Cykelbilar / Bicyclecars - main page.
 Bicycle cars. ^ back to Bicycle cars main. 
- - - - - - - - - - - - -

 

[1943] Fantom. [43] Pedobilen. [43] Petterssons vagn. [43En tysk, 5 svenska. [45] Pilot CB101. [47] Belgiska vagnar. Finsk vagn.

 

 
 
 
 
 Tysk cykelbil 1943 
 
 
 
 Fem svenska fordon fotograferade 1943.
 
 1943
 

Cykelbilen med hjälpmotor, den verkliga enmansvagnen, 

ser ut på det här sättet.

Topphastigheten ligger omkring 65 km/tim, vagnen har tre hjul, och med ett grepp lyfter man bort främre delen av huven varpå motorn är fullt åtkommig. Två växlar finns, sidodörrar saknar, ratten är fällbar åt sidan för att underlätta instigningen. På bilden till höger ser man med all önskvärd tydlighet hur trivsamt åket tar sig ut- med den rätta passageraren i. 

"Kärran" har tillverkats av en tysk cykelbils entusiast, men det hindrar inte att den kommer ganska nära idealet för framtidens cykelbil. 

 

 

 

 

AMATÖRER Rekvirera våra prislistor över en- och två-cylindriga modellångmaskiner, el. generatorer, motorer,

transformatorer och ritningar m.m. Listorna erhållas mot 25 öre i frimärken.

 

Ing. E. Östlunds Modellmaskinfirma. Malmskillnadsgatan 43, Stockholm.
 
 
 1943 Cykel-bil-charmörer med eller utan dam.
 
 
 

 Vackra Landskronaflickor provköra en av de nyare vagnarna

 Landskrona Cykelbil-klubb med Gunnar Leijon i spetsen ute på camping resa på skånska landsbygden.

 

 

 

 
 

 En liten men naggande god skåning i ensitsiga klassen

 Egon Alm, Landskrona klubben, i sin vita en-mans-vagn.

 

 

 

 
 

Willy Karlsson och son, ett par storfräsare från Krokek.

Willy Karlsson, Krokek, och en kamrat till honom i egenhändigt förfärdigade ekipage.

 

 

 

 
 

 Känns modellen igen från Djurgårds loppet 1943?

 Ericssonska-Nilssonska ekipaget (tillverkare Exon, Landskrona), segrare i Cykel-GP på Olympia i Hälsingborg 1943.