|
||||
- - - - - - - - - - - - - | ||||
|
||||
|
||||
Vaffö gören på detta sättet. | ||||
|
||||
Artikel som behandlar ämnet: Motorstopp och startsvårigheter. | ||||
Mopedförare är väl oftast amatörer på motorernas område, och de reparationer de lättast klarar är de som också förekommer på en vanlig cykel. På mopeden finns det emellertid väsentligt fler anordningar som kan krångla, och det skadar inte att vara beredd med verktygen, som ska finnas till hands i mopedens fack och inte i verktygslådan där hemma, och med en smula kunskap om de vanligaste felen och deras avhjälpande. Det är alltid tråkigt när motorn oförhappandes vägrar i vändningen, men det är direkt snopet, om vi för ett mycket enkelt fel av ren okunnighet blir tvungna att trampa långa sträckor. En bra träning är att en kväll i lugn och ro skruva loss mopedens förgasare, sedan bensinkranen stängts, och ta med den hem och sätta sig och studera konstruktionen. Tändmagneten tar man inte loss lika lätt, men man bör också vid något tillfälle skruva loss kåpan över denna och se över innanmätet. Skruva loss tändstiftet och undersöka elektroderna är heller ingen dum idé - då ser man också vilket utseende det har när det är funktionsdugligt och kan således vid ett eventuellt fel avgöra vad som hänt med stiftet. Av det sagda framgår att de vanliga felen är ganska bagatellartade och att de för det mesta lätt lokaliseras till bränslesystemet eller till tändsystemet på mopedens motor.
Att motorn stannar kan bero på: A) Bensinen är slut. Det är inte så lätt att konstatera som man tror och har inte tanken mätsticka måste man skaka hela mopeden för att höra om det kluckar i tanken. Om förgasaren har flödarknapp, trycker man på denna. Om inget bränsle tränger fram, är bensinen slut - eller kanske Ni glömt att öppna bensinkranen? Att bensin är explosivt och man inte får ha eld, inte ens en glödande cigarrett, i närheten måste vi komma ihåg. Observera att en del mopeder har ett reservuttag som man kan sätta i funktion genom att slå om bensinkranen. |
||||
Kreidler | ||||
|
||||
Mopedmotor i genomskärning (Kreidler 1955). | ||||
Att motorn stannar kan bero på: G) Stopp i förgasaren. - Smuts kan ha fastnat i förgasarens sil eller munstycke. Förgasaren skruvas loss, sedan bensinkranen stängts. Munstycket blåses rent med tryckluft eller i nödfall med en cykelpump. Rensa inte med ståltråd, vilket kan ändra förgasarens inställning.
H) Luftläcka i förgasaren. - Om förgasaren är dåligt fastskruvad vid motorn eller packningen är skadad, kan luft tränga in och gasblandningen bli för mager.
I) Förgasarflottören kan ha hängt upp sig. Lätt synligt om den flödar över! Den kan också stanna i stängt läge och lossas då med tryckning på flottörknappen. Om vi inte upptäcker felet i bränslesystemet går vi till tändsystemet och gör undersökningen i följande ordning:
J) Tändkabeln undersöks. Se efter att den inte lossat från tändstiftet och att den är hel.
|
||||
|
||||
K) Undersök, om tändstiftet är ordentligt fastskruvat och att porslinet är helt och rent.
L) Skruva loss tändstiftet och under sök det. Se efter att avståndet mellan elektroderna är det rätta (se bild) och att elektroderna inte har någon beläggning eller är igenoljade. Torka och borsta, eventuellt skrapa eller blästra stiftet. Eller byt ut det!
M) Att tändningen fungerar kontrollerar man genom att placera stiftet så att dess metalliska del ligger an mot motorn eller annan metallisk del förbunden med motorn. Om man vrider sväng hjulet runt (ev. hjulet med ilagd växel) ska en gnista uppstå mellan elektroderna. Varning för stötar!
N) Om gnistan är svag eller obefintlig kan tändstiftskabeln vara bristfällig. Eventuellt kan då strömmen ha bli vit avledd genom att kabelns hölje är bristfälligt isolerande. Kabeln kan också vara avbruten inuti höljet, vilket man ofta inte märker förrän man drar i kabelns ände.
O) Avbrytarspetsarna i svänghjuls magneten kan vara belagda mod olja eller vara felaktigt inställda. Om svänghjulet vrids runt, ska avbrytarspetsarna skiljas åt ungefär när kolven i cylindern nått sitt högsta läge (kolven studeras genom avgasportarna eller det utskruvade tändstiftets hål). Även i kontakten mellan svänghjulsmagneten och tändstiftskabeln kan avbrott uppstå.
|
||||
|
||||
Vad som döljer sig under kåpan över svänghjulet (Kreidler). | ||||
Att hålla mopeden och motorn rena är en god förebyggande åtgärd mot motor krångel. Ålderskrämpor och den ofrånkomliga sotbildningen kan också minska motorns styrka. Tvätta avgasrör och ljuddämpare i fotogen minst en gång varje säsong. Öppna motorn och borsta, i värsta fall skrapa försiktigt bort sot i förbränningsrum och på kolvens över del. Gör mopeden och i synnerhet motorn noggrant ren innan Ni "river" motorn. Var särskilt försiktig med att inte skräp kommer ner i vevhuset. Drag skruvar och muttrar då och då under in körningsperioden och kontrollera dem sedan med jämna mellanrum. Kontrollera oljeståndet i växellådan och apropå olja - byt aldrig oljesort för inblandning i bränslet.
|
||||
|
||||