|
PICCOLO > Tillverkas och säljes
av AB RESEXO, Sundbyberg. |
^
back to Swedish mopeds. |
|
- -
- -
- -
- -
- - - |
|
|
N1
|
|
|
Piccolo Scooter. Bj.54
Motor: Eolo (Italy)
|
|
|
|
|
|
N2
|
|
|
TfA tittar på scootrar, moped-
skotrar på S:t
Eriksmässan i
nr.19-20/54
|
Piccolo Scooter. Bj.54
Motor: Eolo (Italy)
|
|
|
|
|
|
|
1954 |
|
[Piccolo Scooter ●
Eolo hilfsmotor.] |
|
|
|
|
|
Den RÄTTA M 0 P E D E N
Rätt modell
- Rätt motor
Rätt pris
Riktpris
kr. 985: Fritt fabrik
|
|
Piccolo har |
- BÄRANDE SCOOTER-KAROSSS
-
KÖRSTÄLLNING SOM SCOOTER
-
"VIND- & STÄNKSKYDD SOM SCOOTER
-
PRESELEKTIV SYNKRONISERAD
VÄXELLÅDA
-
SCOOTER-DYNA AV SKUMGUMMI
-
BENSINMÄTARE, EL-SIGNAL. BAKLJUS,
10 WATT STRÅLKASTARE, HEL-
& HALVLJUS
-
VITA REFLEKTERANDE SKYDDSLISTER
|
|
|
|
TEKNISKA DATA:
Motor:
EOLO, 49 cc, 2-takt, luftkyld, 0,8
Hkr, Cyl. ø 39 mm
Förgasare: Dellorto T1 10 SA
Tändstift: Maserati FM 175.
Transmission: 2 växlar &
friläge. Kedjedriven.
Hjul: 20" extra Transport.
Däck: 2" Ballong
El-system. 6 V., 15Watt.
|
"Tillverkas och säljes av: AB RESEXO
Råstensgatan 6, SUNDBYBERG
Tel. 287590
Säljes
av:
M 0 P E D A B
Sveavägen 81
STOCHOLM Tel, 307630 |
|
|
ger Scooter-komfort till Mopedpris ! |
|
|
|
|
|
1954 |
TfA tittar på
scootrar, mopedskotrar på S:t
Eriksmässan i nr.19-20 |
|
|
[Guide
cover -
articles.]
|
|
|
|
Scooterparad
på mässan.
Bilsalongen
i våras, som gick i S:t Eriksmässans regi, medförde att det
denna gång inte fanns några bilar på mässan. Däremot
hindrade inte mc-salongen att det fanns åtskilligt med
motorcyklar och framförallt scooters. Av naturliga skäl
dominerade emellertid traktorer, väghyvlar och specialfordon
motoravdelningen och här fanns det åtskilligt att välja på
från Sveriges största lasttrailer - en bjässe på 38 ton
med 40 hjul som lastar 135 ton över Caterpillar lastmaskin
som enligt reklamen ersätter 100 man till små behändiga tvåhjuliga
traktorer med ett tjugotal redskap för såväl
jordbruksarbete som transport.
Annars-
var det genomgående hur traktorerna fått nya redskap för
arbete i skogen. Det är nya timmerspel och lastapparater
avsedda att kopplas till hjul- och bandtraktorer för att göra
det möjligt för traktorn att också ta hand om de skogskörslor
för vilka hästen fortfarande anses mest effektiv och
ekonomisk men som på grund av det minskade hästantalet måste
tas om hand av traktorerna.
|
|
|
Mera
för den stora publiken var säkerligen det stora antalet nya scooters, något
som antyder att scooterns frammarsch ännu inte nått kulmen. Bland dessa
märktes den första mopedscootern, Piccolo från Linde Mekaniska, med en
49 cc 2-taktsmotor på 0,8 hk och trampanordning. Den var tvåväxlad och
utrustad med endast en kedja gemensam för trampor och motor men ingen
pedalbroms.
Ferbedo
Minst
bland egentliga scooters var den österrikiska (Note:
Fel, den är tysk.) Ferbedo, [Back
to: Ferbedo.] som utställdes av
Frode Lund. Den är utrustad med 48 cc Zündappmotor på 1,5 hk och väger
inte mer än 30 kg, varför den lätt kan medföras i bilen.
Vem
som är störst är kanske svårt att avgöra, ty där konkurrerar Maico
Mobil med sidovagn, Goggo och Lambretta trehjuliga lastscooters samt mc-bilarna
Messerschmitt och Fulda-Mobil, som alla är utvecklingar från scooteridén.
De bägge lastscooters, som finns på mässan påminner till utseendet
ganska mycket om varandra men har tekniskt ganska olika utföranden. Goggo
har en 197 cc 9,5 hk Jlo-motor, back och självstart men lastar endast 250
kg, medan Lambretta lastscooter lagt huvudvikten på att med svagare motor
öka lastförmågan. Med en 123 cc motor på 5 hk har man kommit upp till
en lastförmåga på 300 kg. I gengäld har man en något lägre hastighet.
|
|
Utställningens
minsta scooter Ferbedo med
en 48 cc motor och en vikt av 30 kg.
[Back
to: Ferbedo.] |
Goggo
lastscooter lastar 250 kg. |
Lambretta
125 F Sport är en lättvikts scooter
på 58 kg med 123 cc motor. |
|
|
|
|
Helt
nya scooters var dels en tysk, Diana från Dürkoppwerke, på 200 cc
9,5 hk och dels en fransk, Sulky, som är en lättviktsscooter på
50 kg med en 100 cc motor. Den beräknas emellertid inte finnas till
försäljning förrän någon gång nästa år.
Motortillbehör
fanns det efter vanligheten gott om. Absoluta nyheter var en förgasartillsats,
Olgis, som påstås medföra en bränslebesparing på 20-30 proc.
och en ökad motoreffekt av 10-18 proc, och en tryckluftsdriven
snabboljebytare från Aga, som ska göra det möjligt även för små
bilstationer att utföra oljebyten samtidigt som man fyller
bensintanken.
Auto-säkringen
Pol, som man sedan den "sprungit" endast behöver knacka
mot ett hårt föremål för att den ska fungera igen, kommer säkert
att tilltala många bilister. I stället för den normala tråden är
det här kvicksilver som utgör ledare och vid överhettning förgasas
detta på det smalaste stället och bryter strömmen. Knackningen
medför att kontakt uppstår på nytt. Ett annat liknande säkerhetstillbehör
var strålkastarlampan Trifa, som har en extra trådspiral för 5
watt, vilken träder i funktion då bilen blir "enögd".
|
|
En ny fransk scooter, Sulky. Den
kommer troligen först nästa år på den svenska marknaden. |
|
|
|
|
|
|
|