|
ÖRNEN
- AB JOHN HEDBERGS MASKINAFFÄR Malmö. |
^
back to Örnen Main. |
|
-
- -
- -
- -
- -
- - |
ÖRNEN
CSR
Cykel- och Sporthandlarnas - Bytesprislista.
ÖRNEN [53-55]
[53] mod. 35, 50 - JB 48.
[53] mod. 20, 25 - Victoria Special.
[55] mod. 20 .. Victoria FM 38.
ÖRNEN [54]
mod. 85 .. Express.
ÖRNEN [55]
mod. 35, 40, 50 .. JB.
|
ÖRNEN [55]
[55]
mod. 70, 72 ........ Husqvarna.
[55]
mod. 85, 100 ...... Express.
[55]
mod.
75, 80, 90 .. Pilot.
...... mod. 95
.. JLO.
ÖRNEN [56-57]
mopedscooter M 39 .. Jlo Piano
mod.110 .. NSU.
|
ÖRNEN
[57]
Mopedscooter .. Jlo Piano G 50.
Luxus / Standard Radexi II .. Express.
mod. 110 ...... NSU
Quickly.
mod. 70, 72 .. Husqvarna.
mod.
75, 80 .. Pilot.
mod. 85 ........
Express.
mod. 90 ........ Pilot.
Transport-moped .. Jlo Piano G 50.
ÖRNEN [58]
Radexi III ........ Express.
Radexi III Lyx .. Express.
Mopedscooter ... Puch.
|
|
|
|
|
|
N1 |
|
|
Örnen Mopedscooter
Motor:
JLO Piano G 50
|
|
Örnen Luxus Express Radexi II
Motor: Express
|
Örnen Standard Express Radexi II
Motor: Express
|
|
|
|
N2 |
|
|
Örnen mod. 110
Motor:
NSU
|
|
Örnen
modell 70 - 72
Motor:
Husqvarna
|
Örnen
modell 75 - 80
Motor: Pilot
|
|
|
|
|
|
Örnen
modell 85
Motor: Express.
|
|
Örnen modell 90.
Motor: Pilot.
|
Örnen Transport-moped.
Motor: Jlo Piano G 50.
|
|
|
LARGE. |
ÖRNEN mopeder 1957
Det är stil och elegans över Örnens nya modeller, styrka och kvalitet i varje
detalj.
Örnen mopeden blir Edert bästa val.
Örnen gör Er fri
och oberoende. Ni sparar massor av tid med Er Örnen moped, som är smidig och lättkörd i
trafiken.
Örnen ger Er fritid
Först när Ni är lycklig ägare till en örnen moped kan Ni rätt utnyttja fritiden med härliga
utflykter. Ni hinner långt på kortare tid - för Örnen är stark och
körsäker.
Örnen ger Er den verkliga drömsemestern
med avkoppling och vila. Ni bestämmer själv takten och lär känna naturen och människorna på ett nytt
sätt. Örnen är bekväm att köra och sitta på även på långa
dagsturer. En mopedsemester är härlig - men det skall vara på en Örnen, som är
PÅLITLIG - LÄTTSKÖTT - LÄTTKÖRD med idealisk körställning och med
alla tänkbara finesser.
|
|
|
|
|
|
1957 |
ÖRNEN
Mopedscooter. Kr 1.050.- JLO Piano G 50 motor.
|
|
|
|
|
Örnen-scootern
är fordonet för alla, som behöver ett driftbilligt
fortskaffningsmedel. Den betalar snart sig själv på färder till
och från arbetet, och söndagsutflykterna, som blir dubbelt så
trevliga därför att Ni kan åka välklädd, får Ni liksom "på
köpet".
Örnen-scootern
med sin utsökta design, sina mjuka, svepande linjer, läckra lacker
har redan visat sig bli en succé. Men den är inte bara elegant -
den är dessutom tekniskt fulländad.
Dess
förnämliga fram- och bakhjulsfjädring, dess komfortabla sadel med
extra tjock svampgummidyna samt den perfekta balanseringen gör
åkningen till ett rent nöje - i dubbel bemärkelse rent - det
garanterar Örnen-scooterns frontskydd och inkapslingen av motor och
bakhjul. |
|
|
|
Örnen-scootern
är körkorts-, skatte-, buller- och stänkfri. Örnen-scootern är
idealfordonet för vardagsbruk - men med "söndagsprägel".
Hastighetsmätare ingår i priset.
Motor:
JLO Piano G 50, 49 cc, 2-takts luftkyld med vändspelning. 0,8 hkr.
vid 4300 varv/min. 30 km/ tim. Svänghjulsmagnet kombinerad med
belysningsspole 16,5 w/6v. Bränsleförbrukning ca 0.15 lit/ mil.
Såväl insugnings- som avgasljuddämpare.
Drivsätt
och växling: 2-växlad växellåda sammanbyggd med motorn och
försedd med kickstart. Samma kedja till motor och trampor. Nytt
plastdämpat transmissionssystem.
Reglage:
Gashandtag med rulle. Bromshandtag och spak för snabbstartventil.
Vridbart växelreglage med frikopplingshandtag. Spak för
luftspjäll. Ljusomkopplare med hel- och halvljus samt
signalhornsknapp.
Utrustning:
Tank 5,5 lit. Fullbromsnav. Elsignalhorn. Bakljus. Strålkastare med
100 mm. ljusöppning, ställbar reflex och hastighetsmätare.
Ringdimensioner: 20x 2 1/2". Kraftigt utformad pakethållare.
Sadel i bekväm scootermodell med extra tjock svampgummidyna.
Fjädring:
Framgaffeln kraftigt lagrad bottenlänk, 65 mm slaglängd.
Bakgaffeln: svänggaffel lagrad i underhållsfria silentblock,
upphängd i gummifjädrar.
Övriga
data: Stabila frontskydd av tjock karosseriplåt. Motor och bakhjul
helt inkapslade. Tanken placerad inuti bakskärmen med
påfyllningslock i utrymmet under sadeln.
|
|
|
|
ÅK BEKVÄMT
ÅK PÅ ACCELATIONSSNABBA ÖRNEN
ett av de
äldsta och tongivande både vad det gäller kvalite och utformning
|
|
|
|
|
1957 |
Radexi II,
Luxus / Standard (mod. 57) ● (Down below mod. 85) |
|
|
|
[Expresswerke
A.G., Neumarkt/Oberpf. Nürnberg.: 1954./
1955./
1957./ 1958.
med Expressmotor.] |
|
ÖRNEN
mod. 57 Luxus Express Radexi II Kr. 915.-
Levereras i valfria, tjusiga 2
färgslackeringar:
Duvblå/beige,
Grön/beige, Röd/beige och Svart/beige
Express Radexi II
OSLAGBAR ifråga om: teknisk formfulländning
-
driftsäkerhet - accelerationsförmåga
-
segdragningsförmåga - idealisk körställning.
Finesser på 1957 års modeller:
-
2-växlad med pedalkickstart
-
Bakhjulsfjädring teleskop
-
Bottenlänksframgaffel med stötfri fjädring i bakled
-
Inbyggd väg- och hastighetsmätare, direktkopplad
växellådan
-
Godkänt stöldlås
-
Nykonstruerad, tystgående ljuddämpare
- Insugningsljuddämpare till förgasaren
- Choke av biltyp, regleras från styret
- Mod. Luxus med åkbekvämlig "sittbänk" i
mc-utförande.
SPECIFIKATION: Motor Express, helt inbyggd, 49 cc 2-takts luftkyld med vändspolning. Svänghjulsmagnet kombinerad med belysningsspole 16,5 watt 6 volt. Bränsleförbrukning ca 0,15 liter per mil.
"Viskande" ljuddämpare.
Drivsätt och växling: 2-växlad växellåda sammanbyggd med motorn och försedd med kickstart. Samma kedja till motor och
trampor.
Reglage: Gashandtag med rulle, kombinerat med bromshandtag. Vridbart växelreglage med frikopplingshandtag. Ljusomkopplare med hel- och halvljus samt
signalhornsknapp. Luftreglage. |
|
ÖRNEN mod57 Luxus Express Radexi II Kr. 915.- |
|
|
|
ÖRNEN mod. 57 Standard Express Radexi II Kr. 895: |
|
|
|
Utrustning: Tank 51/2 liter, varav 1/2 liter i reserv. Framgaffel av bottenlänkstyp, bakhjulsfjädring av teleskoptyp. Sidoskydd på fram-
och bakhjul. El.signalhorn. Stöldlås. Bakljus. Strålkastare med inbyggd väg- och hastighetsmästare.
Ringutrustning 23"x2".
Express Radexi II - den mest
uppmärksammade mopeden på kontinenten! |
|
|
|
|
1957 |
ÖRNEN mod.
110. Kr. 785:- NSU
Quickly motor. |
|
|
|
|
Den helt svenskbyggda mopeden
med den världsberömda NSU Quickly motorn
ÖRNEN NSU är en helt svenskbyggd moped, försedd med den världsberömda
NSU-motorn.
Den 2-växlade motorn har god backtagningsförmåga och snabb acceleration. Kickstart, swingsadel och ett nytt ljuddämparesystem är andra detaljer på ÖRNEN NSU-modellen. Och priset är - trots alla dessa finesser - marknadens
lägsta.
Motor: NSU
Quickly, 49 cc 2-takts luftkyld med vändspolning. Svänghjulsmagnet kombinerad med belysningsspole 16,5 watt 6 volt. Bränsleförbrukning ca 0,15 liter per mil. Nytt ljuddämpningssystem, som minskar motorljudet med mer än 50
%. |
|
|
Drivsätt och växling: 2-växlad växellåda sammanbyggd med motorn och försedd med kickstartsanordning. Samma kedja till
motor och
trampor.
Reglage: Gashandtag med rulle. Bromshandtag och =spak för
snabbstartsventil. Vridbart växelreglage med frikopplingshandtag.
Spak för luftspjäll på styret. Ljusomkopplare med hel- och halvljus samt el-signalhornsknapp. Flödarknapp.
Utrustning: Tank 3,2 liter. Swingsadel. Teleskopgaffel. Fullbromsnav. Sidoskydd på fram- och bakhjul. El. signalhorn. Bakljus.
Strålkastare med 85 mm ljusöppning. Ringutrustning 24"x2".
Service för Örnens olika modeller är ordnad på platser över hela landet |
|
|
|
|
1957 |
Mod. 70,
72. Husqvarna motor. |
|
|
|
|
ÖRNEN modell 70
med 26" hjul Kr. 675:-
ÖRNEN modell 72
med 24" hjul Kr. 725:-
Husqvarna mopedmotor, 2-takts luftkyld, helt inkapslad, med drivrem, 1-växlad. Effekt 0.8 hk vid 4.000 varv/min. Bing förgasare. Svänghjulsmagnet med belysningsspole. Extra breda skärmar, 80 mm. Bensintankens rymd 3.2 liter. Strömlinjeformad strålkastare 6 v/15 w. Omkopplare för hel- och halvljus på styrstången. El. baklykta. Stor bekväm sadel av
mopedtyp. Pump, el. signalhorn, kraftig pakethållare av specialmodell. Transparent röd lackering. Ringutrustning 26"x1.75"x1 1/2" för modell 70, 24"x2" för modell 72. Robust men mjukt fjädrande teleskopgaffel. Choke av biltyp och smutsfri bensinavstängning. |
|
|
|
|
|
|
1957 |
Mod. 75,
80. Pilot mopedmotor, enväxlad. |
|
|
|
|
ÖRNEN
modell 75
med 26" hjul Kr. 725:-
ÖRNEN modell 80
med 24" hjul Kr. 750:-
Pilot
mopedmotor, 2-takts luftkyld. Svänghjulsmagnet med belysningsspole 6
v/16,5 w. 1-växlad. Frikoppling med torrlameller. Bränsleförbrukning
0,15 1/mil. Kilrem.
Ljusomkopplare och
signalhornsknapp.
Bensintankens
rymd 3,5 1.
Stor bekväm sadel av
swingtyp.
El. signalhorn, bakljus.
Teleskopgaffel.
Ringutrustning 26"x1.75"x1 1/2" på mod.
75,
24"x2" på mod. 80. |
|
|
|
|
|
|
1957 |
Örnen
modell 85. Utrustad med den världsberömda
Expressmotorn. |
|
|
|
|
ÖRNEN
modell 85
Förnämliga finesser:
Fullbromsnav -
Komb. start- och dragkedja |
|
|
Denna moped är tillförlitlig, bekväm, driftsäker och urstark.
Startsnabb - tack vare startautomat; inget besvär ens vid mycket låga temperaturer. |
|
|
Frontskydd
för mod. 70-72 och 75-80. Vindskyddande, smutsskyddande. Kr. 45:- |
|
|
|
Bromssnabb. Bromssystemet är så genialt utformat, att man endast genom att trampa bakåt -precis som på en vanlig cykel - får full bromseffekt. De stora bromstrummorna fram och bak ger 100 %-ig säkerhet.
Tystare gång. Trampkedjan och drivkedjan är en enhet, varigenom allt obehag med kedjeutrustning och kedjerassel i stort sett elimineras. Den tillförlitliga Auto-kopplingen har särskild spärranordning vilken omöjliggör felkoppling. Bensintanken rymmer nära tre liter.
Ingen överraskning för bensinstopp - tanken har en reserv på 0,4 liter.
Oförändrad kedjespänning även vid demontering av bakhjulet är en av finesserna. Genom att lossa axelmuttrarna till bakhjulet kan detta tagas ur och kedjan lyftas av, utan att
kedjespänningen förändras.
Specifikation.
Express 2-takts blockmotor, cylindervolym 49cc. Stensholms svänghjulsmagnet. Mjukt
dämpande fjädergaffel. Koppling, frigång och kraftöverföring är inbyggda i motorblocket Breda och djupa skärmar. Formsköna och tillförlitliga fullbromsnav. Torpedformad strålkastare, 17 watt, 6 volt. Omkopplare för hel- och halvljus på styrstången. Elektrisk baklykta. Däck 26"x2". Praktiskt bärhandtag på höger sida. Färg Lasur-röd med vacker dekor
|
|
|
|
Säkerheten främst är vårt motto som fabrikant. Säkerheten, främst sätter även trafikanten, när han tecknar en ansvarighetsförsäkring. Det kostar mycket mindre än Ni tror . . . tala med vår återförsäljare som ger Er alla
upplysningar. |
|
|
|
|
|
1957 |
ÖRNEN
modell 90. Kr. 835:- Pilotmotor. |
|
|
|
|
ÖRNEN modell 90
Pilot motor, en av världens förnämsta och driftsäkraste inom sin klass, 50 cc., 2-takts luftkyld med vändspolning. Svänghjulsmagnet
med belyningsspole 6 v/16,5 w. Bränsleförbrukning 0,15 l/mil. Såväl insugnings- som avgasljuddämpare.
2-växlad, med kickstartsanordning. Samma kedja till motor och trampor. Gashandtag med rulle, bromshandtag och spak för
snabbstartventil. Vridbart växelreglage med frikopplingshandtag. Spak för luftspjäll. Ljusomkopplare och
signalhornsknapp.
Flödareknapp. Bensintank 3,2 liter. Swingsadel med svampgummidyna. Fullbrormsnav bak, elsignalhorn, bakljus, teleskopgaffel.
Ringutrustning 24"x
2".
|
|
|
|
|
|
|
|
1957 |
Transport-moped ÖRNEN. Kr.
1.350:- Motor: JLO Piano G 50 |
|
[Guide:
Transport.]
|
|
|
Transportmopedens driftskostnader är de ojämförligt lägsta bland motordrivna fordon - bränsleåtgången stannar under 2 öre pr km.
Motor:
Jlo Piano G 50, 49 cc, 2-takts fläktkyld.
Lastflak: 110x110 cm med stålskodda hörn.
Lastkapacitet: 150 kg om föraren fyllt 18 år; under 18 år - 100 kg.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|