Den tävlingsuppgift i TfA :s stora moped- och mc-spel som
samtidigt blev den största marknadsundersökning en i sitt
slag innebar som bekant att bestämma vilka sex egenskaper
som är de viktigaste hos en moped av följande 21
uppräknade:
A. Stark motor
B. Stor backtagningsförmåga
C. Lättmanövrerade reglage
D. Kedjedrift
E. Rulldrift
F. Remdrift
G. Kuggdrift
H. Goda bromsar
I. Kraftig cykel
J. Framgaffelfjädring
K. Två växlar eller mera
L. Motorn placerad i ramen
M. Motorn framhjulsdrivande
N. Motorn vid bakhjulet
O. Bekväm körställning
P. Lågt pris
Q. God tillgång till reservdelar
R. Gashandtag med rulle
S. Gaspinne
T. Bakhjulsfjädring
U. Hög fart
Beträffande de 21 olika alternativen ger de praktiskt taget
alla tänkbara ställningstaganden. Möjligen skulle två
ytterligare alternativ ha funnits, som skulle ha berört
frågeställningen koppling eller ej, men punkt G täcker den
frågan delvis.
Publikens art och sammansättning spelar ju en oerhörd roll
vid undersökningar av detta slag, men i detta fall behöver
man inte sväva i tvivelsmål om att
1. det har varit en mycket sakkunnig publik som svarat;
2. att de är eller tänker bli mopedägare eller alternativt
är intresserade
av bilar eller motorcyklar;
3. att de inte bara svarar för sig själva utan att de flesta
svaren grundar
sig på en av varje person utförd mycket noggrann
undersökning;
4. att de har konfererat såväl med personal i cykelaffärer,
i motorfirmor
som med folk i allmänhet innan de gjort upp sin lista.
På dessa grunder är den utförda undersökningen dubbelt
värdefull. En marknadsundersökning i intervjuform enligt -
gängse metoder skulle behöva omfatta 10 000-tals personer
för att kunna ge samma utslag som denna.
Att de tävlande endast fick välja sex alternativ - vi hade
t. o. m. från början tänkt ta bara fem - ökade tävlingens
svårighetsgrad. Tävlingsjuryn, som också fick konstruera
fram en kombination med sex alternativ, hade mycket lättare
klarat uppgiften om de fått ställa upp 8 eller 9 punkter.
Av de insända tävlingsförslagen har TfA statistiskt
bearbetat 1 241 stycken och gjort upp tabell som alltså
härmed ställs till allmänhetens och mopedfabrikanternas
disposition.
Tabellen visar hur många gånger de uppräknade egenskaperna
blivit nämnda bland de sex bokstavsförslag som 1 241 av de
tävlande uppgivit.
Man kan utan vidare utläsa, att trots att alternativ H "goda
bromsar" nämnts i 991 lösningar, så är det A "stark motor"
som har förekommit som översta bokstav i de flesta fallen.
Man ser också, att de som överhuvudtaget nämnt alternativen
A eller B, det senare "stor backtagningsförmåga", mest
gör det som första eller andra alternativ
Vilka slutsatser kan vi nu dra av undersökningen?
Den första slutsatsen blir väl att mopedfabrikanterna i
allmänhet underskattat publikens fordringar på en god moped.
Årets försäljningssiffror pekar ganska ordentligt på att
folk köper den bästa mopeden utan att tänka på priset.
Alternativ L "motorn i ramen" kom på femte plats med 696
röster, medan det typiska påhängsmotorarrangemanget N
"motorn vid bakhjulet" samlade 23 tappra, det senare för
övrigt en synnerligen märklig siffra, 2 % bara, när ändå
trafiken i likhet med i andra mopedländer upptas av bortåt
hälften sådana påhängsmotorer.
Det viktigaste hos en moped är att den har goda
bromsar.
Alternativ H "goda bromsar" fick 991 röster och vann
överlägset. Om den saken är ingenting annat att säga
än att det var väntat. För är det underligt att inte
samtliga tävlande hade nämnt det. 250 stycken glömde
bromsarna! Går vi ut i handeln och jämför med vad
man har att bjuda för bromsar på mopederna, blir man
väl oftast besviken. I TfA har vi ofta påpekat att
bromsarna måste vara så goda att de ger fullgod
inbromsning också med fullt gaspådrag och på lägsta
växeln, om sådan finns.
Mycket viktigt är också att konstruktionen är
kraftig och mopeden lättmanövrerad på samma gång. De
båda alternativen I "kraftig cykel" och C
"lättmanövrerade reglage" ligger ju praktiskt taget
jämsides i statistiken. Med Q "god tillgång till
reservdelar" redan på 4:e plats långt före
alternativet P "lågt pris" på 10:e plats visar
publiken också tydligt, att den föredrar ett högre
pris vid inköpet, om sedan mopeden får en god
service.
På 5:e plats kom L, som vi redan behandlat. Bland de
sex första kom ock så B "stor backtagningsförmåga",
vilket förmodligen hade kommit på någon av de tre
första platserna om inte A "stark motor" varit ett
praktiskt taget likvärdigt alternativ, och man vill
ju inte vara ensidig och välja båda delarna, när det
bara finns sex alternativ att välja på.
Kedjedriften, alternativ D, kom på sjunde plats och
fick 672 röster. Remdrift, som är det starkaste
alternativet att ställa emot, fick 60 röster, vilket
relativt sett visar ett gott förtroende också för
denna kraftöverföringsmetod. Kuggdriften samlar 23
röster och rulldriften bara 3.
Det låga priset, alternativ P, kommer överraskande
lågt i listan, men 407 röster visar att det var
bland de sex främsta önskemålen i vart tredje svar.
J "framgaffelfjädring" håller sig ock så väl framme,
och här har erfarenheten också klart och tydligt
visat, att de framgaffelfjädrade mopederna är
väsentligt mer hållbara och bekväma.
Framgaffelfjädring fick 263 röster - att det inte
blev fler kan bara skyllas på att den på sätt och
vis också ingår i alternativ 0 "bekväm körställning"
som samlade hela 660 röster eller mer än hälften.
Hur mopeden slutligen skulle vara utrustad när det
gäller reglage och växlar finner vi strax under
mitten av tabellen. 10 procent anser att rullhandtag
och växlar hör till de sex viktigaste egenskaperna.
Många gånger bättre än växlar är emellertid "god
backtagnings förmåga". Att rullhandtaget för gas får
ett så oerhört mycket större intresse än jumbon
"gaspinne" kan förklaras med att TfA:s läsekrets är
mycket motorsinnad - för nybörjare på moped som
annars inte haft med motorer att skaffa är pinnen
nog att föredra.
Vårens stora tävling i TfA kom allt så att bli en
mycket lyckad marknadsundersökning. Att den slagit
väl ut kan man också konstatera vid en undersökning
av vad som kommer 1954. En rad vackra konstruktioner
ska nu börja produceras. De svenska firmor som fick
göra provisoriska lösningar med påhängsmotorer i
ramen har nästan över lag gått över till speciellt
byggda motorer för montering i ramen. De som tippade
att moderna högvarviga motorer under 40 cc skulle
räcka får väl anses ha gissat fel - man kommer rätt
allmänt med 49-50 cc. Att lättmanövrerade reglage är
så viktigt att det kommer redan som tredje önskemål
näst goda bromsar och kraftig cykel bör
fabrikanterna noga lägga på minnet - att "det är en
justeringssak" eller "det blir bättre när man får
köra ett tag" har TfA :s mopedred. en och annan gång
fått till svar, när den provkörda mopeden fått sin
dom. Så får det inte vara! Detaljer i bromsar och
reglage har fabrikanterna ändrat på TfA:s inrådan i
många fall.
Vår tabell anbefalls härmed varmt till fabrikanter
och blivande mopedköpare. Om mopeden verkligen har
alla egenskaperna i tabellernas topp förut spår vi
ett angenämt år 1954 i mopedens tecken. |