|
Ducati Meccanica S.p.A. - Borgo Panigale
- Bologna. |
^
back to Ducati Main. |
|
-
- -
- -
- -
- -
- -
- - |
Cucciolo
¤ Cucciolo NL ¤ Cucciolo
¤ Ducati 55/e -58 ¤ Ducati
1962-65 |
|
N1 |
|
|
Ducati Cucciolo
(Lalatta, Göteborg).
Teknisk
revy - TV 10/53
|
Ducati Cucciolo from
K. Eikenes, Norway.
|
|
|
|
|
N2
|
|
|
|
N3 |
|
|
Ducati Cucciolo Typ DG Bj.55
|
Ducati Cucciolo Typ G Bj.55
|
Ducati Ciclo-Scooter, Bj.55
3-gear, 24"
|
Ducati Typ 3X, Bj.55
3-gear
|
|
|
N4 |
|
|
Ducati Ciclo-Scooter, Bj.55
3-gear.
|
|
|
|
|
|
|
|
1953 |
KÖRKORTSFRITT! SKATTEFRITT!
|
|
|
|
|
Cucciolo
(Lalatta, Göteborg). Motor Cucciolo. Specialram, elutrustning. 850 kr.
Cucciollo.
toppv. 4takt Italy 8,5kg bakhjul kedja 48cc 1,5hp
Cucciolo,
italiensk (Lalatta AB, Göteborg), 48cc (39x40), 0,80 hk/ 4 000, 25,4
km/5 720. Under vevpartiet, fyrtakt, kedjedrift.
|
|
Teknisk
revy - TV 10/53
MOPED-MELODI I
FYRTAKT.
En av världens mest kända mopedmotorer,
den italienska Cucciolo som tillverkats i över 1,2 miljoner exemplar, har nyligen kommit på den svenska marknaden. I motsats till de flesta
mopedmotorer är Cucciolo en fyrtaktaktare och i övrigt ett litet under i
fråga om precision och tålighet. Cucciolon drives med kedja och motorn
levereras med ett helt nytt vevparti som gör trampkedjan överflödig. Priset för motorn och erfordliga förstärkningar för cykeln är 525 kronor.
Den lilla fyrtaktaren vann nyligen ett krävande alprally för mopeder i
hård konkurrens med ett 50-tal märken.
|
|
|
|
Italienska
Cucciolo-motorn är ensam om att ha fyrtaktsmotor, kuggkrans
och drev på
bakhjulet.
|
|
|
Picture
not from artikel. |
|
|
|
|
|
Cucciolo in
Norway. |
|
|
[Back
to Kåre Eikenes, Norwegian mopeds.]
|
|
|
|
|
|
|
|
Mopeden - årets slager (1955).
(Other
page.)
|
Ekeberg
2011-05-05
(Other
page.)
|
|
|
1953 Ducati. |
Veteran fair
at Ekeberg Norway 2001 05 05 |
|
|
|
|
|
|
|
Tekniska
data:
MOTOR:
fyrtakts toppventil
CYLINDERVOLYM: 48 cc
EFFEKT:
0,8 hk vid 4000 v/m
SMÖRJSYSTEM:
cirkulationssmörjning i vevhuset,
VÄXELLÅDA:
av mc-typ, 2växlar och friläge, smörjes med motoroljan
Moped
sold / from Kåre
Eikenes, Oslo.
|
|
|
|
|
|
1954 |
|
|
|
|
|
|
|
|
TEKNISK
BESKRIVNING
-
Motor: Siata, 4-takt toppventil
-
Cylindervolym: 48 cc
-
Cylinderdiam.: 39 mm
-
Slaglängd: 40 mm
-
Kompressionsförhållande: 6,0:1
-
Effekt/Varvtal: 0,8 hkr / 4000 v.
-
Smörjning: olja i sump SAE 40-50
-
Förgasare: Weber, spjällförgasare
-
Växellåda: 2 växlar, pedaler, handväxel.
-
Koppling: Korklameller i oljebad
|
|
|
|
-
Elsystem: Ducati/CEV 5 watt. - Tändstift:
Bosch W 175 T 1. - Belysning:
6 V 15/15 W, bak 6 V 0,45 W. - Drivning:
Kedja
-
Tankvolym: ca. 2,5 liter ren bensin stänksmörjning, olja i oljetråg,
separat manuell smörjning av ventilmekanismen (värmebeständigt fett).
-
Ram: Svetsade stålrör och formpressad stålplåt. - Hjul/Däck: 26 x 1,75 x 1 1/2"
-
Fjädring bak: Stel. - Fjädring fram: Paralellogram. - Bromsar: Halvnav fram och bak (4").
- Vikt: 32 kg
TILLVERKARE:
Siata, Torino, Italien
SVENSK AGENT: Lalatta AB, Göteborg.
|
|
|
|
|
1955 |
|
|
|
|
|
|
|
Ducati 48 |
|
|
|
Cucciolo Typ DG
Cucciolo Typ G Bägge ballong 26x2,00" |
|
|
|
Ciclo-Scooter, 3-gear, 24" Bj.55
Ducati Typ 3X, 3-gear |
|
|
|
|
1955 |
DUCATI CICLO-SCOOTER
- 3-gear Cucciolo Motor. |
|
|
|
|
|
1955
- DUCATI CICLO-SCOOTER
- 3-gear Cucciolo Motor.
|
|
|
|
|
|
|
|