Separata motorer / Separate helpengines.
 Combimot K48 Zündapp Werke GMBH, München. ^ back to picture reg. [Back/to Hilfsmotor main.]  
- - - - - - - - - - - - -
 Zündapp Combimot K48 - Importör: Motorkraft, Stockholm.
   [Back/To: KM 48 at Zündapp page.]  Hilfsmotoren.
 
 

ZÜNDAPP lät länge vänta på sig, innan den kom i den svenska marknaden, men hösten 1953 kom den och visade mycket goda egenskaper. På de tyska originalmopederna 

Zündapp Combinette och TWN Knirps driver den med kedja, på de många goda svenska mopederna är den uteslutande remdrivande. 

Även Zündapp har lättmetallcylinder med hårdförkromat lopp. Motorn på 48 cc har 38 mm cylinderdiameter och 42 mm slaglängd. Genom frånvaron av växellåda hör denna motor till marknadens lättaste med bara 6,5 kg vikt. Zündapp hör till de mest segdragande backtagarna. Effekten ökar märkbart med sjunkande motorvarv, vilket ger snabb acceleration och utmärkta egenskaper i uppförsbackarna.

Reglageutrustningen är "normal" och mopeder med Zündappmotor är lättmanövrerade.

Zündapp-motorn monterad i ramen. 

 
 
 
  

 

Zündapp Combimot K48

Zündapp motorn sitter på Apollo, Mustang, Rex samt på de tyska originalmopederna Zündapp Combinette och TWN Knirps.

 

 

Zündapp 425.- V-Germany 6,5kg vevpartiet kedja el. rem 48cc 0,76hp 30,0km/h 2-lit.tank Motorkraft Stockholm 

 

 

Zündapp, tysk (Motorkraft, Stockholm), 48cc (38x42), 0,76 hk/2 800, 30,5 km/4 400. I ramen eller över framhjulet, kedjedrift eller drivrulle. Ca 425 kr.

 
 
Hilfsmotoren.