< Bild 18

 

 

Den antända bränsleluftblandningen förbrännas och utvidgar sig härvid kraftigt, varigenom kolven tryckes nedåt. 

På bild 18 ser Ni att kolvens överkant frilägger utblåsningskanalen och den förbrända gasen som står under tryck strömmar ut i avgasröret. Omedelbart efter det utblåsningskanalen frilagts, frilägges överströmningskanalen och den bränsleluftblandning som förut sugits in i vevhuset och där förkomprimerats under kolvens nedåtgående rörelse, tryckes upp ovanför kolven. Den böjer av mot cylindertoppen och strömmar mot avgaskanalen.

 

Kolven vänder och går ånyo uppåt, stänger till överströmnings- och avgaskanalerna. Avgaskanalen stänges till i samma ögonblick som de sista resterna av den förbrända gasen lämnat cylindern.

Cylindern ovanför kolven är nu fylld med frisk bränsleluftblandning.

Genom svänghjulets rörelse förs kolven ånyo uppåt och arhetsförloppen upprepas.

 
   Sammanfattning

Kolven rör sig uppåt

Över kolven utstötes den förbrända gasen genom avgaskanalen under påverkan av den från vevhuset genom överströmningskanalen kommande nya bränsleluftblandningen.

Efter det avgaskanalen stängts komprimeras denna blandning.

Under kolven bildas ett undertryck i vevhuset som efter det kolven frilagt insugningskanalen gör att bränsleluftblandning suges in.

Det som sker under kolvens rörelse uppåt kallas för första takten.

 

Kolven rör sig nedåt

Över kolven antändes och förbrännes den komprimerade bränsleluftblandningen.

Under kolven förkomprimeras den insugna bränsleluftblandningen och efter det överströmningskanalen frilagts strömmar bränsleluftblandningen in i cylindern.

Det som sker under kolvens rörelse nedåt kallas för andra takten.

Detta arbetssätt har givit motorn benämningen »Tvåtaktare».

                                                     Retur