|
|||
- - - - - - - - - - - - - | |||
MOVED HERE | |||
[52]: JB moped. Direktör Eric Benson. [53]: Maraton Ma 41, Vp 41. JB motor. [53] Sprängskiss JB 48cc. [53]: Test i TfA av mopeder med JB motor. JB, Kärnan, Maraton, Svalette, Vimpeln o. Örnen. [59]: Mopedscootern 339 JLO Piano. Lyx-mopeden 349 F Jlo Piano - 449 F Monark/HVA-motor. Sport-mopeden 309 F Jlo Piano. ........Folkmopeden 349, 34 F Jlo Piano & 249, 249 F NSU. Moped 579 Enväxlad Pilot FM 50. Senior-mopeden 669 Jlo Piano. ........Transport-mopeden (3-hjul) M 629 Jlo Piano. Transport-mopeden 619 (2-hjul) Jlo Piano. [62]: Mopedscooter 1261, 1251 JLO Piano. Lyxmopeden 1242, 1232, 1282 JLO Piano. Standardmopeden 1212, 1202 JLO Piano. ........Ungdomsmopeden 1292, 1222 JLO Piano. Maraton 8039 Sachs. Maraton 8151 Sachs. ........Transportmoped (2-hjul) 1701 JLO Piano. Tranportmoped (3-hjul) 1731, 1741 JLO. Senior mopeden 1721 JLO Piano. [75]: Transportmoped (3-hjul) 1189 Sachs. Maraton 1209 Sachs. Compact 1252 Sachs. Maraton 1254 Automat Morini. ........Mini-mopeden 1262 Automat Sachs. E-type 1293 Sachs. Maraton 1200 motor ?. Maraton main. [55] JB Marinoped. [62]: Båtmotorer, gräsklippare. |
|||
Märke JB 48, 2-takts. Slaglängd 40 mm. Cylinderdiameter 39 mm. Cylindervolym 48 cc. Effekt vid 4.000 varv/minut 0,75 hkr. Kompressionsförhållande 6:1. Förgasare Amal. Svänghjulsmagnet: Stensholms kombinerad med belysningsspolar för en effekt av 7 watt samt 6 volts spänning. Motorn vilken är fullständigt gummiupphängd för förhindrande av vibrationer, är utrustad med plan kolv samt kugghjulstransmission och extra kraftig enskivig korklamellkoppling. Vevstaken är lagrad i kraftiga nållager och vevaxel och transmissionsaxel i SKF kullager. Motorns kraft överföres till bakhjulet medelst kedja. Bränsleförbrukning 1,5 liter per 100 km Smörjning Oljan blandas i bensinen i proportion 1:25. Till smörjning av kopplingshuset användes 3,5 cl olja Vacuum Oil Gx80 eller motsvarande. Oljemängden kontrolleras efterhand med hjälp av den ritsade oljestickan på vänstra sidan av motorhuset. |
|||