Special mopeder - Special built mopeds.
 FOLLIS Companie pour I'Exploitation de Industrielles, Lyon.   Cyclomoteurs FOLLIS ^ back to picture reg. [Back/to Hilfsmotor main.]  
- - - - - - - - - - - - -
 Franįois FOLLIS  10 â 16, Rue Danton - LYON (Rhône) 
 Engrosförsäljning Sverige: OPIMEX AB Surbrunnsgatan 42 Stockholm.   [France.] 
 
N1            
                 
 

 

Här är den! Follis,

kvalitetsmopeden

 

 

Teknik för Alla provkör Follis.

(1953)

 

 

 

AC bougies d'allumage

 

 
N2     
                    
 

 

Photos Follis

 

 

 

Cyclomoteurs Follis Bj.53

 

 
N3    
           
   

Follis C 5 Standard.

Motor: Lavalette Multimatic.

 

 

 

Follis C 10 Avalette Standard.

Motor: Lavalette AML50,

embrayage automatique.

 

 

Follis C 12 Avalette Luxe.

Motor: Lavalette AML50, embrayage

automatique (automatic clutch).

 

 
N4        
 
 

 

Follis C 14 Grand Sport.

Motor: Lavalette AML50, embrayage automatique.

 

     
N5        
                  
 

 

Follis C 101 Tourisme.

Motor: Lavalette Multimatic au VAP

 

 

Follis C 102 Follis.

Motor: Lavalette Multimatic

 

   
 
N6   
                     
 

 

Follis C 103bis Grand Luxe.

Motor: Lavalette Multimatic au VAP

 

 

Follis C 103 Tourisme Luxe.

Motor: Lavalette Multimatic au VAP

 

   
N7   
                                     
 

 

Follis C 104 Super Sport.

Motor: Lavalette Multimatic

 

 

Follis C 1.050 Sport.

Motor: VAP

 

   
 
N8       
                                  
 

 

Follis C 108 Luxe.

Motor: Lavalette Multimatic

 

 

Follis C 109 Sport.

Motor: Lavalette Multimatic au VAP

 

   
 
M1a    
 1953    
 
 
 

 

 

 

 
 

Här är den! 

FOLLIS kvalitetsmopeden med 15 finesser 

bl.a. :

 

Patenterad, självjusterande stötdämpare i ramens bakre del - kraftigt fjädrande framgaffel - elektriskt signalhorn - 

vita ballongdäck, stålfälgar och rostfria ekrar - högfrekvensspole - vilket innebär snabbstart i alla väder - kickstart - 

överlägsen backtagning - oljelamellkoppling - kedjedriven. 

Den låga tyngdpunkten ger Follis perfekt balans - därför säker, bekväm och mycket lättkörd.

 

Engrosförsäljning: OPIMEX AB Surbrunnsgatan 42 Stockholm. Telefoner: 32 42 00, 32 4040

 
M1b  1953  
 1953   Teknik för Alla provkör FOLLIS i nummer 9.   [Test guide.] 
 

 

 

 

Tillverkare: Companie pour I'Exploitation de Industrielles, Lyon, Frankrike. 

 

 

Follis hör till marknadens snyggaste mopeder och har fjädrande bakhjul. 

 

 

Omdöme och provkörning

 

Här är det en särdeles vacker fransk moped igen. Specifikationen ovan ger också en uppfattning om att det är en välutrustad moped med allt utom fotbroms, t. o. m. bakhjulsfjädring med bakhjulet upphängt som svängarm. Mopeden är givetvis en njutning att köra och handha för en vid motorer någorlunda van förare med ett helt batteri av reglage på styrstången. 

 

Follis har fjädring runtom, vilket innebär att man glider mjukt och smidigt fram även på dåliga vägar. Motorvibrationerna slipper man förstås aldrig vid en fjädrande cykel - personligen har jag tyckt mig märka att mopeder med fjädring förr accentuerar motorvibrationerna än minskar dem. 

 

Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsens effektkurva på Follis visar att motorn utvecklar 0,50 hk vid 2 000 varv/min, motsvarande ca 11 km/tim, maximal effekt 0,70 å 0,72 hk vid 4 600 varv/min, motsvarande 24 km/tim och en maximifart på slät väg av 29,5 km/tim vid ca 5 700 varv/min. Dessa siffror tyder på god acceleration och segdragningsförmåga, men det stora backprovet i TfA:s speciella backe, som klarats av ett tiotal märken, blev även Follis övermäktigt. Då tramputväxlingen är relativt stor bör man inte vänta för länge med trampningen om varvtalet går ned i svåra backar. 

 

Den kraftiga och verkligt snygga ut formningen (finns det ens två mopeder till som är lika vackra?), den rikhaltiga utrustningen, kopplingen som tillåter slirstart, de goda elektriska anordningarna med extra högrekvensspole, 15 W strålkastare och elektriskt signalhorn är sådant som kommer att tilltala många mopedförare och göra Frankrikes kan ske populäraste moped också till en av de svenska favoriterna. 

 
 

Närbild av motor och ram. Främre ramröret är också tank.

 

 

 

Motor: 48 cc Luftkyld tvåtaktare, cylinderdiameter 40 mm, slaglängd 38 mm. 0,7 hk vid 4 600 varv/min, effekten ej understigande 0,5 hk vid 11 km/tim. Zenith för gasare. Korklamelkoppling i oljebad. 15 W belysning. Extra högfrekvensspole för tändningen. 

 

Motorplacering: Framför vevpartit. 

 

Drivsätt och växlar: Reduceringsväxel med specialrullkedja i motorhuset, utväxling 11: 40, överföring till bakhjulet med kedja, utväxling 12: 56, totalutväxling ca 1: 17. 

 

Reglage: All kontroll sker från styrstången med följande uppsättning: Rullhandtag för gas, sammanbyggt med pys, spakar för luftspjäll, koppling och två handbromsar till trummor på fram- och bakhjul, samt knappar för belysning och elektrisk signalhorn. 

 

Utrustning: Bensintank rymmande 2,5 liter oljeblandad bensin i förhållandet 1: 20 (under inkörning 1: 15). Framgaffelfjädring med paralellogram, självjusterande bakhjulsfjädring med spiralfjäder intill vevpartit (svängarm). vita ballong däck. 

 

Total vikt: 36 kg. 

 

Pris: 875:- kronor.

 

 
 
M2a    

  FOLLIS  
 
 
 
 
 
M2b    
 1953  Cyclomoteurs FOLLIS  Franįois FOLLIS  10 â 16, Rue Danton - LYON (Rhône)  
 

SPORT 50 C M3

Cadre spécial FOLLIS dont les tubes, diagonal et de selle, forment réservaīr d'une contenance de 2 l. 400.

Moteur: VELOTO 2 temps, 2 vitesses (bloc-moteur) et point mort. Embrayage ā 2 disques. 

Changement de vitesses et accélération par Poignëes tournantes.

Freins : Avant - Follis. Arričre - Maxi. Tambour vélomoteur.

Chaînes : Brampton vélomoteur.

Roues et pneumatiques de 600 Ballon vélomoteur.

Eclairage par valant magnétique. Gros phare deux ampoules avec interrupteur.

CONSOMMATION : 1 litre et demi au. 100 km.

 

50 CM3 GRAND SPORT

Cadre spécial-FOLLIS dont les tubes, diagonal et de selle, forment réservoir d'une contenu nce de 2 l. 400.

Motour VELOTO 2 temps, 2 vitesses (bloc-moteur) et point mort. Embrayage ā 2 disques.

Changement de vitesses et accélération par poignées tournantes,

Fourche télécospique.

Dérailleur AR Le Simplex 3 vitesses.

Freins : Avant Tambour. Arričre Maxi. Tambour.

Cuidon sport.

Chaînes : Brampton vélomoteur.

Roues et pneumatīques de 600 Ballon vélomoteur

Edairage par votant magnétique, Cros phare deux ampoules avec interrupteur.

CONSOMMATION : 1 litre et demi au. 100 km. Peut aussi atteindre une vitesse horaire de 65 kms.

 

ETABLISSEMENTS 

Franįois FOLLIS 

10 â 16, Rue Danton 

- LYON (Rhône)

Tél. : MONcey 53-37

 
 
 
 
M3a    
 Follis  C 5 Standard. Motor: Lavalette Multimatic.    
 
 
           
 
M3b    
 Follis   C 10 Avalette Standard. Motor: Lavalette AML50, embrayage automatique.    
 
 
   
 
M3c    
 Follis  C 12 Avalette Luxe. Motor: Lavalette AML50, embrayage automatique (automatic clutch).    
 
 
   12   
 
M4a    
 Follis  C 14 Grand Sport. Motor: Lavalette AML50, embrayage automatique.    
 
 
    
 
M5a    
 Follis  C 101 Tourisme. Motor: Lavalette Multimatic au VAP    
 
 
         
 
M5b    
 Follis  C 102 Follis. Motor: Lavalette Multimatic    
 
 
             
 
M6a    
 Follis  C 103bis Grand Luxe. Motor: Lavalette Multimatic au VAP    
 
 
                
 
M6b    
 Follis  C 103 Tourisme Luxe. Motor: Lavalette Multimatic au VAP    
 
 
       
 
M7a    
 Follis  C 104 Super Sport. Motor: Lavalette Multimatic    
 
      
 
M7b    
 Follis  C 1.050 Sport. Motor: VAP    
 
 
 
       
 
M8a    
 Follis  C 108 Luxe. Motor: Lavalette Multimatic    
 
 
              
 
M8b    
 Follis  C 109 Sport. Motor: Lavalette Multimatic au VAP    
 
 
         
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

xx