Velo-Solex
Made in France
Omdöme och
provkörning: Liten, mörk och fyllig - det är vad denna lilla franska
damcykel med framhjulsmonterad motor är. Den är svartlackerad, men då
man beskriver och provåker cykeln behöver man inte måla i svart.
Styrkan och svagheten hos denna nätta fransyska är den bara 0,4 hk
starka lågvarviga motorn, som till råga på allt fartregleras med en
pys. Handhavandet är så enkelt att man vågar sätta Velo solex i händerna
på sin fru, svärmor eller annan släkting som man ömt vill vårda.
Det
är något franskt över det hela... Man sätter sig upp på cykeln,
trampar några tag, fäller ner motorn med rullen mot hjulet, och ett vänligt
puttrande ger vid handen att motorn är i gång. Cykeln går nu stadigt
med en fart av 20-25 km/tim, och denna vill varken ökas eller minskas, såvida
man inte sätter motorn halvt ur funktion genom att trycka på
pyshandtaget, med vilket kraften vid behov minskas.
Framhjulsmontering
vill gärna ge vibrationer till handtagen, men denna mjukt puttrande sak märks
inte mycket. Visst far de flesta andra mopedmärken lätt och lekande förbi
en, när man har en Velo-Solex; men det ska man inte bekymra sig om.
Denna svarta cykel har en ofarlig hastighet och arbetar träget.
Gasreglaget frågar väl någon efter. Det sitter visserligen åtkomligt
framför en på förgasaren, men det ställer man in en gång för alla
och ändrar det ej.
Trots sin svaga motor kommer denna cykel att bli populär
hos den stora massan av folk, för vilka motorer är ett mysterium och
anses som något farligt att handskas med. Medvetandet att man sätter
motorn ur funktion med det synnerligen lättgående pyshandtaget är en
trygghet för sådana personer. Men också motorsinnade kan ha nöje av
Velo Solex och trimma upp motorn närmare 80 km-strecket bl. a. genom att
variera kontaktbrytarspetsarnas avstånd.
Vad som ovan sagts om denna
fransyskas tillförlitlighet gäller dock endast om cykeln utrustas med
ett vanligt frihjulsnav med broms.
Motor: 45
cc tvåtaktaks luftkyld, 0, 4 hk vid 2000 varv/ min. Cylinderdiameter 38 mm,
slaglängd 40 mm. Tillverkad av den franska Solex
fabriken.
Motorplaceringen:
Framhjulsmontering.
Drivsätt och växlar:
Kraftöverföring med rulle direkt på framhjulet. Inga växlar.
Reglage:
På
styrstången ett dekompessionshandtag, framför styrstången ett handtag för
nedkoppling av drivrullen mot hjulet. Förgasarspak lättåtkomlig
direkt på förgasaren. ( Dekompessionshandtaget.
en s. k. pys. är dock det enda som behöver användas vid manövrering av
motorn.).
Utrustning:
Bränsletanken
rymmer c:a en liter, belysningsspole i magneten som lämnar 6 volt för strålkastaren, 12 volt för baklyktan.
Membranpumpen för bränslet
drivs av tryckvariationerna i vevhuset.
Bränsleblandning:
Oljeblandning i förhållandet 1: 20 ( 5 % olja ).
Pris:
Komplett
cykel med elektrisk utrustning, även baklyse, kr. 675:-
|