|
FOLLIS Companie pour I'Exploitation de Industrielles, Lyon.
Cyclomoteurs FOLLIS |
^ back
to picture reg.
[Back/to Hilfsmotor main.] |
|
- -
- -
- -
- -
- - -
- - |
Franįois FOLLIS 10 â 16, Rue
Danton - LYON (Rhône) |
Engrosförsäljning
Sverige: OPIMEX
AB Surbrunnsgatan 42 Stockholm. |
|
[France.] |
|
|
N1
|
|
|
Här är den! Follis,
kvalitetsmopeden
|
Teknik för Alla provkör Follis.
(1953)
|
|
AC bougies
d'allumage
|
|
|
N2 |
|
|
|
N3 |
|
|
Follis C 5 Standard.
Motor: Lavalette Multimatic.
|
|
Follis C 10 Avalette Standard.
Motor:
Lavalette AML50,
embrayage automatique.
|
Follis C 12 Avalette Luxe.
Motor: Lavalette
AML50, embrayage
automatique (automatic clutch).
|
|
|
N4 |
|
|
Follis C 14 Grand Sport.
Motor: Lavalette
AML50, embrayage automatique.
|
|
|
|
|
|
N5 |
|
|
Follis C 101 Tourisme.
Motor: Lavalette Multimatic au VAP
|
Follis C 102 Follis.
Motor: Lavalette Multimatic
|
|
|
|
|
N6
|
|
|
Follis C 103bis Grand Luxe.
Motor: Lavalette Multimatic au VAP
|
Follis C 103 Tourisme Luxe.
Motor: Lavalette Multimatic au VAP
|
|
|
|
|
N7
|
|
|
Follis C 104 Super Sport.
Motor: Lavalette Multimatic
|
Follis C 1.050 Sport.
Motor: VAP
|
|
|
|
|
N8
|
|
|
Follis C 108 Luxe.
Motor: Lavalette Multimatic
|
Follis C 109 Sport.
Motor: Lavalette Multimatic au VAP
|
|
|
|
|
|
|
1953 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Här är den!
FOLLIS
kvalitetsmopeden med 15 finesser
bl.a.
: |
|
|
|
Patenterad, självjusterande stötdämpare
i ramens bakre del - kraftigt fjädrande framgaffel - elektriskt
signalhorn -
vita
ballongdäck, stålfälgar och rostfria ekrar - högfrekvensspole
- vilket innebär snabbstart i alla väder - kickstart -
överlägsen
backtagning - oljelamellkoppling - kedjedriven.
Den låga tyngdpunkten ger
Follis perfekt balans - därför säker, bekväm och mycket lättkörd.
Engrosförsäljning: OPIMEX AB Surbrunnsgatan 42 Stockholm. Telefoner: 32
42 00, 32 4040
|
|
|
|
|
1953 |
Teknik för Alla provkör FOLLIS
i nummer 9. |
|
[Test
guide.]
|
|
|
Tillverkare: Companie pour I'Exploitation de Industrielles, Lyon, Frankrike.
Follis hör till marknadens snyggaste mopeder och har fjädrande
bakhjul.
|
Omdöme och provkörning:
Här
är det en särdeles vacker fransk moped igen.
Specifikationen ovan ger också en uppfattning om att
det är en välutrustad moped med allt utom fotbroms, t.
o. m. bakhjulsfjädring med bakhjulet upphängt som svängarm.
Mopeden är givetvis en njutning att köra och handha för
en vid motorer någorlunda van förare med ett helt
batteri av reglage på styrstången.
Follis
har fjädring runtom, vilket innebär att man glider mjukt och smidigt
fram även på dåliga vägar. Motorvibrationerna slipper man förstås
aldrig vid en fjädrande cykel - personligen har jag tyckt mig märka
att mopeder med fjädring förr accentuerar motorvibrationerna än
minskar dem.
Väg-
och Vattenbyggnadsstyrelsens effektkurva på Follis visar att motorn
utvecklar 0,50 hk vid 2 000 varv/min, motsvarande ca 11 km/tim, maximal
effekt 0,70 å 0,72 hk vid 4 600 varv/min, motsvarande 24 km/tim och en
maximifart på slät väg av 29,5 km/tim vid ca 5 700 varv/min. Dessa
siffror tyder på god acceleration och segdragningsförmåga, men det
stora backprovet i TfA:s speciella
backe, som klarats av ett tiotal märken,
blev även Follis övermäktigt. Då tramputväxlingen är relativt stor
bör man inte vänta för länge med trampningen om varvtalet går ned i
svåra backar.
Den
kraftiga och verkligt snygga ut formningen (finns det ens två mopeder
till som är lika vackra?), den rikhaltiga utrustningen, kopplingen som
tillåter slirstart, de goda elektriska anordningarna med extra
högrekvensspole,
15 W strålkastare och elektriskt signalhorn är sådant som kommer att
tilltala många mopedförare och göra Frankrikes kan ske populäraste
moped också till en av de svenska favoriterna.
|
|
|
|
Närbild
av motor och ram. Främre ramröret är också tank.
|
Motor:
48 cc Luftkyld tvåtaktare, cylinderdiameter 40 mm, slaglängd 38 mm.
0,7 hk vid 4 600 varv/min, effekten ej understigande 0,5 hk vid 11
km/tim. Zenith för gasare. Korklamelkoppling i oljebad. 15 W belysning.
Extra högfrekvensspole för tändningen.
Motorplacering:
Framför vevpartit.
Drivsätt
och växlar: Reduceringsväxel med specialrullkedja i motorhuset, utväxling
11: 40, överföring till bakhjulet med kedja, utväxling 12: 56,
totalutväxling ca 1: 17.
Reglage:
All kontroll sker från styrstången med följande uppsättning:
Rullhandtag för gas, sammanbyggt med pys, spakar för luftspjäll,
koppling och två handbromsar till trummor på fram- och bakhjul, samt
knappar för belysning och elektrisk signalhorn.
Utrustning:
Bensintank rymmande 2,5 liter oljeblandad bensin i förhållandet 1: 20
(under inkörning 1: 15). Framgaffelfjädring med paralellogram, självjusterande
bakhjulsfjädring med spiralfjäder intill vevpartit (svängarm). vita
ballong däck.
Total
vikt: 36 kg.
Pris:
875:- kronor.
|
|
|
|
|
|
|
|
FOLLIS |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1953 |
Cyclomoteurs FOLLIS Franįois FOLLIS 10 â 16, Rue Danton
- LYON (Rhône) |
|
|
|
|
SPORT 50 C M3
Cadre spécial FOLLIS dont les tubes, diagonal et de selle, forment réservaīr d'une contenance de 2 l. 400.
Moteur: VELOTO 2 temps, 2 vitesses (bloc-moteur) et point mort. Embrayage ā 2
disques.
Changement de vitesses et accélération par Poignëes tournantes.
Freins : Avant - Follis. Arričre - Maxi. Tambour vélomoteur.
Chaînes : Brampton vélomoteur.
Roues et pneumatiques de 600 Ballon vélomoteur.
Eclairage par valant magnétique. Gros phare deux ampoules avec
interrupteur.
CONSOMMATION : 1 litre et demi au. 100 km.
|
50 CM3 GRAND SPORT
Cadre spécial-FOLLIS dont les tubes, diagonal et de selle, forment réservoir d'une contenu nce de 2 l. 400.
Motour VELOTO 2 temps, 2 vitesses (bloc-moteur) et point mort. Embrayage ā 2
disques.
Changement de vitesses et accélération par poignées tournantes,
Fourche télécospique.
Dérailleur AR Le Simplex 3 vitesses.
Freins : Avant Tambour. Arričre Maxi. Tambour.
Cuidon sport.
Chaînes : Brampton vélomoteur.
Roues et pneumatīques de 600 Ballon vélomoteur
Edairage par votant magnétique, Cros phare deux ampoules avec
interrupteur.
CONSOMMATION : 1 litre et demi au. 100 km. Peut aussi atteindre une vitesse horaire de 65
kms.
|
ETABLISSEMENTS
Franįois FOLLIS
10 â 16, Rue Danton
- LYON (Rhône)
Tél. : MONcey 53-37
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Follis |
C 5 Standard. Motor: Lavalette Multimatic. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Follis |
C 10 Avalette Standard. Motor:
Lavalette AML50, embrayage automatique. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Follis |
C 12 Avalette Luxe. Motor:
Lavalette AML50, embrayage automatique (automatic clutch). |
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
Follis |
C 14 Grand
Sport. Motor: Lavalette AML50, embrayage automatique. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Follis |
C 101 Tourisme.
Motor: Lavalette Multimatic au VAP |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Follis |
C 102 Follis.
Motor: Lavalette Multimatic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Follis |
C 103bis Grand
Luxe. Motor: Lavalette Multimatic au VAP |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Follis |
C 103 Tourisme
Luxe. Motor: Lavalette Multimatic au VAP |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Follis |
C 104 Super
Sport. Motor: Lavalette Multimatic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Follis |
C 1.050 Sport.
Motor: VAP |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Follis |
C 108 Luxe.
Motor: Lavalette Multimatic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Follis |
C 109 Sport.
Motor: Lavalette Multimatic au VAP |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|