning med låg tyngdpunkt. 

Mobylette AV 44 är prisvärd. Den tillverkas av världens största fabrik för mopeder. Mer än 5 miljoner mopeder är i trafik. Årsproduktion 1964 628.600

mopeder. 

 

 

 

Mobylette AV 44 DE LUXE 890:- oms tillkommer 

MOBYLETTE AV 44 finns även i en de Luxe modell utrustad med elektriskt signalhorn, större pakethållare med spännfjäder, fotbroms, bredare bekvämare sadel, bärhandtag samt transparent lackering. Riktpris 890: - + oms tillkommer.

 

 
 
 Mobylette AV 44 säljes i Sverige av generalagenten: FRAM-KING IMPORT AB HÄLSINGBORG - Tel. 042/385 00
 
M5a    
 1967   Mobylette AV 142  
 

MOBYLETTE G.M.B.H

4812 Brackwede /Westfalen

Fabrikstr.7a Te1.0521/41688

 

Verkauf und Kundendienst durch

 

 

 

Jetzt sollten Sie das neue motorisierte Zwelrad mit den bestechenden Vorzügen testen: Führerscheinfrei ab 18 Jahre. Steuerfrei. Vollautomatisch: Kein Kuppeln, kein Schalten - nur Gasgeben, weiter nichts. LelchterStart Im Stand. RuckfrelesAnfahren und Abbremsen. 

12% Stelgfählgkelt (die meisten Schweizer Pässe haben nur Steigungen von 8-10%!) 

 

Keine Werkstattsorgen. 

Keine Parkprobleme. 

Extrem billig im Betrieb: Nur Groschen für 100 km ! 

Leiser, nervenschonender Motor. 

Vibrationsfreies Fahren in sympathischer Sitzposition. 

Motor da, wo er hingehört: Im Schwerpunkt des Fahrzeuges. Rutschsicherer Kettenantrieb. 

Mühelos zu bewegen: Nur 88 kg leicht. Sehr wirksame Bremsen. Grundsolides Fahrzeug für die ganze Familie, für Schulund Berufswege. 

Fabelhaft günstiger 

 

Preis: Nur 475,- DM 

(* unverbindl. Richtpreis). 

 

Uber 5 Millionen Mobyletten laufen in aller Welt. 

 

 

Die Freizeit genießen, unabhängig vom drängenden Verkehr sein, dort fahren können, wo Autos stoppen müssen - das bietet Ihnen die Mobylette AV 142 - und gesunde frische Luft gratis dazu. 

 

Kraftfahren ohne Führerschein und ohne Lärm - genau das Richtige für viele ältere Menschen. Der Weg zum Garten z.B. wird jetzt zum Vergnügen. Und billig Ist es außerdem! 

 

Sie brauchen keine halbe Stunde extra fürs Parkplatzsuchen einzuplanen: die Mobylette pafft Immer noch dazwischen. Extrem günstig das Gewicht: 33 kg kann man bequem In den Keller transportieren. 

 

Für Schüler und Studenten das Ideale Fahrzeug. Es kommt aus der größten Mopedproduktion der Welt. Ganze Schulklassen fahren es schon, weil es preiswert und unverwüstlich ist. 

 
 
 
 
M5c    
 1967   Mobylette AV 142  
 

MOBYLETTE G.M.B.H

4812 Brackwede / Westfalen

Fabrikstr.7a Te1.0521/41688

 

Verkauf und Kundendienst durch

 

 

 

Mobylette pour Madame: 

das Ist die neue Art, bequem und schnell Einkäufe zu machen. So leicht wie ein Fahrrad setzen Sie Ihre Mobylette in Gang. Ohne Kuppeln, ohne Schalten. Nur mit Gangeben. Sofort zieht sie vollautomatisch und geschmeidig an. 

Ohne Rucken. 

Ohne Knattern. 

 

Ein wohliges Schnurren Ist alles, was Sie vom extrem leisen Motor hören. 

Mobylette pour Madame - das Ist auch Zubehör mit besonderem Pfiff: neuartiger Vorderradgepäckträger mit abnehmbarem, geräumigem Drahtkorb wie Im SB-Laden. Voll gepackt, wird seine Halteklemme In den Träger geschoben, das Ganze mit Gummi-Spannriemen doppelt und rüttelfrel gesichert. 

 

Korb und Ware haben Sie auf der Heimfahrt stets im Blickfeld! Ein ebenso stabiler zweiter Gepäckträger mit starker Federklappe trägt willig weitere Lasten. 

Mobylette pour Madame: Vorfahren einkaufen - schnell wieder daheim!

 

Der starke Gummiriemen wird einfach oben eingehakt. Sie fahren direkt bis ans Geschäft. Das Schleppen der Waren bis zum Parkplatz od. nach Hause entfällt. 

 

Kein Kuppeln, kein Schalten. Wer radfährt, fährt auch die vollautomatische Mobylette. Mit dem Drehgasgriff regeln Sie die Geschwindigkeit nach Belieben. 

 

Guten Wind- und Wetterschutz bieten die Beinschilde. Zugleich sieht Ihre Mobylette damit noch attraktiver aus.