Separata motorer / Separate helpengines.
 POWER PAK  1952: J. Cranmer & Co, London. 1956: Sinclair & Goddard Ltd, England. ^ back to picture reg.      ● [Back/to Hilfsmotor main.]  
- - - - - - - - - - - - -
 1952: Generalagent AB NORDEX Stockholm 1. Tel. 23 24 15. Lager: Pilgatan 23. power pak auxiliary engine, motor.

 

 

 

 

 

       

 
 
N2        
                                          
 

 

Reklam för Power Pak 1952. "Landsvägens aktersnurra!"

hjälpmotor, påhängsmotor.

 

 

Power Pak i Clas Ohlson,

Insjön katalog 1952

 

 
Hilfsmotoren.
N3    
                                  
 

 

Mopederna på vägen.

Teknik för Alla provkör

Power Pak i nr. 16, 1952.

 

 

 

A mo-ped from Coventry. British built Light Autocycle Announced

by Power-Pak Engineering Co,. Ltd., for the Coming Season. (1955)

 

 
 
N4       
                           
 

 

Power-Pak in Moped Review 1956

The Motor Cycle magazin.

 

 

Tandem with Power-Pak unit.

 

 

 

Quosh! That´s better

It´s pure fruit squash.

 

 
M2a     Hilfsmotoren.
 1952   Power Pak "landsvägens aktersnurra"   
 

Engelsk tillverkare: J. Cranmer & Co, London.

Generalagent AB NORDEX Stockholm 1. Tel. 23 24 15. Lager: Pilgatan 23

 

 

 

 

 

 

Engelsk sensationsmotor!

 

Power Pak

"landsvägens aktersnurra"

 

● Mycket enkel att montera.

● Accelererar snabbt, god backtagare.

● Driver perfekt i svåraste väglag.

● Pris 385 kr hos cykelhandlarna .

 

Godkänd av

Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen.

 

AB NORDEX Stockholm 1.

Tel. 23 24 15. Lager: Pilgatan 23

 

 

 

 
M2b  covers   Hilfsmotoren.
 1952   Clas Ohlson, Insjön katalog cover: Power Pack.   [Guide: Kataloger & Blad. Other Clas Ohlson covers.]  
 

 

Omslaget pryder Clas Ohlson-katalogen 1952-1953. 

 

Den så kallade mopedlagen trädde i kraft den 1 juli 1952 och det är klart att den stora postorderfirman i Insjön hängde på. Motorn på bilden såldes som "Hjälpmotor Nr Y 60". 

Drivningen bestod av en räfflad stålrulle som låg an mot däcket. 

49 kubik och 0,75 hk, tankrymd 2,25 liter och med full tank var vikten tio kilo. 

"Engelsk kvalité av hög klass" samt "Godkänd av myndigheterna" omnämndes vidare.

 

Mopedföraren heter Marianne Åkesson

(hette "då" Johansson)

Källa: Classic Motor Nr. 1 2005

 

 

 
 Power Pak, powerpak, auxiliary engine, motor.
M3a    TfA   1952   Hilfsmotoren.
 1952   MOPEDERNA PÅ VÄGEN: POWER PAK. Teknik för Alla 16/52 [Test guide.]  
 

 

 

En kraftgivande pakethållare är Power Pak, känslig och snabb

som en kapplöpningshäst.

Det finns många praktiska anordningar på denna engelska

motor, som till stor del är handgjord. 

 

Power Pak - känslig, snabb 

 

Det finns många praktiska anordningar på "Power Pak". Rulldrift är ju i sig själv en praktisk inrättning med tanke på att cykeln med ett enda handgrepp kan ställas om till vanlig trampning vid bensinbrist eller annat fel. Omställningsspaken har i detta fall två olika lägen vid motordrift, ett för vanligt och ett hårdare för slirigt väglag. Den inverterade motorn löser både av vägnings- och utrymmesfrågan på ett bra sätt. Hög cylindervolym och en relativt flödig bensinåtgång, "hela" 2 dl per mil, ger en säker backtagningsförmåga, och väl tilltagna kylflänsar sörjer för den i detta sammanhang erforderliga starkare kylningen.

Bensintanken har välvd botten, med bränsleuttaget under främre delen. I bakre delen kommer alltså att samlas en slurk bensin när tanken för övrigt är tom. Genom att man lyfter upp cykelns bakände, vilket är lätt gjort med det praktiska handtaget, stjälper man över denna reserv till främre delen och kan så köra till närmaste tankningsställe.

Motorns montering erbjuder inga besvärligheter. Staget från motorn till bakhjulets axel har två hål, ett för 26"hjul och ett för 28"-hjul. Vad man behöver göra är att klippa av stänkskärmen strax bakom sadeln, borra några hål, skjuta tillbaka bakre delen och sätta motorn på sin plats.

Provkörningen medförde bl. a. ett nytt "personligt" rekord för TfA:s medarbetare på provsträckan, ca 25 km med strax under 30 km/tim genomsnittshastighet. Halva sträckan rådde hård motvind, halva hård medvind. Med den kombinerade gasen-pysen som enda reglage är cykeln verkligt lättmanövrerad. Att ha 10 kg på pakethållarens plats är ju varje cyklist van vid och vet följaktligen hur mycket denna motorplacering kommer att kännas. Nackdelen är givetvis att man inte har någon pakethållare, vilken väl får monteras fram eller på något annat lämpligt ställe. 

 

Omdöme och provkörning: Det är inte utan, att man skulle vilja låta alla motståndare till rulldriften ta sig `en tur med "Power Pak" - många skulle nog sedan ändra åsikt. För även en person med aversion mot rulldrift måste tycka att Power Pak är bra. För ögonblicket finns det inte så många tillfällen att få tag på en Power Pak, och det är skada. Denna engelska kvalitetsprodukt är mycket populär i sitt hemland och har flera gånger vunnit vackra segrar i tävlingar, både vid accelerationstävlingar, backtävlingar och rena fartprov. 

Eftersom denna vänligt påskjutande "pakethållarmotor" kan nämnas i tävlingssammanhang, så har den också ett känsligt drag: den är kinkig med förgasarinställningen. Man får prova ut "luftens" idealiska inställning ganska noga - provcykeln vägrade helt enkelt att gå med helt öppet luftintag. Men när gluggen väl hade fått sin rätta öppning blev det åka av, hela tiden omkring 30km-strecket och tack vare den goda backtagningsförmågan med finfin genomsnittsfart. Motorn är upphängd i gummibussningar, vilket gör de vid rulldrift uppkommande vibrationerna omärkliga. 

 

Motor: 49cc tvåtakts luftkyld inverterad, 0.75 hk vid 3000 varv/min, cylinderdiameter 39 mm, 

slaglängd 41 mm. Vikt med full tank 10 kg. Amalförgasare och svänghjul utan belysningsspole. 

 

Engelsk tillverkare: J. Cranmer & Co, London. 

 

Motorplacering: Som "pakethållare" över bakhjulet. Motor fastdragen i gummibussningar på övre bakgaffeln och med gummilagrade kraftiga stålstag infästa på bakaxeln. 

Drivsätt och växlar: Med rulle på bakhjulet. Rullen räfflad, av stål. Inga växlar. Nedfällningsspaken har två lägen som ger rullen reglerbart tryck vid torrt och vid halt väglag. 

Reglage: Ett enda, en tumspak som är kombinerad gas och pys, frånsett nedfällningsspaken för motorn, som dock endast används för att öka rullens tryck eller helt bortkoppla motorn. 

 

Utrustning: Tank rymmande 2½ liter med "inbyggd" reservtank. Handtag längst bak för att bekvämt kunna lyfta cykeln. 

Pris: 385.- kronor.

 

AB NORDEX Stockholm 1. Tel. 23 24 15. Lager: Pilgatan 23

 
 
M3b     Hilfsmotoren.
 1955   The New Power-Pak mo-ped.  
 

A Mo-Ped from Coventry.

 

British built Light Autocycle Announced by Power-Pak Engineering Co,. Ltd., for the Coming Season.

 

 
 
 
   UK    P02   Hilfsmotoren.
 1956   Moped Review The Motor Cycle, 15 November [Champion tændrør (spark plug).] [Moped Review 1956.]   [Back/to UK mo-ped guide.] 
 
  Economy Two-wheelers: On this and Subsequent Pages are Reviewed all Pedal-assisted Machines Available in Britain.
 
 

POWER PAK

The long-established Power Pak cyclemotor is available in two forms named New Standard and Synchromatic Drive. In both cases the unit is for mounting above the rear wheel which is driven by a steel roller. But whereas the New Standard model has a decompressor (controlled by the throttle twistgrip) to facilitate pedalling since there is no drive-disengagement control, the alternative model incorporates a clutch in the drive from engine to roller. The clutch is controlled by rotation of the throttle twistgrip beyond the tickover position; a knurled idling adjuster is provided in the twistgrip body. Engine is a 49 c.c. two-stroke with flywheel magneto embodying lighting coils.

 

Prices.

New Standard, £28 7s 10d

Synchromatic Drive, £33 11s

 

Sinclair Goddard and Co., Ltd., 162, Queensway, London, W.2.

 
 

 

 1956.

 

 
           LODGE tändstift.
 
M4b     Hilfsmotoren.
 Tandem with Power-Pak unit.  
 

 

W. R. Walker, proprietor of the Hub Cycle Company of Kilmarnock Road, Newlands, Glasgow (seen steering the quad) who fitted the unit, claims 18 m.p.h. on the level with the machine as illustrated.

 

 
 
M4c     Hilfsmotoren.
 1951  H . W . CARTER & CO., LTD. THE ROYAL FOREST FACTORY, COLEFORD, GLOS.   [Guide: Softdrinks.] 
 

 

 

 

 

QUOSH is BETTER

It´s pure fruit squash.

 

 

Made by Carter's of Coleford,

the famous makers of Ribena.

The luscious juice from the

choicest fruit maties it an

unusually delicious squash-full

of good health for children and

adults alike. 2/9 a bottle.

When drinking out call for "Quosh."

Orange, Lemon, Lemon Barley,

Lime or Grapefruit.

 

CARTER'S

PURE FRUIT SQUASH

 

 

H . W . CARTER & CO., L T D .

THE ROYAL FOREST FACTORY, COLEFORD, GLOS.

 

 

 
 
 
 
Hilfsmotoren.