Mopeden är robust
uppbyggd efter konventionellt snitt med tvåväxlad handväxel och
pedaler.
Ramen består av svetsade rör. Motorn ger den
lagtillåtna hästkraften vid 3.700 varv/min.
Motorn hör kanske inte till de startvilligaste man träffar på, men några större
svårigheter har man dock inte när det gäller att få igång den, svaret kommer oftast efter fem-sex
"kickar", varpå motorn kräver cirka en halv minuts varmkörning innan den är körklar. Växellägena är väl
valda, varför någon större minskning
i varvtalet inte behöver inträffa vid uppväxling. Back tagningsförmågan får sägas vara fullt i klass med genomsnittet vad mopeder beträffar.
Körkomforten är inte att klaga på, trots att man inte skäms bort med någon fjädring på
bakhjulet, behöver man ändå inte dras med några ridsår, tack vare den välfjädrande
gummisadeln.
Körställningen är varken bättre eller sämre än andra
mopeders, men det är givet att ett par mil i sträck gör sig gällande i
kroppen.
Vad framhjulsfjädringen beträffar kan sägas det att den trots upprepade misshandelsförsök på steniga och leriga
skogsvägar inte visade några tendenser att vilja slå igenom och gå i
botten.
Bromsarna är väldimensionerade och räcker väl för den hastighet man
uppnår. Inom parentes kan sägas att Komar tycktes ha en inbyggd övervakarn, att överskrida de lagtillåtna 30 knutarna var otroligt svårt,
även i nedförsbackar av stupkaraktär, motorn började genast att protestera vilt och jämrande
bromsa så snart hastighetsmätarnålen
tenderade att pendla mot 35 km/t
Belysningen räcker även den väl till för fartresurserna, och den övriga ut rustningen vad verktyg beträffar
utgörs av det nödvändiga för en moped ägare som själv är kapabel att utföra smärre justeringar och
reparationer.
Komar är en bensinsnål moped, men tyvärr kan vi inte redovisa några exakta siffror eftersom vägmätaren behagade att sluta sin verksamhet efter 12,5 mil, men man fick ändå intrycket att det gick smärre evigheter mellan
bensinstationsbesöken.
Den enda slitagepunkt som kunde upptäckas var vajern till växellådan som
slaknade, varpå något av
"förväljareffekt" uppstod, dvs. det dröjde en liten stund innan växeln trillade i om man inte växlade försiktigt.
Som helhet betraktad är Komar en mycket bra bruksmoped för den som vill ha något att åka till handelsboden eller arbetet med under årets varmare
del. Den är kul att köra på skogsvägar med också.
|