|
Ducati Meccanica S.p.A. - Borgo Panigale
- Bologna. |
^
back to Ducati Main. |
|
-
- -
- -
- -
- -
- -
- - |
Cucciolo ¤
Cucciolo NL ¤ Cucciolo
¤ Ducati 55/e -58 ¤ Ducati
1962-65 |
MOPEDNYTT: Från
Ducati Meccanica i Bologna. |
|
|
N1 |
|
|
Ducati 55/e Bj.58
Motor: 4-takt Ducati, 3-girs
MOPEDNYTT: Från
Ducati Meccanica i Bologna.
|
Ducati 55/e Bj.58
Motor: 4-takt Ducati, 3-girs
|
|
|
|
|
N2 |
|
|
|
N3 |
|
|
|
|
|
1958 |
Ducati
55/e. |
|
|
|
|
|
|
Marknadens enda moped med
fyrtakts toppventilmotor, 48cc 0,8hk.
Går på vanlig bensin utan oljeinblanding.
Full effekt från 15-30 km/tim.
Riktpris: 998 .-
Att kalla DUCATI
55/e-mopeden för en sensation är ingen överdrift. Den är något
extra i fråga om styrka, elegans och pålitlighet
och tack vare
fyrtaktsmotorn har den en tyst och behaglig gång samt även vid de lägsta
hastigheter full styrka.
Genom en fullständig
renspolning har Ducati bättre förbränning och inga spolförluster.
Ingen nedoljning av kläderna
emedan motorn arbetar på icke oljeblandad
bensin. Dessutom är avgaserna både torra och rökfria.
Det vanliga tändstiftskrånglet
hos en tvåtaktsmotor förekommer ej. DUCATI 55/e har bättre smörjning,
mindre
oljeförbrukning och betydligt längre livslängd därför att
alla rörliga delar arbetar i oljebad.
--------------------------------- [BP benzin
guide.] |
Ramen på DUCATI 55/e har
tjockare plåt och bättre förstyvning. Alla rörliga delar på fram-
och bakgaffel är försedda med smörjkoppar för trycksmörjning.
Framgaffeln är en kombination av inverterat teleskop och bottenlänksystem,
vilket innebär bättre balans och lättare styrning. Långa, ställbara
fjädrar medger exakt fjädring. Bakre kedjedrevet har inbyggd stötdämpare
som förenar remdriftens mjukhet med kedjedrivningens säkerhet.
Generalagent: Firma
Motor-Skandia. Strandgatan (Tullhuset), Halmstad. Tel 24505
Tekniska
data
MOTOR:
fyrtakts toppventil
CYLINDERVOLYM:
48 cc
EFFEKT:
0,8 hk vid 4000 v/m
BRÄNSLETANK:
rymmer 3,5 l motsvarande c:a 300 km körning
SMÖRJSYSTEM:
cirkulationssmörjning i vevhuset, rymd 0,5l
BELYSNING:
6 volt 7 watt, stor motorcykelstrålkastare
VÄXELLÅDA:
av mctyp, 2växlar och friläge, smörjes med
motoroljan
HJUL:
18"
VIKT:
c:a 50 kg |
|
|
|
Ducati Meccanica S.p.A. Bologna - Borgo Panigale |
|
|
|
|
|
1958 |
Ducati
55/e. Generalagent: Firma Motor-Skandia. Strandgatan
(Tullhuset), Halmstad. |
Teknikens Värld 12/58 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2018 |
|
|
[Back
to auktion guide.]
|
|
|
|
|
Tog mig en tur i från Strömstad
till Järbo. JÄRBO! slanten trilla ner när jag såg "folk" från
TV-programmet: Welcome to Järbo State.
Blå himmel, gassande sol! Några
minuter över elva drog auktion igång, startade på utsidan där
"gubbgrejorna" låg/stod. Så vart det Ducatins (stod -55 i
annonsen, läser det som 1955..
1958 var året Ducati 55/e började
säljas i Sverige.
I Italien introducerades den ca.
-56, nå....)
Höga bud genast... 1000.-, 5000.-
hörde sedan inte men tror det sluta på 6000.-. Igår (2018.07.29)
såg jag den på Tradera, utrop 10.000.- |
|
|
|
STOR AUKTION I JÄRBO ALLHEM
LÖRDAG 21 JULI KL. 11.00
Utropas hemmet efter
veteransamlaren Sture Gustavsson, Ellenö
4 veteranmopeder: Ducati -55 4
takt, Cykel m. Viktoria påhängsmotor -52, Husqvarna
Novolette, Jawa. Samt motorcykel
Jawa -53 175cc. Diverse mopeddelar, cyklar, verk-
tyg. Ett 20-tal allmogemöbler,
glas & porslin, blåvita krukor, dragspel - Hagström.
Dalslandskonst. Linne, mattor mm.
Visning från kl. 09.oo
Servering ● Vägbeskr. Väg 172
från Bäckefors mot Högsäter. Skyltat.
Info: Maj Andersson 076-14 13 799,
Harald Gustavsson 076 81 01 342
Varmt välkomna
|
|
|
|
|
|
|
1959 |
Ducati
55/48. Rauno Aaltonen, Turku. |
|
[Back/to
Finland reg.]
|
|
|
|
|
|
|
MAAHANTUOJA:
RAUNO AALTONEN
TURKU. YLIOPISTONKATU 20
|
SUUREN SUOSION SAAVUTTANEITA
4-TAHTISIA
DUCATI
- MOPEDEJA JA MOOTTORIPYÖRIÄ
|
|
|
|
M |
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|