Den berömda
engelska fabrik, som till verkar Solex-förgasarna har genom sin franska
koncern upptagit fabrikationen av en 45 cc tvåtaktare, som enligt en
uppgift redan har gått ut i 10.000 exemplar i Frankrike. Man framställer
hela ekipage, men motorn kan utan svårigheter monteras på vilken vanlig
cykel som helst. Det fordras varken extra förstärkning eller grövre
ringdimension. Originalcykeln har 26x1 1/2x1 5/8" däck och en ram av
speciell konstruktion. Den består av ett mycket grovt rör, som är
bockat i v-form. I en utriggad del sitter vevpartiet med anslutning till
bakgaffeln. Några särskilda fjädringsanordningar finns inte och bromsarna
är av vanlig fälgtyp med wire manövrering och handtag på styrstången.
Motorn sitter så att säga över framhjulet och dess fastsättningsplåtar
är monterade med klammer vid framgaffeln.
Viktfördelningen är mycket
god med hjulet på ena sidan och cylinder, vevhus och en liten tank på
den andra. Drivningen sker direkt på framhjulets däck med en friktionsrulle
och genom ett enkelt handgrepp kan motorn fällas upp. Cykeln kan då utan
ansträngning framdrivas med pedalerna. Drivrullen är klädd med en
grovkornig gummimassa. Det har uttalats de farhågorna att
friktionsdriften skulle slita onormalt på framdäcket och att slirning
skulle uppstå vid fuktigt väglag. Ingående prov och undersökningar
har emellertid visat att inga olägenheter av sådant slag förekommer.
Byggd av en fabrik med förgasare som specialitet är det kanske inte så
underligt att den lilla motorn har försetts med en förgasarkonstruktion,
som saknar motstycke i fråga om enkelhet och effektivitet. Den saknar
flottörkammare och flottör och bränslet pumpas fram genom en
membran-pump, som drives genom tryckväxlingarna i vevhuset. Från en liten
reservoar i förgasaren går det överflödiga bränslet tillbaka till
bensintanken. Tändningsströmmen alstras i en vanlig svänghjulsmagnet,
som också har en spole för belysning.
Det finns bara en manöverspak
till motorn och med den regleras gasen. Denna hålles i öppet läge
genom fjäderbelastning. Motorn är med andra ord konstruerad för att gå
på >full gas> hela tiden. När spaken föres ned, strypes gasen
och i sitt nedersta läge påverkar spaken en dekompressionsventil, genom
vilken man stannar motorn. Konstruktörerna har avsett att skapa en vanlig
cykel med en sådans alla egenskaper med det undantaget att man slipper
trampa. Man har också lyckats över förväntan. Maskinen är oerhört
lättmanövrerad, vem som helst kan köra den utan att tidigare ha en aning om
motorer eller motorcyklar och vill man trampa, så är det bara att koppla
ifrån motorn.
Backtagningsförmågan är enastående. Det fordras kraftiga
stigningar för att man skall vara tvungen att hjälpa till litet med
pedalerna. Och sist men inte minst den går så tyst att den knappast hörs.
I England kalkylerar man med ett pris på ca 600 svenska kronor. |