|
ZÜNDAPP
Zündapp Werke GMBH, München - Zündapp Werke, Nürnberg. |
^ back to Zündapp
main. |
|
- -
- -
- -
- -
- - -
- - |
|
[53-54]
Combimot KM 48,
........... Combinette (TWN, Knirps).
[54-55] 400, 401, 402, 403,
404, 406,
........... 408, 409, 410, 411.
...........
408, 410 test i Teknikens Värld.
[55-57]
405, 407 Lastenrad, Postmoped, 412.
[56-57] 422
Combinette. England.
[56-58]
423-S. Test i TfA. |
[57-71]
Sports Firmæt Gresvig,
........... Oslo - Norway (main).
[58-60]
428 K & Sport. Instruktionsbok.
[58-60] 428-S, K
Combinette.
...........
Test Teknik för Alla. Finland.
[63-64]
428 Combinette.
[57-60]
429-S Super Combinette.
[57-62] 435,
425 Falconette, MC 70cc. |
[60-68]
433 Super Combinette.
[61-62] 510
Sport Combinette.
[61]
.... 515 Sport Combinette, test.
[63-64] 515
Sport. Vinn en Zündapp.
[67-76] 515,
517,
KS 50 Sport, test.
[65-77]
M25, M50, Bergsteiger 434.
[71-74] Goudhaan,
C 50 Sport 517,
...........
Super Sport, test i Motor. |
• Germany at
A-Z.
• German reg. Z.
• Zündapp
motor.
• Zündapp main.
|
|
|
|
|
N2 |
|
|
Zündapp KM 48 1954
|
Seika fahrrad, Zündapp KM
48 hilfsmotor, 1953.
|
|
|
|
|
N3 |
|
|
Test av Zündapp Combinette
och TWN Knirps
-53
|
Folder Knirps och Combinette Bj.53
|
|
Artikel: Zündapp gör ny
mopedmotor!
(at Rexoped.)
|
|
|
N4
|
|
|
Das
Moped und die Kleinmotorisierung.
4 - 10. APRIL 1958
|
|
|
|
|
|
|
|
1953 - 1954 |
1-GANG-ZÜNDAPP-COMBIMOT |
[Sep. engines: Combimot
KM 48.]
|
|
|
|
|
|
|
|
Zündapp KM 48 1954
TEKNISKA DATA
MOTOR: Zündapp KM 48, 2-takt, 48 cc. Full effekt 1, 5 hkr men nedbantad enligt Kungl. Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsens bestämmelser för att ge en topphastighet av omkring 30 km/tim.
Vikt ca 6, 3 kg.
EL.-UTRUSTNING: Noris magnet med 3 watt 6 volt tändspole (mot tillägg kan 16, 5 watt erhållas) och knapp för kortslutning.
FÖRGASARE: Bing Special med luftfilter och flödareanordning.
BRÄNSLE: Tanken rymmer 2, 5 liter. Förbrukning 0, 125 liter per mil. Oljeblandning 1 :25.
KOPPLING: Extra kraftig 3-lamells torrkoppling.
|
|
|
|
|
|
|
|
Mühelos und flott - mit ZÜNDAPP Combimot
...zum Spiel ...zur Arbeit
...in Feld und Walt ...in Stadt und Land |
|
|
|
|
1953 - SEIKA
Fahrrad. Seitz & Karl Fahrradfabrik, München. |
Hilfsmotor Zündapp KM 48.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1953 -
Zündapp Combinette och TWN (Triumph-Werke,
Nürnberg.) Knirps i TfA nr.21 |
[Test
guide.] [Knirps.]
|
|
[Special
mop. pict. reg -
main] |
|
|
|
Zündapp Combinette och TWN Knirps
Nu kan också mopedentusiasterna köra så kända märken som Zündapp och Triumph. Kring den nedbantade 1,5 hk
Zündapp mopedmotorn har Zündapp-Werke i München och Triumph-Werke i
Nürnberg (TWN) i samverkan byggt var sin utmärkt specialmoped. TWN:s moped heter
Knirps, Zündapps Combinette, och den väsentliga skillnaden
mellan de två märkena är att Knirps har inbyggd framgaffelfjädring och är mossgrön till färgen, medan Combinette
är mörkt silvergrå. I övrigt är de lika, och här följer Jan Jangös redovisning av erfarenheterna under 160 km på
Combinette. |
|
|
En
linjeren, tystgående, snabb och lättkörd moped är
Zündapp
Combinette. I styrstångsröret är inbyggt "rattlås" och
signalanordning. |
|
|
Motor:
2-takts luftkyld 48 cc med 38 mm cylinderdiameter och 42 mm slaglängd. Special
Bing mc-förgasare med startautomat, flottör och luftfilter. Noris svänghjulsmagnet
med 6 V 3 W uttag för strålkastare (eller efter önskan 16,5 W).
Tillverkare:
Zündapp-Werke, München.
Motorplacering:
Under ramen framför vevpartit.
Drivsätt och växlar:
Reduceringsväxel med tystgående kuggdrev, kraftöverföring till bakhjulet med
kedja.
Reglage:
Rullhandtag för gas, lyfthandtag med spärr för koppling. Kortslutningsknapp på strålkastaren för stannande av
motorn.
Utrustning:
Framhjulsfjädring av svinggaffeltyp, pump och verktygsväska, parkeringsställ, bärhandtag, rockskydd över bakhjulet, sadeltank rymmande 2,5 liter oljeblandad
bensin i förhållandet 1:25 (1: 20 under inkörning). Inbyggt lås i ramen vid
styrstången.
P r i s:
850: - kronor.
Omdöme och provkörning:
Många uppmärksamma läsare av TfA:s mopedartiklar har läst listorna över "Alla Sveriges mopeder" och funnit goda siffror för Zündappmotorns
prestationsförmåga. Vid maximifart utvecklar den normala 0,50 hk, men när farten minskar till följd av belastning ökar motorstyrkan och denna står kvar på en hög nivå
medan farten minskar ned till 10 à 15 km/ tim. I praktiken betyder detta en enastående accelerationsförmåga och backtagning. En motor med sådana egenskaper är
idealisk för en moped. En moped ska helst inte ha växlar - däremot ska motorn automatiskt öka effekten vid stigande belastning, och det gör Zündappmotorn
verkligen.
Lägger man så till att Zündappmotorn är enastående tystgående, lättstartad och lättmanövrerad måste man klassa den som en av de absolut bästa
mopedmotorerna.
|
|
Zündapp
Combinette Bj.53 |
|
Går vi till cykeln "Combinette", verkar den vid första påseendet vara tämligen konventionell och själva körställningen exakt som på en vanlig trampcykel. För cykelns
utseende och väghållning är körställningen säkert den bästa, men styrets utformning kan förmodligen göras litet bekvämare. Denna anmärkning är den enda jag kan göra
efter fyra dagars körning och 160 km avverkade.
Trots att hela mopeden bara väger 33 kg är den stadig och väldimensionerad, med ram av grova stålrör, med svinggaffelfjädring fram och en verkligt vacker lättmonterad
skyddskåpa kring motor och transmissionsorgan. Trampanordningen är konventionell med frihjulsbroms, och mopeden är överhuvudtaget utformad för folk i allmänhet utan
några krångliga specialanordningar.
Provkörningarna var behagliga. Att komma fram i svår trafik eller starkt kuperad terräng var mycket lätt. Kopplingen i vänster hand går att använda också vid slirstart, om
så erfordras. Starten går mycket lätt, och tomgången mycket säker - jag fick inget motorstopp ens i värsta stockholmstrafiken. Backtagningsförmågan är sådan att man
formligen letar efter svåra motlut (Hamngatsbacken hör till "skalperna" bl. a.) för att få njuta av motorns
segdragningsförmåga.
Zündapp har ett gott namn som motorcykel - den kommer att få det också som moped.
|
|
|
|
|
|
1953 |
|
|
|
KNIRPS och COMBINETTE
tillförsäkrar Er många fördelar men
främst:
- mycket tyst och behaglig
gång.
- stor slitstyrka, billig drift och oöm motor
- 3-lamellskoppling, speciellt fördelaktig i stadstrafiken, som tillåter Er att stanna när som helst utan att stoppa
motorn.
- enastående vägegenskaper, god balans och kraftiga
bromsar.
- tilltalande och elegant
utseende.
Generalagent:
AB MOTORKRAFT
REGERINGSGATAN 89
STOCKHOLM C
TEL. VÄXEL 23 24 90
Filial: Södra Vägen 8,
Göteborg.
Tel. 20 79 39
|
|
|
TEKNISKA DATA
MOTOR: Zündapp KM 48, 2-takt, 48 cc. Full effekt 1, 5 hkr men nedbantad enligt Kungl. Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsens bestämmelser för att ge en topphastighet av omkring 30
km/tim.
Vikt ca 6, 3 kg.
EL.-UTRUSTNING: Noris magnet med 3 watt 6 volt tändspole (mot tillägg kan 16, 5 watt erhållas) och knapp för
kortslutning.
FÖRGASARE: Bing Special med luftfilter och
flödareanordning.
BRÄNSLE: Tanken rymmer 2, 5 liter. Förbrukning 0, 125 liter per mil. Oljeblandning 1 :25.
KOPPLING: Extra kraftig 3-lamells
torrkoppling.
RAM: Kraftigt centralrör avsett att tåla stark påfrestning. Framgaffelfjädring. Väl tilltagna bromsar, trumbroms fram och frinav på
bakhjulet.
UTRUSTNING: Elegant strålkastare, el.baklykta. Bollhorn. Stöldlås. Gas- och bromshandtag till höger och kopplingshandtag till vänster på styret. Kraftigt packställ med luftpump och
dräktskydd.
DÄCK: 2, 00 - 26".
VIKT: Hela mopeden väger 33 kg. På centralröret finnes ett handtag för att maskinen lätt skall kunna
bäras.
FÄRG:
"Combinette" i antracit-silvergrå färg med prydnadslinjer i guld och grönt. "Knirps" i
olivgrönt.
BACKTAGNING: Mopeden klarar utan svårighet stigningar på 1:10.
|
MOTORN LEVERERAS ÄVEN SEPARAT FÖR MONTERING Å CYKLAR
|
|
REPROTEKNIK AB STHLM 1953
|
|
Billig i drift . . .
Lätt att sköta . . .
Bilden t.v. visar motorns fördelaktiga inkapsling.
Undvik trängsel på bussar och spårvagnar . . .
För alla som vill färdas snabbt, säkert och billigt skapades dessa två mopeder, KNIRPS och COMBINETTE, som vi nu har nöjet att presentera. Mopeden har ju visat sig som ett idealiskt fortskaffningsmedel, speciellt för färd till och från arbetsplatsen, varigenom man blir helt oberoende av bussar och spårvagnar och dessutom b e t y dligt kan förbilliga sina reskostnader. Men även för semesterresor och utflykter erbjuder mopeden trevliga och billiga
färdmöjligheter.
|
|
|
Ett gott samarbete . . .
Sedan 1921 tillverkar Zündappfabriken motorer och motorcyklar. Stödd på mångårig erfarenhet
har den nya fabriken i München (Väst-Tyskland) i samarbete med Triumph-Werke i Nürnberg
(TWN) nu upptagit tillverkningen av mopederna KNIRPS och COMBINETTE. Utförandet är i huvudsak lika. För god service svarar
AB MOTORKRAFT
|
|
Med myndigheternas tillstånd körtkorts- och skattefri.
|
|
|
|
|
1958 |
Zündapp
Combinette.
Das
Moped und die Kleinmotorisierung.
4 - 10. APRIL 1958 |
|
[Back
- to Das Moped... reg.]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|