|
||||
- - - - - - - - - - - - - | ||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
|||
- - - - - - - - - - - - - | |||
[Förord - Service.] [Gashandtaget.] [Teknisk beskrivning.] [Teknisk beskrivning.] [Tillsyn och Vård.] [Scheman.] | |||
|
|||
Förord Denna instruktionsbok avser att ge Er de anvisningar, som erfordras för fordonets rätta handhavande och vård. Vi framhåller särskilt vikten av en systematiskt driven skötsel. Försummelse ifråga om smörjning eller till synes små reparationer kan snabbt förorsaka större fel, som kan bli dyrbara att reparera. För större reparationer samt vissa special- justeringar ber vi få hänvisa till våra auktoriserade serviceverk-städer, vilka är specialiserade på NV-reparationer och dessutom garanterar Er NV original reservdelar.
Helt säkert valde Ni Crescent mopedscooter i den fasta förvissningen att Ni köpte den mopedscooter, som ger Er mesta möjliga valuta för Era pengar. Nymans ser det därför som en angenäm plikt att så långt möjligt låta se till att Ert fordon motsvarar detta förtroende. Den dagligen återkommande skötseln utföres oftast av Er själv efter de anvisningar, som ges i denna bok.
För att bistå Er vid justering och reparation, som erfordrar specialutrustning, eller om allvarligare funktioneringsfel skulle uppträda, ha vi byggt ut vår serviceorganisation och vår strävan är att utöka serviceverkstädernas antal så att Ni, var Ni än befinner Er i landet, skall ha en auktoriserad NV-verkstad med specialutbildad personal inom räckhåll.
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
1. HANDHAVANDE OCH KÖRNING | ||||||||||||||||||||||||||||||
1. Med fordonet följer förutom instruktionsboken bl. a. en garantibok. Vi ber Er kontrollera att rätt motor-, ram-och monteringsnummer inskrivits i denna. Vi ber Er dessutom ifylla och till oss insända den i garantiboken sittande försäljningssedeln. Garantin på Ert fordon gäller ej förrän vi erbållit nämnda försäljningssedel. På fordonet finner Ni nycklar till stöldlåset och verktygsboxen. 2 st. nycklar medlevereras. Vi bedja Er anteckna nyckelnumret. Båda passar såväl till stöldlås som verktygsbox. Slutligen bör Ni räkna över verktygen. Till fordonet hör följande verktyg: 1 st. 507512 Reparationsask 1 » 527310 Putsduk 1 » 584630 Skiftnyckel Bacho nr 10 1 » 586110 Skruvmejsel 1 » 276060 Mutternyckel 10 x 14 mm 1 » 276741 Mutter och tändstiftnyckel 1 » 676060 Mutternyckel 9 mm 1 » 977170 Magnetnyckel 1 » Verktygsfodral 1 » 565110 Pump Ramnumret är instämplat på ramrörets vänstra sida under sadelstolpen. Motornumret är instämplat på en plåt på vevhusets vänstra övre sida vid förgasaren. Monteringsnumret är instämplat på en plåt i verktygsboxens botten. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Tankning. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Motorn arbetar med oljeblandad bensin. Bensin och olja måste blandas i riktiga proportioner. Blandningsförhållandet olja-bensin är alltid - även under inkörningstiden 1:25 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Av tabellen nedan framgår de rätta mängderna. | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Den olja Ni skall använda skall vara av ett välkänt märke med viskositetstalet : SAE 50 S.k. »tvåtaktsoljors» får ej användas emedan de icke är lämpade för denna motor. Vi ber Er påpeka detta för den som betjänar Er vid bränslepåfyllning. Fyll vidare aldrig olja och bensin var för sig i tanken. Oljan blandas i sådana fall ej med bensinen utan sjunker till botten och kommer in i bränsleledning och förgasare, varvid driftsstörningar uppstår. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Tankning II. På grund av den egenart som dagens bensin har, kan det under vissa drifts- förhållanden inträffa att kullager m.m. i motorn angripes av rost. Detta kan inträffa om motorn får gå endast korta sträckor och alltså ej hinner bli genomvarm. Vi ber Er därför, att i Ert eget intresse, använda en tillsats i bränslet. Denna tillsats har namnet »Desolite». Medlet är icke något undermedel utan innehåller endast rostskyddande och sotlösande beståndsdelar. Med inblandning av »Desolite» i bränslet skyddar Ni Er motor mot rostangrepp samtidigt som sotbildning på kolv och i cylindern motverkas. »Desolite» försäljes av oss i förpackningar lämpade att medtaga i verktygsboxen. Varje förpackning bar ett lock utformat till ett mått. Av högra kolumnen i blandningstabellen framgår hur många delar av ett mått »Desolite», som skall tillsättas vid tankning av resp. liter bränsle. |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Luftryck Kontrollera ofta trycket i ringarna. Inte bara däckens livslängd är beroende av lufttrycket utan även köregenskaperna och ytterst därmed Er egen körsäkerhet.
Bromsar Tag till vana att prova båda bromsarna, innan Ni börjar en körning. Ha alltid bromsarna väljusterade. Er egen och Era medtrafikanters säkerhet är beroende av dem. Bromsa samtidigt med båda bromsarna. Låsta hjul ha dålig bromsverkan och kan lätt bringa scootern i okontrollerbar sladdning. Vid körning på våt asfalt och vid halt väglag använd frambromsen med omdöme.
Belysningen Scootern är utrustad med följande belysningsanläggning: 1. Strålkastare med hel- och halvljus. 2. Baklykta. Tag till vana att prova belysningen före körning. Om Ni vid körning med belysning använder signalhornet finner Ni att ljusstyrkan avtager. Detta är inget fel. Signalhornet förbrukar mycket ström och därför avtager ljuset. |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
||
- - - - - - - - - - - - - | ||
[Förord - Service.] [Gashandtaget.] [Teknisk beskrivning.] [Teknisk beskrivning.] [Tillsyn och Vård.] [Scheman.] | ||
|
||
Handhavande och körning | ||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
Sidstöd är placerat på vänster sida. Verktygsbox under packhållaren. | ||
|
||
CIRKEL KAFFE 1956 | ||
FÖRSTA KÖRNINGEN | ||
Före denna: * Fyll bränsletanken. * Kontrollera oljenivån i växellådan ( bild 27). * Kontrollera att ringarna äro pumpade. * Kontrollera och prova bromsarna. * Drag hjulmuttrar och kontrollera att övriga muttrar och skruvar sitta, ordentligt fast. * Med de olika reglagen m. m. är Ni redan förtrogen. Ni kan alltså börja köra. |
||
Start av motorn | ||
1. Öppna bränslekranen. 2. Vid kall motor tryckes flödarknappen ned och hålles nedtryckt 4-5 sek. 3. Vrid gashandtaget helt utåt. 4. Vrid växelhandtaget till 0-läge. 5. Trampa med kraft ned endera pedalen och motorn startar. Sedan motorn startat, öka ej gasen med en gång utan låt motorn arbeta lugnt en stund. Förgasaren har en inbyggd startanordning, som endast fungerar om gasen är stängd eller nästan stängd. Skulle motorn stanna, flöda ånyo och gör nytt startförsök. Om motorn under körning stannar på grund av bensinbrist eller annat fel lägger Ni in 1:a eller 2:a växel beroende på vägförhållandena. Håll kopplingshandtaget intryckt och trampa scootern som en vanlig cykel. |
||
Igångsättning * Frikoppla, lägg in 1 :a växel. * Vrid gashandtaget inåt så att motorn får gas. * Släpp kopplingshandtaget samtidigt långsamt. * Hjälp till vid igångsättningen genom att trampa. Ni skonar härigenom motor och koppling. Växling till lägre växel Märker Ni att hastigheten på grund av stigningar e. dyl. sjunker starkt eller då Ni i tät trafik måste köra så långsamt att motorn börjar gå ojämnt eller rycka, måste Ni växla ner. Ni vrider då gashandtaget utåt, trycker in kopplingshandtaget och vrider växelhandtaget framåt, nedåt, så att 1:a växeln lägges in. Släpp kopplingshandtaget långsamt och vrid samtidigt gashandtaget inåt. Växling till högre växel Vrid gashandtaget helt utåt. Tryck in kopplingshandtaget och växla genom att vrida växelhandtaget uppåt, bakåt, varvid 2 :ans växel lägges in. Släpp kopplingshandtaget långsamt. Minskning av hastigheten Vrid gashandtaget utåt och bromsa med pedalerna som på en vanlig trampcykel. Om hastigheten varit hög eller Ni skulle tvingas att bromsa hastigt, använd då även samtidigt handbromsen. Bromsa med omdöme. Bromsar Ni så att hjulen låsa sig har Ni ingen kontroll på fordonet och olyckor kunna då lätt inträffa. Håll alltid bromsarna i bästa skick. Er egen och Edra medtrafikanters säkerhet är beroende av dem. Stopp Vrid gashandtaget fullt utåt. Frikoppla och bromsa samt vrid växelhandtaget till friläge (märket på handtaget visar på 0). Kopplingshandtaget kan nu släppas. Obs! Använd endast kopplingshandtaget i samband med start och växling. Dessemellan bör man inte hålla fingrarna på handtaget emedan kopplingen då utsättes för onödigt slitage. Motorn stannas Vrid gashandtaget utåt. Frikoppla och vrid växelhandtaget till läge 0. Tryck på kortslutningsknappen tills motorn stannat. Körning utför branta backar I långa, branta backar kör man med gasen nästan frånslagen, dvs. gashandtaget utåtvridet. Motorn verkar då som broms och hjälper till att hålla farten låg. Ge något gas emellanåt, så att motorn härigenom erhåller smörjning. Om backen inte är för brant och vägen är fri kan man lägga in friläge och låta scootern rulla ned med motorn frånkopplad. Låt motorn arbeta på tomgång så kan Ni lätt ånyo lägga in växel. Parkering Stäng bränslekranen. Inkörning Er nya mopedseooters livslängd beror förutom på tillsyn och skötsel till stor del på hur Ni kör in den. Följer Ni anvisningarna blir resultatet att livslängden ökar samtidigt som underhålls- och driftskostnader minskas. Vi rekommendera att Ni de första 10 milen ej överskrider 20 km/tim. De därpå följande 30 milen bör högsta hastigheten pendla mellan 20 30 km/tim.
|
||
|
||||||||||||||||
- - - - - - - - - - - - - | ||||||||||||||||
[Förord - Service.] [Gashandtaget.] [Teknisk beskrivning.] [Teknisk beskrivning.] [Tillsyn och Vård.] [Scheman.] | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
II. TEKNISK BESKRIVNING Arbetssätt | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Sammanfattning | ||||||||||||||||
Kolven rör sig uppåt Över kolven utstötes den förbrända gasen genom avgaskanalen under påverkan av den från vevhuset genom överströmningskanalen kommande nya bränsleluftblandningen. Efter det avgaskanalen stängts komprimeras denna blandning. Under kolven bildas ett undertryck i vevhuset som efter det kolven frilagt insugningskanalen gör att bränsleluftblandning suges in. Det som sker under kolvens rörelse uppåt kallas för första takten.
Kolven rör sig nedåt Över kolven antändes och förbrännes den komprimerade bränsleluftblandningen. Under kolven förkomprimeras den insugna bränsleluftblandningen och efter det överströmningskanalen frilagts strömmar bränsleluftblandningen in i cylindern. Det som sker under kolvens rörelse nedåt kallas för andra takten. Detta arbetssätt har givit motorn benämningen »Tvåtaktare».
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- - - - - - - - - - - - - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[Förord - Service.] [Gashandtaget.] [Teknisk beskrivning.] [Teknisk beskrivning.] [Tillsyn och Vård.] [Scheman.] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Teknisk beskrivning. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Vevhus, växellåda och cylinder | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ett fyrdelat, kraftigt lättmetallhus innesluter alla delar, som deltager i drivningen. Mittersta delen är utformad till vevhus och innehåller det s.k. vevaggregatet, som är lagrat i två kullager. Vevstaken är i sin nedre ände lagrad med rullar i vevaggregatet och i sin övre ände lagrad vid kolven med en kolvtapp. Vevhuset bar gjorts gastätt genom tätningsringar och packningar. Cylindern är av specialgjutgods och har cylindertopp av lättmetall. Växellådan är tvåväxlad och sammanbyggd med motorn.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Svänghjulständljusmagneten (Tändinställning). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Svänghjulständljusmagneten är monterad på motorns vänstra sida. Den alstrar - som namnet anger - såväl den högspända tändströmmen som den till 6 volt spänning uppgående växel- strömmen för belysning och signalhorn. Anläggningen består av den s.k. ankarplattan, som fästes vid vevhuset och de på plattan monterade detaljerna. Utanför ankarplattan roterar ett svänghjul, som har 4 st. magneter. På svänghjulet är dessutom ett fläkthjul fastsatt, vilket ombesörjer kylluften till motorn. Under inverkan av svänghjulets 4 magneter levererar ljusspolen 6 volts växelström med 17 watts effekt för belysningen. Begynnelseeffekten är så vald att redan då motorn går med tomgångsvarv tillräckligt ljus alstras. Tändspolen innehåller de båda lindningarna (primär och sekundär) som behövs för att alstra tändströmmen. Tändspolen är med en kabel förenad med avbrytaren över kondensatorn. Avbrytaren påverkas genom en excenter på svänghjulet så att kontakterna öppnar sig i det ögonblick tändningen skall inträffa. Beroende på motorns varvtal inträffar tändning upp till 5.000 gånger i minuten. Kondensatorns uppgift är att fånga den gnista, som vill Slå över mellan avbrytarkontakterna när dessa öppna. I svänghjulet finnes urtag, fönster, genom vilka man kan iakttaga brytarmekanismen. Vrid svänghjulet i rotationsriktningen till dess att brytarkontakten just börjat öppna. Brytavstånd och tändtidpunkt är riktiga om i detta läge märket »M» på svänghjulet står mittför strecket på vevhuset. Avviker märkena i öppningsögonblicket med mer än 3 mm från varandra måste brytavståndet ställas om. Står märket »M» i rotationsriktningen framför strecket skall brytavståndet minskas, i det andra fallet förstoras. Se bild 20. Härvid lossas skruven (1) och med en skruvmejsel i (3) vrides 2 så att kontakterna just börjat öppna när »M» och strecket på vevhuset stå mitt för varandra. Därefter fastdrages skruven (1) ånyo. Vid fullt öppna kontakter skall avståndet mellan dem vara 0,4-0,5 mm.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tändnings inställning. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bild 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Förgasaren är av fabrikat Bing (typ 1/12/20). Bränslet från bränsletanken rinner genom en sil i en nippel in i flottörhuset. Mängden av bränsle regleras genom flottören. Bränslet rinner därefter genom huvudmunstycket in i nålmunstycket och - genom den luftström som kolven i cylindern sätter i rörelse - blandas med luften i blandningskammaren. Mängden av bränsleluftblandning som tillföres motorn regleras till en del av trotteln och till en del av nålen. Ju mer gashandtaget vrides inåt ju mer öppnar sig trotteln och ju mer höjer sig den koniska nålen och frilägger vägen för bränslet. B. Ramen är utförd som centralram. Den för en mopedscooter ovanligt långa hjulbasen i förening med 20" hjul gör att scootern har utomordentliga köregenskaper.
Avgassystemet: Ljuddämparen är demonterbar och är så avstämd att avgasljudet icke är störande.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||
- - - - - - - - - - - - - | ||
[Förord - Service.] [Gashandtaget.] [Teknisk beskrivning.] [Teknisk beskrivning.] [Tillsyn och Vård.] [Scheman.] | ||
|
||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
|
||||||||
Justering till går sålunda | ||||||||
1. I kopplingshävarmen på motorns vänstra övre sida sitter kopplingswiren fastsatt. Kopplingshävarmen skall kunna röra sig c:a 10 mm då wiren är frånkopplad. 2. Kopplingswirens justerskruv inställes så att vid kopplingshandtaget ett spel av c:a 1-3 mm förefinnes. (Öppna motormaskeringen, skruv se sid. 42.) 3. Om lamellerna nöts blir spelet mindre. Genom att vrida justerskruven åt höger ökas ånyo spelet vid handtaget. 4. När justerskruven är inskruvad så långt det går, måste justeringen utföras med en annan skruv, nämligen den som sitter under »S» skylten på kopplingskåpan (se bild 26). Lossa kontramuttern och vrid därefter med en skruvmejsel justerskruven åt vänster om större spel önskas och åt höger om mindre spel önskas. Drag fast kontramuttern ordentligt.
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
11. Inställning av växelhandtaget Bild 3 | ||||||||
|
||||||||
12. Naven Kontrollera och smörj med fett vid behov (efter ca 200 mil) såväl fram- som baknav. 13. Demontering och montering av framhjul Lyft av wiren från bromshävarmen. Har scootern utrustats med hastighetsmätare måste dennas drivkabel demonteras vid navet. Därefter lossas de båda framaxelmuttrarna och framhjulet kan tagas ur gaffeln. Ev. måste gaffelbenen dragas något utåt. Ställ scootern på en låda e. dyl. eller lägg den på sidan. Montering av framhjulet sker i omvänd följd. Ev. måste gaffelbenen dragas något isär. Montera frambromsviren. Montera ev. hastighetsmätarkabel. |
||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- - - - - - - - - - - - - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[Förord - Service.] [Gashandtaget.] [Teknisk beskrivning.] [Teknisk beskrivning.] [Tillsyn och Vård.] [Scheman.] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smörjschema | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Smörjningsarbeten | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Teckenförklaring: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||
1 = strålkastare med Biluxlampa 2 = omkopplare 3 = baklykta 4 = kopplingsplint a = kabel generator-ljuskontakt b = kabel avbrytare-kortslutningsknapp c = kabel ljuskontakt-baklykta 5 = tändstift 6 = tändspole 7 = kondensator 8 = svänghjulscentrum (avbrytarkam) 9 = avbrytararm 10 = ljusspole 11 = signalhorn |
||
|
||
CIRKEL KAFFE 1956 | ||
IV. RÅDGIVARE VID STÖRNINGAR |
Även om scootern är konstruerad efter principen »enklare kan det inte vara» kan det som vid alla tekniska produkter uppkomma störningar. |
Dessa har i de flesta fall inte, som många nybörjare tror, sin orsak i konstruktionen, utan torde i de flesta fall kunna hänföras till körsätt och utebliven tillsyn. |
1. Motorn startar inte: |
A. Motorn får inget bränsle. |
a) Tanken tom |
b) Bränslekranen stängd eller igensatt av smuts |
c) Silen i förgasaren igensatt |
d) Silen i kranen igensatt |
e) Munstycket igensatt |
B. Med tändstiftskabeln avtagen från tändstiftet springer ingen gnista över mellan kabeländen och gods. |
a) Dålig kontakt i kabeln |
b) Kabeln bruten eller genomsiag till gods |
c) Brytararmen rör sig inte |
d) Brytarkontakterna smutsiga |
e) Kondensatérn fuktig eller felaktig |
C. Gnista springer över mellan tändkabel och gods men med kabeln monterad på tändstiftet erhålles ingen gnista mellan stiftets elektroder. |
a) Elektrodavståndet för stort |
b) Brygga mellan elektroderna |
c) Tändstiftets isolator fuktig eller skadad |
d) Tändstiftet fuktigt av bränsle eller igenoljat |
D. Motorn svårstartad vid kall väderlek |
a) Tomgången för lågt inställd |
b) »Tjuvluft» tages vid förgasaren |
E. Motorn svårstartad då den är varm |
a) Flottörnålen otät, förgasaren läcker |
b) Flottören otät |
2. Motorn arbetar ojämnt <4-taktar>: |
a) Luftfiltret smutsigt |
b) Flottörnålen sliten |
c) Nålmunstycket slitet |
d) Flottören otät |
e) För mycket olja i bränslet |
f) Felaktig tändinställning |
g) Motorn igensatt av sot |
h) Förändringar har gjorts på ljuddämparen |
i) Nålen har satts i fel spår |
3. Smällar i förgasaren: |
Generella orsaker: antingen för mager bränsleluftblandning eller tändningsfel. |
a) Bränsletillförseln hindras av igensatta filter (sil) |
b) Förgasaren lös (»tjuvluft») |
c) Felaktig packning i motorn |
d) Luftfiltret ej monterat |
e) Nålen hänger i fel spår |
f) Tändningen fel inställd |
g) Tändstiftet sitter löst |
h) Felaktigt elektrodavstånd |
i) Kondensatorn defekt |
j) Tändkabelns isolering defekt |
k) Avbrytararmen hänger sig |
1) Avbrytarkontakterna smutsiga |
m) Kolvringarna har genom användning av olämplig olja beckat fast |
4. Motorn går ej upp i höga varv |
a) Brytaravståndet för stort |
b) Brytararmen hänger sig |
c) Bränsleledning eller förgasare igensatta av smuts |
d) Motorn sotig |
e) Luftfiltret igensatt |
f) Felaktig tändinställning |
g) Bromsarna ligger på |
h) Flänsarna på cylindern igensatta av smuts (motorn blir het) |
5. Motorn stannar plötsligt: |
a) Bränsletanken tom |
b) Filter i förgasare eller munstycke igensatt |
c) Tändkabeln har hoppat av |
d) Tändstiftet defekt (brygga) |
e) Avbrytararmen defekt |
f) Tändspolen defekt |
g) Kondensatorn defekt |
6. Strålkastaren lyser inte: |
a) Lamptråden sönderbränd |
b) Ljusomkopplaren defekt |
c) Kabelbrott |
d) Generatorn (ljusspolen) defekt |
7. Signal: |
a) Signalhornet defekt |
b) Signalknappen defekt |
c) Kabelbrott |