|
|||||||||
- - - - - - - - - - - - - | |||||||||
|
|||||||||
[Kreidler motor. TfA 1955: Varför går inte mopeden?!] [Motor guide.] | |||||||||
SERVICE- OCH INSTRUKTIONSHANDBOK FÖR KREIDLER STILETT 1955 | |||||||||
FÖRORD Bäste Kreidlervän! Ni har nu blivit medlem av den stora Kreidler-familjen. Kanske har Ni därigenom tagit det första steget från trampcykel till motoriserat fordon. Med "Kreidler Stilett" har Ni blivit ägare till en moped med en enastående prestationsförmåga, en moped som är snabb, tillförlitlig och ekonomisk. Denna instruktionsbok berättar Er allt om hur Ni bör köra, sköta och behandla Er "Kreidler Stilett". Det ligger i Ert eget interesse att noga läsa igenom denna hand ledning innan Ni tar Er "Kreidler Stilett" i bruk. Härigenom blir Ni bättre förtrogen med Ert fordon. Om Ni sköter Er moped med sakkunskap kommer den att bli pålitlig och Ni kommer att spara både tid och förargelse. Om Ni skulle behöva någon reservdel, begär då alltid originaldelar för "Kreidler Stilett". Angiv alltid motor- och ramnummer vid Edra beställningar. Vänd Er vid svårigheter till en auktoriserad Kreidler-representant, eller till generalagenten. Kreidler kundtjänst står alltid till Ert förfogande. Vi önska Er lycka till på resan och mycket nöje
SVECIA BIL & MOTOR AB Stockholm 19 KREIDLER FAHRZEUGBAU Kornwestheim bei Stuttgart
|
|||||||||
|
|||||||||
TEKNISK DATA Motor: Encylindrig, luftkyld tvåtaktsmotor av egen tillverkning. Borrning 38 mm, slaglängd 44 mm, slagvolym c:a 50 cc. Kompressionsförhållande 1 : 7,25. Bromsad effekt c:a 0.8 vid ca 3.000 v/min. Flatkolv. Lättmetallcylinder med hårdförkromad slityta.
Transmission: Motor och växellåda i ett block. 2 växlar. Snedtandad kugghjulsväxel. Frigång 1: a växeln. Växling medelst handtag på styret. Trampdrivanordningen Inbyggd i växellådan. Utväxling i växellådan på 1: a växeln 1:5,86, på 2 : a växeln 1 :3,36. Totalväxling på 1:a växeln 1x 24,4, på 2 : 0 växeln 1 :14.
Tändning och belysning: Svänghjulsmagnet med 17 watt belysningseffekt. Tändstift med värmevärde 175 eller 225. Förtändning 25º : 2,5 mm före kolvens övre dödläge. Strålkastare med anordning för väg- och hastighetsmätare, 85 mm reflektordiameter med Biluxlampa 15/15 watt. Ljus- och avbländningskontakt på styret. Växelströmssignalhorn. Bakljuslampa 2,2 watt.
Förgasare: Pallas-förgasare typ H8/108 med 8 mm diameter. Huvudmunstycke 52. Spridare nr 8207. Chokespjäll. Vått luftfilter. Förbindelserör till insugningsljuddämpare i ram.
Kraftöverförning: Från vevaxeln medelst snedtandade kugghjul till växellådans huvudaxel. Från växellådan till bakhjulet medelst kedja 1/2x3/16". Övre kedjedelen inkapslad. Normal utväxling 12:50.
Ram: Enrörsram. Kombinerad dam-och herrmodell av sömlösa, dragna precisions stålrör. Matarupphängning på tre punkter, varav den mellersta är gummi lagrad. Bakram med framåtriktade grepp och kedjespännare. Mjukt fjädrande bottenlängsgaffel.
Hjul: Djupprofilerade fälgar 23 x 2,00", 2,34 mm ekrar. Överdimensionerade kullager. Förstärkta däck 23 x 2,00".
Bromsar: Expanderande bromsar fram 90 mm och bak med 100 mm diameter. 20 mm bromsbandsbredd. Handbroms för framhjulet. Bakbromsning medels~ spärr och stång, vilka fungera vid bakåttrampning.
Bränsletank: Elegant bränsletank, som rymmer 3 liter. Bränslekran med filtersil. 4 1/2 1 extra tank med reserv.
Utförande: Mopedsadel. Extra breda stänkskärmar, Pakethållare. Mittstöd med spännfjäder. Tvånyans lackering. Förkromat styre. Tvådelat kedjeskydd. Verktygsväska med verktyg. Luftpump. Godkänt stöldlås.
Specialutrustning: Inbyggd väg- och hastighetsmätare. Dubbla packväskor. Sadeltäcke av skumgummi.
Dimensioner: Hjulbas: 1.190 mm. Längd: 1.810 mm. Höjd: 930 mm. Sadelhöjd: 800 mm. Styrbredd: 600 mm. Fri markhöjd: 170 mm.
|
|||||||||
|
|||||||||
DEN FÖRSTA STARTEN! Den som redan kan cykla kan också omedelbart köra "Kreidler Stilett" ! Därtill behövs endast några handgrepp, vilka var och en snart behärskar. Fyll bränsle tanken med en olje-bensinblandning. Använd endast kvalitetsolja och ett blandningsförhållande av 1: 20, d.v.s. 0,25 liter olja till 5 liter bensin. Övertyga Er om att det finns olja i växellådan. Om Ni öppnar oljepåfyllningsskruven måste oljeytan synas. (Se sid. 23.) Pröva bromsarna. Se till att Ni har tillrackligt med luft i ringarna. Ringtrycket regleras givetvis efter förarvikten. Kontrollera att växelhandtaget i urkopplat läge före fjädermotståndets början går lekande att. (Till den märkbara tryckpunkten måste det absolut vara dödgång.) Kopplingshandtaget måste alltid ha cirka 4 mm frislag. Pröva kedjans slakhet. Mitt emellan de båda kedjedreven skall slakheten vara 1 cm. Kontrollera att fram- och bakhjulens axelmuttrar är ordentligt åtdragna.
MANÖVRERINGSORGANEN |
|||||||||
|
|||||||||
Bild 1: Manövreringsorgan på styret. | |||||||||
|
|||||||||
Fortsättning: Beskrivning |