Power Pak - känslig, snabb
Det finns många praktiska anordningar på "Power Pak". Rulldrift är ju i sig själv en praktisk inrättning med tanke på att cykeln med ett enda handgrepp kan ställas om till vanlig trampning vid bensinbrist eller annat
fel. Omställningsspaken har i detta fall två olika lägen vid motordrift, ett för vanligt och ett hårdare för slirigt
väglag. Den inverterade motorn löser både av vägnings- och utrymmesfrågan på ett bra
sätt. Hög cylindervolym och en relativt flödig bensinåtgång, "hela" 2 dl per mil, ger en säker
backtagningsförmåga, och väl tilltagna kylflänsar sörjer för den i detta sammanhang erforderliga starkare
kylningen.
Bensintanken har välvd botten, med bränsleuttaget under främre delen. I bakre delen kommer alltså att samlas en slurk bensin när tanken för övrigt är tom. Genom att man lyfter upp cykelns
bakände, vilket är lätt gjort med det praktiska handtaget, stjälper man över denna reserv till främre delen och kan så köra till närmaste
tankningsställe.
Motorns montering erbjuder inga besvärligheter. Staget från motorn till bakhjulets axel har två
hål, ett för 26"hjul och ett för 28"-hjul. Vad man behöver göra är att klippa av stänkskärmen strax bakom
sadeln, borra några hål, skjuta tillbaka bakre delen och sätta motorn på sin plats.
Provkörningen medförde bl. a. ett nytt "personligt" rekord för TfA:s medarbetare på
provsträckan, ca 25 km med strax under 30 km/tim genomsnittshastighet. Halva sträckan rådde hård
motvind, halva hård medvind. Med den kombinerade gasen-pysen som enda reglage är cykeln verkligt
lättmanövrerad. Att ha 10 kg på pakethållarens plats är ju varje cyklist van vid och vet följaktligen hur mycket denna motorplacering kommer att
kännas. Nackdelen är givetvis att man inte har någon pakethållare, vilken väl får monteras fram eller på något annat lämpligt
ställe.
Omdöme och
provkörning:
Det är inte utan, att man skulle vilja låta alla motståndare till rulldriften ta sig `en tur med "Power Pak" - många skulle nog sedan ändra
åsikt. För även en person med aversion mot rulldrift måste tycka att Power Pak är bra. För ögonblicket finns det inte så många tillfällen att få tag på en Power Pak, och det är
skada. Denna engelska kvalitetsprodukt är mycket populär i sitt hemland och har flera gånger vunnit vackra segrar i
tävlingar, både vid accelerationstävlingar, backtävlingar och rena
fartprov.
Eftersom denna vänligt påskjutande "pakethållarmotor" kan nämnas i
tävlingssammanhang, så har den också ett känsligt drag: den är kinkig med
förgasarinställningen. Man får prova ut "luftens" idealiska inställning ganska noga - provcykeln vägrade helt enkelt att gå med helt öppet
luftintag. Men när gluggen väl hade fått sin rätta öppning blev det åka
av, hela tiden omkring 30km-strecket och tack vare den goda backtagningsförmågan med finfin
genomsnittsfart. Motorn är upphängd i gummibussningar, vilket gör de vid rulldrift uppkommande vibrationerna
omärkliga.
Motor:
49cc tvåtakts luftkyld inverterad, 0.75 hk vid 3000 varv/min,
cylinderdiameter 39 mm,
slaglängd
41 mm. Vikt med full tank 10 kg. Amalförgasare och svänghjul utan
belysningsspole.
Engelsk
tillverkare: J. Cranmer & Co, London.
Motorplacering:
Som "pakethållare" över bakhjulet. Motor fastdragen i
gummibussningar på övre bakgaffeln och med gummilagrade kraftiga
stålstag infästa på bakaxeln.
Drivsätt
och växlar: Med rulle på bakhjulet. Rullen räfflad, av stål.
Inga växlar. Nedfällningsspaken har två lägen som ger rullen
reglerbart tryck vid torrt och vid halt väglag.
Reglage:
Ett enda, en tumspak som är kombinerad gas och pys, frånsett
nedfällningsspaken för motorn, som dock endast används för att
öka rullens tryck eller helt bortkoppla motorn.
Utrustning: Tank
rymmande 2½ liter med "inbyggd" reservtank. Handtag
längst bak för att bekvämt kunna lyfta cykeln.
Pris: 385.-
kronor.
AB NORDEX
Stockholm 1. Tel. 23 24 15. Lager: Pilgatan 23 |