Genomskärning
av M11S stiftet.
Den nedre »nitformade» delen av mittelektroden är
av
ädelmetall. Luftspalten är här kortare och
vidare
än på P11S.
W 190 M11S
täcker värmetalsområdet 145-225.
|
BOSCH
Specialtändstift för mopeder.
Mopedmotorn
går som regel med maximalt motorvarv. Den lämnar en
relativt liten effekt men den specifika effekten
-
antalet hästkrafter per liter cylindervolym - är hög !
Det höga
motorvarvtalet och den höga belastningen vid den
förhållandevis låga körhastigheten gör att
tändstiftet i en mopedmotor får en mycket svår
uppgift. Det måste nämligen uthärda upp till 8000
tändningen per körkilometer mot »bara» cirka
1000 för stiftet i en normal 4-takts bilmotor under
samma betingelser.
Till detta
kommer ett annat problem, som mopedmotorn har gemensamt
med övriga 2-taktsmotorer, nämligen det oljeblandade
bränslet. Förekomsten av smörjolja i
förbränningsrummet ökar risken för nedsmutsning av
tändstiften (oljekoks o. dyl.).
Hur skall
då idealstiftet vara beskaffat?
De givna förutsättningarna
kräver ett stift med speciell utformning av isolatorn och
ett material, som i kombination med mittelektrodens
uppbyggnad ger ett stort värmetalsområde, ökad motståndskraft
mot korrosion samt mindre risk för glödtändningar och
igensmutsning.
Det är med utgångspunkt från dessa förutsättningar
Bosch specialtändstift W 190 M11S konstruerats.
Det täcker värmetalsområdet 145-225.
Isolatorn
är
av pyranit med isolatorfoten så utformad att en lång överslagssträcka
erhålles. För att snabbare få sådan temperatur på
stiftet, att risken för igen smutsning minskar, har
isolatorfoten dessutom en luftspalt mellan mittelektrod och
isolatorspets.
Mittelektrodens nedre del är av ädelmetall,
varför den alltså har mycket god värmeavledningsförmåga
och stor motståndskraft mot korrosion. Temperaturen hos
mittelektroden blir därigenom lägre, vilket betyder ringa
elektrodavbränning och minskad risk för glödtändningar.
Sidoelektroden
är extra kraftigt dimensionerad och har den
från normaltändstiften välkända takelektrod formen,
vilken visat sig lämpligast även för mopedmotorn.
|