|
Velmo, cykelmotorn som är en sensation, är inbyggd i framhju-
let, vilket ger bl. a. följande fördelar:
a) jämnare belastningsfördelning på fram- och bakhjul;
b) lättare montering, som vem som helst kan utföra på
...
några minuter, då Velmo levereras komplett med ekrar
... och fälg;
c) oöverträffade väg- och köregenskaper, genom att motorn
...
drar fram cykeln, inte skjuter den. Ytterst förnäm
...
tyngdpunktsplacering medför god balans.
Samtliga motordelar såsom vevhus-cylinder, magnettändare,
förgasare och ljuddämpare är inbyggda i navtrumman och helt
skyddade.
TEKNISKA DETALJER
Tvåkanals-tvåtaktsmotor med motströmsspolning. Ingasstyrning
genom roterande slid mellan förgasare och vevhus. Cylinder-
topp och cylinder av högvärdig lättmetallegering, med hård-
förkromade lopp vilket gör Velmo okänslig även för de star-
kaste temperaturväxlingar.
Inbyggd dekompressionsventil i cylindertoppen.
Lättmetallkolv med två kolvringar.
Kullagrad vevstake av högvärdigt material.
Kullagrad vevaxel, tätad medelst simmerringar.
Vevhus av speciell lättmetallegering, torsionselastiskt lagrat
på hjulaxeln med Silentblock.
Växellåda:
Tvåstegs. Första steget: Kullagrat, spiralskuret kuggdrev med
lång livstid. Löper i oljebad.
Andra steget: Special-kuggdrev som driver hjultrummans inre
kuggkrans. Drevanordningen har ytterst jämn gång, stor slit-
styrka och ringa underhållskrav.
Koppling:
Kopplingen är av torr typ, enskivsmodcll med lång livstid och
löpande i olja. Kopplingskabel system Bowden. Vid körning med
frånkopplad motor spärras kopplingsarmen med spärrhake.
Körningen blir då som på en vanlig cykel utan motor.
|
Bränsleanläggning:
Förgasare av Pallas berömda fabrikat, av ny typ och utan rör-
liga delar. Bränsle dosering genom automatisk reglering i för-
hållande till luftströmmen. För att ge omedelbar start ur för-
gasaren försedd med startventil, Gaswire system Bowden. För
justering av motorns tomgång är förgasaren försedd med tom-
gångsskruv.
Tank av högvärdigt, rostskyddat material. Påfyllnadsstudsen
är försedd med »snabblock».
Tändanläggning:
Magnettändnigen är monterad direkt på vevhuset med rotorn
på vevaxeländen. Fabrikat Bosch.
Tändarens egenskaper medför oklanderlig funktion även vid
låg fart. Justerbar tändpunkt.
Tändstiftet har värmevärde 175 och är standard M 14x1.25.
Utförande, montering etc.:
Det egentliga framhjulsaggregatet består av standardfälg i
vilken motortrumman är inspänd medelst extra kraftiga, rost-
fria ekrar. Denna trumma är lagrad på hjulaxeln med kulla-
ger. Trumman har vänstra sidan helt sluten, med luftintag för
motorns kylning. Höger sida är helt öppen, så att själva motorn
kan skjutas in och fästas med en snabblåsanordning. Därefter
monteras den eleganta skyddskåpan på motorhuset. Härigenom
skyddas motorn för damm och smuts, och all risk för den åkan-
de att smörja ner sig elimineras. Velmo levereras med 20" och
28" hjul i aluminiumfärgat hus, passande till alla färger.
Fälgstorlekar (Westwood standard):
28x1.50", 26x1.50".
Data:
Effekt 0.8 hkr vid 4000 varv/min.
Cylindervolym: 32 cc
Slaglängd: 33 mm
Cylinderdiameter: 35 mm
Utväxling: 1:22.6
Hastighet: 30 km/tim.
Stigförmåga: 6 %
Vikt: c:a 8 kg
Bränsleförbrukning: 1.2 l./100 km
Bränsleblandning: Tvåtaktsbl. 1:25
Tankrymd: c:a 2 l.
|
|