TfA (Technical magazine) presents their
"Own" hulpmotor in nr.12.
Constructer was Gottfried Darck
(Kuli engine), but there was no success.
Det gick inget vidare för TFA motorn,
konstruktören Gottfried Darck ägnade
sig istället åt KULI motorn.
TfA-MOTORN nu i provdrift !
Den lilla
TfA-motorn på 50 cc, som legat i vardande under de senaste månaderna och då och då förebådats i våra spalter har nu hunnit så pass
långt, ett ett provexemplar sedan några veckor tillbaka sitter på en cykel och genomgår synnerligen omfattande prov på de svenska
landsvägarna. Vi tog oss for någon tid sedan en titt på såväl motor som cykel - och då tillkom dessa
bilder, vilka borde god uppfattning om såväl motorns utseende som dess placering på en
cykel.
Men
TfA-motorn är inte avsedd endast till ett vare en hjälpmotor for vanliga
trampcyklar, den kanske också i en något förändrad version kunna användas som utombordsmotor till, lättare roddbåtar etc.
Volymen är som sagt 50 cc i en cylinder och givetvis arbetar motorn efter tvåtaktsprincipen med renspolning av cylindern mellan varje slag. Cykelmotorn har tre och båtmotorn två
överströmningskanaler. Cylindern är tillverkad av vanligt gjutgods med löstagbart lock i samme material medan större delen av övriga detaljer görs av lättmetall for ett hålla vikten så låg som
mojligt. Vevstakens grovände är rullagrat fästad vid
vevaxeln. Kraftöverföringen från motorn till cykelns bakhjul sker liksom vid flertalet amerikanska hjälpmotorer av detta slag med
kilrep. Kopplingen är av vanlig lamelltyp och givetvis saknas
växellåda.
Meningen är ett
TfA-motorn
ska bli förhållandevis billig och ett var och en, som har något sinne för motorer med hjälp av den
ritningsserie, vilken så snart som möjligt kommer ett
utges, själv ska kunna bygga ihop sin motor - eventuellt med vissa delar färdigköpta eller med hel byggsats som
utgångspunkt. TfA räknar med ett härigenom skapa ett tillfälle
för
"knåpintresserade" ett dels mer aktivt lära känna en nyttomotors inre och dels få känna den tillfredsställelse som ju ligger i
"det har jag själv gjort".
Så snart vi erhållit exakta data angående de nu fortlöpande proven med
motorn, ske vi i dessa spalter återkomma med närmare
redogörelser.
|