Örnen - AB John Hedbergs Maskinaffär, Malmö.                  
 ÖRNEN - AB JOHN HEDBERGS MASKINAFFÄR  Malmö. 

^ back to Örnen Main. 

- - - - - - - - - - -

ÖRNEN CSR

Cykel- och Sporthandlarnas - Bytesprislista.

 

ÖRNEN [53-55

[53] mod. 35, 50 - JB 48.

[53] mod. 20, 25 - Victoria Special.

[55] mod. 20 .. Victoria FM 38.

 

ÖRNEN [54

mod. 85 .. Express.

 

ÖRNEN [55

mod. 35, 40, 50 .. JB.

 

ÖRNEN [55]

[55] mod. 70, 72 ........ Husqvarna.

[55] mod. 85, 100 ...... Express.

[55] mod. 75, 80, 90 .. Pilot.

...... mod. 95 .. JLO.

 

ÖRNEN [56-57

mopedscooter M 39 .. Jlo Piano

mod.110 .. NSU.

 

ÖRNEN [57]

Mopedscooter .. Jlo Piano G 50.

Luxus / Standard Radexi II .. Express.

mod. 110 ...... NSU Quickly.

mod. 70, 72 .. Husqvarna.

mod. 75, 80 .. Pilot.

mod. 85 ........ Express.

mod. 90 ........ Pilot.

Transport-moped .. Jlo Piano G 50.

 

ÖRNEN [58

Radexi III ........ Express.

Radexi III Lyx .. Express.

Mopedscooter ... Puch.

 

 Örnen mopeder 1957  
 
 
N1

 

 

 

Örnen Mopedscooter

Motor: JLO Piano G 50

 

 

 

Örnen Luxus Express Radexi II

Motor: Express

 

 

Örnen Standard Express Radexi II

Motor: Express

 

 
 
N2   

  

 

 

Örnen mod. 110

Motor: NSU

 

 

 

Örnen  modell 70 - 72

Motor: Husqvarna

 

 

Örnen  modell 75 - 80 

Motor: Pilot

 

N3       
 

 

Örnen modell 85

Motor: Express.

 

 

 

Örnen modell 90.

Motor: Pilot.

 

 

Örnen Transport-moped.

Motor: Jlo Piano G 50.

 

 LARGE

ÖRNEN mopeder 1957

Det är stil och elegans över Örnens nya modeller, styrka och kvalitet i varje detalj. 

Örnen mopeden blir Edert bästa val.

 

Örnen gör Er fri

och oberoende. Ni sparar massor av tid med Er Örnen moped, som är smidig och lättkörd i trafiken.

 

Örnen ger Er fritid

Först när Ni är lycklig ägare till en örnen moped kan Ni rätt utnyttja fritiden med härliga utflykter. Ni hinner långt på kortare tid - för Örnen är stark och körsäker.

 

Örnen ger Er den verkliga drömsemestern

med avkoppling och vila. Ni bestämmer själv takten och lär känna naturen och människorna på ett nytt sätt. Örnen är bekväm att köra och sitta på även på långa dagsturer. En mopedsemester är härlig - men det skall vara på en Örnen, som är PÅLITLIG - LÄTTSKÖTT - LÄTTKÖRD med idealisk körställning och med alla tänkbara finesser.

 

 
M1a    
 1957   ÖRNEN Mopedscooter.  Kr 1.050.-   JLO Piano G 50 motor.  
 

Örnen-scootern är fordonet för alla, som behöver ett driftbilligt fortskaffningsmedel. Den betalar snart sig själv på färder till och från arbetet, och söndagsutflykterna, som blir dubbelt så trevliga därför att Ni kan åka välklädd, får Ni liksom "på köpet". 

Örnen-scootern med sin utsökta design, sina mjuka, svepande linjer, läckra lacker har redan visat sig bli en succé. Men den är inte bara elegant - den är dessutom tekniskt fulländad. 

Dess förnämliga fram- och bakhjulsfjädring, dess komfortabla sadel med extra tjock svampgummidyna samt den perfekta balanseringen gör åkningen till ett rent nöje - i dubbel bemärkelse rent - det garanterar Örnen-scooterns frontskydd och inkapslingen av motor och bakhjul. 

 

Örnen-scootern är körkorts-, skatte-, buller- och stänkfri. Örnen-scootern är idealfordonet för vardagsbruk - men med "söndagsprägel". Hastighetsmätare ingår i priset. 

Motor: JLO Piano G 50, 49 cc, 2-takts luftkyld med vändspelning. 0,8 hkr. vid 4300 varv/min. 30 km/ tim. Svänghjulsmagnet kombinerad med belysningsspole 16,5 w/6v. Bränsleförbrukning ca 0.15 lit/ mil. Såväl insugnings- som avgasljuddämpare. 

Drivsätt och växling: 2-växlad växellåda sammanbyggd med motorn och försedd med kickstart. Samma kedja till motor och trampor. Nytt plastdämpat transmissionssystem. 

Reglage: Gashandtag med rulle. Bromshandtag och spak för snabbstartventil. Vridbart växelreglage med frikopplingshandtag. Spak för luftspjäll. Ljusomkopplare med hel- och halvljus samt signalhornsknapp. 

Utrustning: Tank 5,5 lit. Fullbromsnav. Elsignalhorn. Bakljus. Strålkastare med 100 mm. ljusöppning, ställbar reflex och hastighetsmätare. Ringdimensioner: 20x 2 1/2". Kraftigt utformad pakethållare. Sadel i bekväm scootermodell med extra tjock svampgummidyna. 

Fjädring: Framgaffeln kraftigt lagrad bottenlänk, 65 mm slaglängd. Bakgaffeln: svänggaffel lagrad i underhållsfria silentblock, upphängd i gummifjädrar. 

Övriga data: Stabila frontskydd av tjock karosseriplåt. Motor och bakhjul helt inkapslade. Tanken placerad inuti bakskärmen med påfyllningslock i utrymmet under sadeln. 

 
 

ÅK BEKVÄMT

ÅK PÅ ACCELATIONSSNABBA ÖRNEN

ett av de äldsta och tongivande både vad det gäller kvalite och utformning

 
M1b  Express  
 1957   Radexi II, Luxus / Standard (mod. 57) ● (Down below mod. 85)  
[Expresswerke A.G., Neumarkt/Oberpf. Nürnberg.: 1954./ 1955./ 1957./ 1958. med Expressmotor.] 
 

ÖRNEN mod. 57 Luxus Express Radexi II Kr. 915.-

Levereras i valfria, tjusiga 2 färgslackeringar: 

Duvblå/beige, Grön/beige, Röd/beige och Svart/beige 

 

Express Radexi II 

OSLAGBAR ifråga om: teknisk formfulländning

- driftsäkerhet - accelerationsförmåga 

- segdragningsförmåga - idealisk körställning. 

 

 

Finesser på 1957 års modeller: 

- 2-växlad med pedalkickstart 

- Bakhjulsfjädring teleskop 

- Bottenlänksframgaffel med stötfri fjädring i bakled 

- Inbyggd väg- och hastighetsmätare, direktkopplad

   växellådan 

- Godkänt stöldlås 

- Nykonstruerad, tystgående ljuddämpare 

- Insugningsljuddämpare till förgasaren 

- Choke av biltyp, regleras från styret 

- Mod. Luxus med åkbekvämlig "sittbänk" i mc-utförande.

 

 

SPECIFIKATION: Motor Express, helt inbyggd, 49 cc 2-takts luftkyld med vändspolning. Svänghjulsmagnet kombinerad med belysningsspole 16,5 watt 6 volt. Bränsleförbrukning ca 0,15 liter per mil. "Viskande" ljuddämpare. 

Drivsätt och växling: 2-växlad växellåda sammanbyggd med motorn och försedd med kickstart. Samma kedja till motor och trampor. 

Reglage: Gashandtag med rulle, kombinerat med bromshandtag. Vridbart växelreglage med frikopplingshandtag. Ljusomkopplare med hel- och halvljus samt signalhornsknapp. Luftreglage. 

            ÖRNEN mod57 Luxus Express Radexi II Kr. 915.-
 
 
            ÖRNEN mod. 57 Standard Express Radexi II Kr. 895:
 

 

Utrustning: Tank 51/2 liter, varav 1/2 liter i reserv. Framgaffel av bottenlänkstyp, bakhjulsfjädring av teleskoptyp. Sidoskydd på fram-

och bakhjul. El.signalhorn. Stöldlås. Bakljus. Strålkastare med inbyggd väg- och hastighetsmästare. 

Ringutrustning 23"x2". 

 

Express Radexi II - den mest uppmärksammade mopeden på kontinenten!

 
M2a    
 1957   ÖRNEN mod. 110.  Kr. 785:-         NSU Quickly motor.  
 

Den helt svenskbyggda mopeden 

med den världsberömda NSU Quickly motorn 

ÖRNEN NSU är en helt svenskbyggd moped, försedd med den världsberömda NSU-motorn. 

Den 2-växlade motorn har god backtagningsförmåga och snabb acceleration. Kickstart, swingsadel och ett nytt ljuddämparesystem är andra detaljer på ÖRNEN NSU-modellen. Och priset är - trots alla dessa finesser - marknadens lägsta.

Motor: NSU Quickly, 49 cc 2-takts luftkyld med vändspolning. Svänghjulsmagnet kombinerad med belysningsspole 16,5 watt 6 volt. Bränsleförbrukning ca 0,15 liter per mil. Nytt ljuddämpningssystem, som minskar motorljudet med mer än 50 %.

 

Drivsätt och växling: 2-växlad växellåda sammanbyggd med motorn och försedd med kickstartsanordning. Samma kedja till

motor och trampor.

Reglage: Gashandtag med rulle. Bromshandtag och =spak för snabbstartsventil. Vridbart växelreglage med frikopplingshandtag.

Spak för luftspjäll på styret. Ljusomkopplare med hel- och halvljus samt el-signalhornsknapp. Flödarknapp. 

Utrustning: Tank 3,2 liter. Swingsadel. Teleskopgaffel. Fullbromsnav. Sidoskydd på fram- och bakhjul. El. signalhorn. Bakljus.

Strålkastare med 85 mm ljusöppning. Ringutrustning 24"x2". 

 

 Service för Örnens olika modeller är ordnad på platser över hela landet 

 
M2b    
 1957   Mod. 70, 72.   Husqvarna motor.  
 

ÖRNEN modell 70 med 26" hjul Kr. 675:-

ÖRNEN modell 72 med 24" hjul Kr. 725:-

 

Husqvarna mopedmotor, 2-takts luftkyld, helt inkapslad, med drivrem, 1-växlad. Effekt 0.8 hk vid 4.000 varv/min. Bing förgasare. Svänghjulsmagnet med belysningsspole. Extra breda skärmar, 80 mm. Bensintankens rymd 3.2 liter. Strömlinjeformad strålkastare 6 v/15 w. Omkopplare för hel- och halvljus på styrstången. El. baklykta. Stor bekväm sadel av mopedtyp. Pump, el. signalhorn, kraftig pakethållare av specialmodell. Transparent röd lackering. Ringutrustning 26"x1.75"x1 1/2" för modell 70, 24"x2" för modell 72. Robust men mjukt fjädrande teleskopgaffel. Choke av biltyp och smutsfri bensinavstängning. 

   
M2c    
 1957   Mod. 75, 80.     Pilot mopedmotor, enväxlad.  
 

ÖRNEN modell 75 med 26" hjul Kr. 725:-

ÖRNEN modell 80 med 24" hjul Kr. 750:-

 

Pilot mopedmotor, 2-takts luftkyld. Svänghjulsmagnet med belysningsspole 6 v/16,5 w. 1-växlad. Frikoppling med torrlameller. Bränsleförbrukning 0,15 1/mil. Kilrem. 

Ljusomkopplare och signalhornsknapp. 

Bensintankens rymd 3,5 1. 

Stor bekväm sadel av swingtyp. 

El. signalhorn, bakljus. Teleskopgaffel. 

Ringutrustning 26"x1.75"x1 1/2" på mod. 75, 

                     24"x2" på mod. 80.

 
M3a    
 1957   Örnen modell 85.   Utrustad med den världsberömda Expressmotorn.  
 

ÖRNEN 

modell 85

 

Förnämliga finesser:  Fullbromsnav - Komb. start- och dragkedja

 

Denna moped är tillförlitlig, bekväm, driftsäker och urstark. 

Startsnabb - tack vare startautomat; inget besvär ens vid mycket låga temperaturer. 

Frontskydd för mod. 70-72 och 75-80. Vindskyddande, smutsskyddande. Kr. 45:-

Bromssnabb. Bromssystemet är så genialt utformat, att man endast genom att trampa bakåt -precis som på en vanlig cykel - får full bromseffekt. De stora bromstrummorna fram och bak ger 100 %-ig säkerhet. 

Tystare gång. Trampkedjan och drivkedjan är en enhet, varigenom allt obehag med kedjeutrustning och kedjerassel i stort sett elimineras. Den tillförlitliga Auto-kopplingen har särskild spärranordning vilken omöjliggör felkoppling. Bensintanken rymmer nära tre liter. 

Ingen överraskning för bensinstopp - tanken har en reserv på 0,4 liter. 

Oförändrad kedjespänning även vid demontering av bakhjulet är en av finesserna. Genom att lossa axelmuttrarna till bakhjulet kan detta tagas ur och kedjan lyftas av, utan att kedjespänningen förändras.

Specifikation.

Express 2-takts blockmotor, cylindervolym 49cc. Stensholms svänghjulsmagnet. Mjukt dämpande fjädergaffel. Koppling, frigång och kraftöverföring är inbyggda i motorblocket Breda och djupa skärmar. Formsköna och tillförlitliga fullbromsnav. Torpedformad strålkastare, 17 watt, 6 volt. Omkopplare för hel- och halvljus på styrstången. Elektrisk baklykta. Däck 26"x2". Praktiskt bärhandtag på höger sida. Färg Lasur-röd med vacker dekor

 
 

Säkerheten främst är vårt motto som fabrikant. Säkerheten, främst sätter även trafikanten, när han tecknar en ansvarighetsförsäkring. Det kostar mycket mindre än Ni tror . . . tala med vår återförsäljare som ger Er alla upplysningar. 

 
M3b    
 1957   ÖRNEN modell 90.  Kr. 835:-    Pilotmotor.  
 

ÖRNEN modell 90 

Pilot motor, en av världens förnämsta och driftsäkraste inom sin klass, 50 cc., 2-takts luftkyld med vändspolning. Svänghjulsmagnet

med belyningsspole 6 v/16,5 w. Bränsleförbrukning 0,15 l/mil. Såväl insugnings- som avgasljuddämpare. 

2-växlad, med kickstartsanordning. Samma kedja till motor och trampor. Gashandtag med rulle, bromshandtag och spak för

snabbstartventil. Vridbart växelreglage med frikopplingshandtag. Spak för luftspjäll. Ljusomkopplare och signalhornsknapp. 

Flödareknapp. Bensintank 3,2 liter. Swingsadel med svampgummidyna. Fullbrormsnav bak, elsignalhorn, bakljus, teleskopgaffel.

Ringutrustning 24"x 2". 

 

 

 
 
 
M3c    
 1957   Transport-moped ÖRNEN.      Kr. 1.350:-     Motor: JLO Piano G 50    [Guide: Transport.]
 
  Transportmopedens driftskostnader är de ojämförligt lägsta bland motordrivna fordon - bränsleåtgången stannar under 2 öre pr km. 

Motor: Jlo Piano G 50, 49 cc, 2-takts fläktkyld. 

Lastflak: 110x110 cm med stålskodda hörn. 

Lastkapacitet: 150 kg om föraren fyllt 18 år; under 18 år - 100 kg.