Vilken
moped accelererar
snabbast?
14
mopeder varav tre av scootermodell färdiga för start i
Teknikens Världs jättetest av
marknadens populäraste mopeder.
Testförare
är ungdomar i den rätta mopedåldern,
alltså mellan 15 och 17
år. Hjälmarna
på huvudena anser vi vara en billig livförsäkring.
Kontakt
skalle-gata i 30 km/tim brukar medföra otäcka skador.
Vid
bromsprovet gällde det att med hjälp av både hand- och fotbroms
bromsa ned
mopeden från högsta hastighet till stillastående. Som
synes varierade bromssträckan
en hel del från moped till moped. Suzukin behövde endast 3,50 m. medan Crescent
Topper längst
t v krävde 6 m och Puch Florida i mitten 6,40 m.
Två
olika hastighetsprov utsattes mopederna för. Vid det
ena testades
deras accelerationsförmåga och vid det
andra toppfarten.
Endast
en av 14 mopeder höll vid det sistnämnda provet laglig
hastighet
|
Teknikens värld gör ny jättetest:
MERA MC ÄN MOPED.
Köper
moped gör väl sågottsom varje fartsugen ungdom så
snart han fyllt 15 år, den hägrande gränsen för mopedåldern.
Det finns
många märken att välja bland, men de flesta ungdomar vet väl långt innan de fyllt 15 år vilken moped de
skall köpa.
TV
har gjort en inventering av marknadens mopeder och valt
ut 14 populära, som vi skall presentera i en liten
mopedsalong.Endast
tekniska data säger inte mycket vad mopederna går för
så vi har också låtit 14 grabbar och tjejer i den rätta åldern,
alltså mellan 15 och 17 år, test-köra dem. I detta
nummer redovisar vi test-resultat från accelerations-,
hastighets- och bromsprov.
De 14
testmopederna är: Crescent Topper, DKW Special, Fram
Comet, Komar, Kreidler Florett Super, Puch Dakota, Puch
Florida, Rex Monsa TT, Rusch, Suzuki, Zündapp Sport,
Crescent Skoterett, Puch Alabama och Vespa 50 Moped.
De tre
sistnämnda är körkortsfria scootrar men räknas
faktiskt som mopeder.
Samtliga
mopeder är fabriksnya. Ingen av dem hade före testet
gått en meter.
Som synes
på bilderna är alla våra testförare utrustade med
hjälmar. Det kan tyckas onödigt när man åker på ett
så pass långsamgående fordon som en moped och det
tyckte faktiskt också "testförarna". Att döma
av olycksstatistiken för mopedister är det inte det. 30
km/tim räcker gott och väl för att spräcka skallen
mot asfalten!
Vilken
moped accelererar snabbast?
För
att få svar på den frågan räknade vi den tid som varje moped behövde
för att accelerera från 0 till max på en sträcka av 100 m. För att
få svar på den frågan räknade vi den tid som varje moped behövde för
att accelerera från 0 till max på en sträcka av 100 m. För att få
fram ett så rättvist resultat som möjligt gjordes tre prov per moped.
De
siffror som redovisas i tabellen är medelvärden av dessa prov.
Påpekas
bör också att varje test förares vikt var omkring 60-62 kg och att
underlaget på den bana som proven gjordes på var av sträv, torr
asfalt. Vid testtillfället rådde också vindstilla.
Acceleration från stillastående,
sträcka 100m.
(Tid i sekunder)
● Puch Alabama 15,0
● Crescent Topper 15,0
● Komar 15,0
● Puch Dakota 15,1
● Kreidler Florett Super 15,1
● Rex Monza TT 15,1
● Vespa 50 Moped 15,2
● DKW 15,3
● Crescent Skoterett 15,5
● Fram Comet 15,7
● Puch Florida 15,9
● Suzuki 16,0
● Zündapp Sport 16,2
● Rusch 16,5
Vilken
moped är snabbast ?
Den
moped som är accelerationssnabbast är dock inte värst när det gäller
topphastighet. Vid det här provet hade varje moped högsta möjliga
fart på hela 100-meterssträckan. Här kan man alltså tala om flygande
start. Vad beträffar förarvikt, underlag och vindförhållanden gällde
samma villkor som vid accelerationsprovet.
Som
vägledning för hastighetsbedömning kan nämnas att 12 sekunder på
den uppmätta sträckan 100 m motsvarar den lagstadgade hastigheten för
moped, 30 km/tim. Som synes var det endast en av testmopederna, Suzukin,
som var "laglig".
Värt
att notera är också Zündapp Sports låga placering i detta prov (3:a)
medan den kom näst sist när det gällde acceleration. De övriga
mopederna höll i stort ställningarna.
Hastighetsprov
med flygande start, sträcka 100m.
(Tid i sekunder):
●
Puch
Dakota 9,7.
●
Crescent Topper 10,0.
●
Zündapp Sport, Puch Alabama 10,1.
●
Rex Monza TT 10,2.
●
Kreidler
Florett Super, Puch Florida, Vespa 50 Moped 10,3.
●
DKW, Komar 10,4.
●
Fram
Comet 10,5.
●
Crescent Skoterett 10,8.
●
Rusch
11,6.
●
Suzuki 12,4.
Vilken
moped bromsar bäst?
Bromsproven
bjöd på en hel del överraskningar.
Vid
hastighets- och accelerationsproven var det svårt att skilja mopederna
åt, men här var det inte något problem. Vid provet gällde det att
bromsa ned mopeden från högsta hastighet till stillastående med hjälp
av båda bromssystemen (hand och fotbroms). För övrigt gällde samma
villkor som vid de föregående proven. Skillnaden mellan den moped som
bromsade bäst och den som bromsade sämst är hela 4,15 m ! Vi måste
också ge en varning för bromsarna på Vespa 50. Dessa som är av samma
typ som på den vanliga scootermodellen har benägenhet att låsa sig
vid för häftig inbromsning. Sker detta viker sig framhjulet, vilket
resulterar i omkullkörning. Bromsar man försiktigt låser sig inte
hjulen, och in bromsningen blir i alla fall tillfredsställande.
Bromsprov
från högsta fart till stillastående.
(Mått i meter).
●
Suzuki,
DKW Special 3,50.
●
Rusch, Fram Comet 4,30.
●
Vespa 50 Moped 4,50.
●
Kreidler
Florett Super 5,10.
●
Zündapp
Sport 5,30.
●
Crescent Skoterett 5,40.
●
Crescent Topper 6,00.
●
Puch
Dakota 6,10.
●
Rex Monsa TT 6,30.
●
Puch
Florida 7.40.
●
Puch Alabama 7,60.
●
Komar 7.65.
|
|