|
Pilpelle, körriktningsvisare. Hej DÄR - Sluta trampa DU med! |
|
|
Separata motorer
- Separate helpengines. Specialbyggda
mopeder - Special built mopeds. |
Links
below on this page.
- -
- -
- -
- -
- - -
- - |
|
|
|
Red
link
= Extern link. |
- -
- -
- -
- -
- - -
- - |
|
|
Apollo
Motorette |
- Berlin & Co, Värnamo -
Sweden. |
|
|
|
Motor: Fuchs, Austria.
Apollo är tvåväxlad. »Spaken» ligger i
höger-handtaget som har tre olika lägen: frigång, ettan och tvåan. Det är ingen lamell- utan en direktväxel, vilket innebär att man inte behöver frikoppla. Ettan är för backarna men behövs inte i
starten. El-utrustning.
Monteringssätt
/ drivningssätt: Vevpartiet / kedja.
39cc
- 0,75hp - 29,5hm/h - 42kg - 795.-
|
|
|
|
|
|
Autoped
Nyman NV 5 |
- Nymans, Uppsala Sweden |
|
|
|
- TEST
Nymans fann ingen för svenska förhållanden lämplig motor och gjorde därför en själv. Man har valt att göra en lättskött,
»enhandtags-körd» historia som alltså saknar frikoppling. Motorn är helt inbyggd i en kåpa. Eftersom effekten ändå bara får vara 0,8 hästar ansåg konstruktörerna att 31cc gott
räckte. Motor: NV 5. El-utrustning.
Monteringssätt
/ drivningssätt: Ovanför vevpartiet / kedjedrift.
31 cc
(35x32) - 0,76 hk/4000 - 31,3 km/6260 - 33
kg - 755 kr.
|
|
|
|
|
|
BFC,
se Stafette. (this page down) |
|
Bima
Peugeot |
- France |
|
|
|
● Ingenjörsfirman Volta,
Stockholm.
- TEST!
»Skoknarren» Bima Peugeot görs av bilfabriken Peugeot. Den har rulle och är
enhands-körd utan frikoppling. Motorn är samlad i ett litet kompakt block. Teleskopgaffel, trumbroms och
motorcykelsadel. El-utrustning. Motor: Bima-Peugeot.
Monteringssätt
/ drivningssätt: Under vevpartiet / drivrulle.
49 cc (40
x39) - 0,83 hk/3000 - 26,8km/h/4060 - 32 kg - 810.-
|
|
|
|
|
|
Bismarck |
- Bismarck-Werke in Radevormwald Bergerhof/Rhld.
(Germany) |
|
|
|
JLO-Motor FP 50.
1953
(Not imported to Sweden) Motor Rex 34cc.??
Red
link = Extern link
[Back/to
Hilfsmotor main.] |
|
|
|
|
|
Brage |
- Verkstads AB Bernhard
Hedlund, Hedemora. |
|
|
|
(BRAGE
bicycles.)
Motor: Amo.
El-utrustning.
730 kr.
Monteringssätt
/ drivningssätt:
Bakhjul. Kedja.
[Back/to Hilfsmotor main.]
|
|
|
|
|
|
Bricent |
- AB Hjalmar Stendahl,
Norrköping. |
|
|
|
Bricent
mod. 50 - AB Hjalmar Stendahl, Norrköping
Motor: Fuchs, Austria.
Duplexram,
fjädrande framgaffel, el-utrustning, 795 kr.
Bricent
mod 55 och 60 - AB Hjalmar Stendahl, Norrköping
Motor: Victoria, Germany.
Specialram, el-utrustning. 720 kr.
Monteringssätt
/ drivningssätt:
Red
link = Extern link
[Back/to Hilfsmotor main.] |
|
|
|
|
|
Burgers. |
- Burgers ENR, Amersfoort, Holland. |
|
|
|
[Back/to Hilfsmotor main.] |
|
|
|
|
|
Cyclestar |
- Pluvier N.V. Motorenfabrik, Holland. |
|
|
|
● Hans Ostermans, Stockholm.
Typisk svartsadlad holländare. Motorn har choke och frikoppling. Kraftöverföringen går från kedja till drivrulle. Tanklocket är graderat för oljan som skall blandas i
bränslet. Motor: Pluvier (Berini).
Monteringssätt
/ drivningssätt: Under vevpartiet / drivrulle.
32 cc
(36x32) - 0,55 hk/1800 - 28,6 km/2070 - 32 kg - 710 kr.
[Back/to Hilfsmotor main.] |
|
|
|
|
|
Cucciolo |
SIATA-DUCATI,
Torino, Italy.
Ducati Meccanica S.p.A. - Borgo Panigale - Bologna. |
|
|
|
● Lalatta AB, Göteborg
Motor: Cucciolo 4-takt
- Specialram, el-utrustning.
Monteringssätt
/ drivningssätt:
Under vevpartiet / kedjedrift.
48cc
(39x40) - 0,80 hk/ 4000 - 25,4 km/5720 - (motor 8,5 kg) - 850 kr.
Red
link = Extern link |
|
|
|
|
|
Follis |
- Companie pour I'Exploitation de Industrielles, Lyon - France. |
|
|
|
● Opimex, Stockholm
● Grängesbergs Grosshandel, Stockholm
- TEST
En av de originellaste. Ingenting på cykeln tycks vara fixerat, allting fjädrar, fantastiskt och automatiskt efter mopedistens vikt. Kickstart om man så önskar. Behöver aldrig trampas om man inte vill. Motorn dras alltså igång när man släpper
kopplingen.
Motor Follis. Teleskopgaffel, stötdämpare vid bakhjulet, el-utrustning.
Monteringssätt
/ drivningssätt: Framför vevpartiet / kedjedrift.
48 cc
(40x38) - 0,68 hp/4900 - 29 km/5700 - 36 kg - 835.- |
|
|
|
|
|
Framoped |
- Josef Eriksson, Uppsala.
Sverige |
|
|
|
Motor: Fuchs, Austria.
- TEST TfA nr12/53
Monteringssätt
/ drivningssätt: Vevpartiet / kedja.
38cc
- 0,8hp - 795.-
AB
CYKELFABRIKEN FRAM Uppsala.
Nederlag
och försäljningskontor: OK
> AB O Kraepelien, Stockholm.
Bricent
> AB Hjalmar Stendahl, Norrköping. |
|
|
|
|
|
Frej |
- Gefle Velocipedfabrik,
Gefle - Sweden. |
|
|
|
Motor: Victoria, Germany.
Monteringssätt
/ drivningssätt: Bakhjul / Kedja.
El-utrustning.
Pris: 695
kr.
Red
link = Extern link [Back/to Hilfsmotor main
"F".]
|
|
|
|
|
|
JB |
- J. Benson, Eskilstuna,
Sverige. |
|
|
|
Motor: JB, Sverige.
Monteringssätt
/ drivningssätt: Framför vevpartiet / kedjedrift.
48cc
(39x40) - 0,33 hk/3500 - 28,3 km/3760.
[Back/To
Benson in Separate helpengines.]
[Back/to Hilfsmotor main "J".]
|
|
|
|
|
|
Maraton |
- J. Benson, Malmö - Sweden. |
|
|
|
-
Motor: JB, Sverige.
Motorn (JB) är Benson-byggd och cykeln Monarks, varför Maraton uppför sig
och sköts som Monarpeden. El-utrustning.
Monteringssätt
/ drivningssätt: Framför vevpartiet / kedjedrift.
48cc
- 0,53hp - 28,3km/h - 38kg - 750 kr.
Red
link = Extern link |
|
|
|
|
|
|
|
● Fahrzeugbau
Kornwestheim bei Stuttgart.
● Abteilung der Kreidler's Metall- und Drahtwerke G.m.b.H.
Teknik
från TfA nr.21 1953 ("Alla Sveriges mopeder", införda i nr 2, 3, 6, 9, 15
och 21 i år.)
max.eff.hk./
varvtal vid max.eff./ max. hast.km/tim./ eff. vid max.hast./varvtal
vid max.hast.
0,73
3 500
29,2
0,54
4 700
[Back/to Hilfsmotor main.] |
|
|
|
|
|
King
Se Bricent. (se Fram.) KING
Industrikompaniet, Hälsingborg. |
|
Kroon |
- AB Ch. Kroon, Vansbro,
Sweden. |
|
|
|
Kroon
K-10 - AB Ch. Kroon, Vansbro, Sweden.
Motor: Victoria,
Germany.
Fjädrande
framgaffel, el-utrustning. 725 kr.
Monteringssätt
/ drivningssätt: Bakhjul / kedja.
Kroon K-5
- AB Ch. Kroon, Vansbro, Sweden.
Motor: JLO, Germany.
kedjedrift. Specialram, fjädrande framgaffel, el-utrustning. 810
kr.
Monteringssätt
/ drivningssätt: Framför vevpartiet / kedjedrift. |
K-10
K-5 |
|
|
|
|
Kärnan
|
- A.-B. Ernst. O. Jönsson, Hälsingborg. |
|
|
|
Kärnan
J 48
Motor JB.
Störtbågar, elutrustning.
Pris: 760 kr.
[Back/to Hilfsmotor main.]
Kärnan-ABG
Motor ABG.
Pris: Dam 680 kr., herr 685 kr. |
|
|
|
|
|
|
1955
|
|
"PIL-PELLE"
Körriktningsvisare för MC, mopeder och
cyklar.
Reflexbehandlade riktpilar som regleras från
styrstången.
Pris
30 Kr.
HW-MASKINER
Mullsjö
|
|
|
|
L |
|
Lutz |
- Lutz
GMBH, Braunschweig, Tyskland. |
|
|
|
● Oldenburgs
Motor, Stockholm
- TEST!
Monteringssätt / drivning: Centralt i ramen /
kedjedrift.
|
|
|
|
|
|
Mobylette |
-
Motobécane, Pantin, France. |
|
|
|
Mobylette AV
3 - Motobécane, Pantin, France.
● AB Belgimex, Stockholm.
Värdens förmodligen mest sålda moped. Finessen är automatisk
centrifugalkoppling som kopplar på och av motorn vid ungefär 6 km. Gas, tomgång och pysknapp i högra handtaget. Motorn driver med rem (mjuk gång) en kopplingstrumma som driver bakhjulet med
kedja.
Monteringssätt
/ drivningssätt: Framför vevpartiet / (rem) kedja.
49cc 0,65hp 30km/h - 29
kg - 675.- |
Mobylette
AV 31
(Belgimex, Stockholm). Motor Motobécane. centrifugalkoppling som
automatiskt kopplar ur motorn vid hastighet under 6 km, fjädrande framgaffel,
elutrustning.
725 kr.
Mobylette
AV 32, motor Motobécane. Elutrustning. 595 kr.
Mobylette AV 5 - Motobécane, Pantin, France. - AB
Belgimex, Stockholm.
Monteringssätt
/ drivningssätt: Framför vevpartiet, kilrep-kedja.
49 cc (38x42), 0,63 hk/2 600, 30 km/3 500.
[Back/to Hilfsmotor main.] |
|
|
|
|
|
Monarped |
-
Monarkfabriken, Varberg, Sweden. |
|
|
|
Monarped
(Jlo)
Motor: Jlo FP 50, Germany.
Monarpeden från Monark i Varberg har tystgående motor FP 50 från
välkända tysk Ilo Werke. Liksom for andra tvåtaktsmopeder består bränslet
av, blandning olja och bensin i proportion 1:25. |
Monarpeden har stållamell koppling med spärr, en speciell
»kortslutningsknapp», fjärrflödning av förgasaren, inställbar swingsadel och
teleskopgaffel, el-utrustning. Frikopplingsarrangemanget kräver en bottensats av motorförstånd men i gengäld kan motorn leva fast cykeln står. Monark gör nu (sommaren 1953) 150 mopeder om
dagen. Vikt 38 kg. Pris 795 kr.
Vanligaste monteringssätt
/ drivningssätt: Vevpartiet /kedja.
AB Cykelfabriken Monark,
Varberg. |
|
|
|
|
|
Motoress |
-
Albert Samuelson, Skeppshult. |
|
|
|
Motoress
Motor Victoria.
Specialram, elutrustning.
705 kr.
Motoress
Motor HVA.
Specialram, remdrift, elutrustning.
|
|
|
|
|
|
Mustang |
- Velocipedfabriken,
Trelleborg, Sweden. |
|
|
|
Motor: Fuchs, Österrike.
Mustang Minor har Fuchsmotor och är tvåväxlad på samma sätt som Apollo. Växlings- och pyskranshandtag till höger, gas- och frambromshandtag till vänster.
El-utrustning. Signal med bollhorn.
Monteringssätt
/ drivningssätt: Vevpartiet / kedja.
39cc
- 0,75hp - 29,5km/h - 32 kg - Pris: 770 kr., med teleskopgaffel 800
kr.
|
|
|
|
|
|
Novolette |
-
Husqvarna Vapenfabrik, Huskvarna, Sweden. |
|
|
|
Motor: REX - Rex Maschinenwerke.
- TEST
Först på plan, färdig samtidigt som »frigörelsen». Husqvarna har arbetat länge på att få fram en »evighetsdrivrem» som ger mjuk gång och inte behöver smörjas. Trots frikopplingen har man »motorn i en hand». Koppling och gas sammankopplade så att motorn aldrig kan rusas. Motorn är inte inbyggd, vilket gör den åtkomlig, men sitter så lågt att den ändå inte skall smutsa
klädelegansen. El-utrustning.
Monteringssätt
/ drivningssätt: Vevpartiet / kilrep.
40cc 0,62hp 27,6km/h 32kg
-
745.- |
|
|
|
|
|
O.K. |
-
A-B. O. Kræpelien. Stockholm. |
|
|
|
O.K.
se Bricent. (se Fram.)
[Back/to Hilfsmotor main.]
All red
links = Extern link |
|
|
|
|
|
Original |
- Carlström & Son, Emmaboda, Sweden. |
|
|
|
Original
Motor:
NV (Nymans). Rem.
Original
Motorval:
Victoria, Elutrustning. 700 kr.
ABG, 685 kr.
Mosquito, 690 kr.
Lohman, 625 kr.
|
|
|
|
|
|
Patria |
- PATRIA WKC, Solingen, Germany. |
Patria
1955
|
|
|
● Hopalbolagen, Malmö.
I likhet med t. ex. Monark och Rex har Patria Ilo-motorn som finns i ett par varianter. Patria är
egentligen en speciellt
stabil cykel som man har hängt en motor på. Kraftöverföring med
järnrulle.
Monteringssätt
/ drivningssätt: Vevpartiet / rulle.
48cc
- 0,63hp - 29,8km/h - 30kg -
725.-
[Back/to Hilfsmotor main.] |
|
|
|
|
|
|
|
● Opimex, Sthlm
● Mopedcentralen, Sthlm
- TEST
Framhjulsfjädring som
»sväljer» alla gupp. Med rulle och utan frikoppling är den huvudsakligen tänkt för mindre motorsinnat folk
under
sommarhalvåret. Starka bromsar med koppling
bl. a. i vänsterhandtaget. Det innebär att man vid stopp gör |
samma rörelse med båda händerna (stryper gasen med högra) och den är särskilt förnämlig för kvinnor utan större krafter i
nyporna.
El-utrustning
Motor: Pellegrino.
Monteringssätt
/ drivningssätt: Under vevpartiet / drivrulle.
48 cc
(38x42) - 0,73 hk/ 3000 - 30,2 km/3490 - 28kg - 795.- |
|
|
|
|
|
Rambler
Autoped |
- A. Öhman, Sthlm, Sweden. |
|
|
|
En gråfärgad
Nymans Autoped.
Motor: Nyman
NV 5 - Nymans Uppsala.
Monteringssätt
/ drivningssätt: Vevpartiet / kedja.
31cc
- 0,32hp - 31,1km/h - 33 kg
Note: Rambler Autoped and Rambler
Victoria, at the same page. |
|
|
|
|
|
Rambler Victoria |
- Albert Öhman, Sthlm,
Sweden. |
|
|
|
Motor: Victoria, Germany.
"Vicky"-motorn är den enda med växelspak. Den sitter på styrstången och påverkar en spännringskoppling,
vilket gör det omöjligt att med oskicklighet krascha växellådan. Victoria är hårt nerbantad för de svenska
mopedlagarna.
Monteringssätt
/ drivningssätt: Bakhjul / kedja.
39cc
- 0,69hp - 27,4km/h - 38 kg - 765.- |
|
|
|
|
|
Regina |
Göricke, Germany. |
|
|
|
● Tepe-Auto, Bromma.
Regina
- TEST!
Regina har Ilo-motorn den tydligen populäraste bland specialmopedfabrikanterna. Transmissionen är en
stålrulle med två olika trycklägen. Det hårda begagnas vid slipprigt
väglag.
Monteringssätt
/ drivningssätt: Vevpartiet / drivrulle. 48cc
- 0,86hp - 29,4km/h - 32 kg - 650.-
Regina Lyx
Motor Jlo. |
|
|
|
|
|
Rex |
- Maskinfabriken Rex,
Halmstad, Sverige. |
|
|
|
Rex
- Jloped
Motor: Jlo, Germany.
Som framgår av tillnamnet nyttjar även Rex den västtyska
Jlo motorn, som är nedbantad och alltså överdimensionerad för svenska förhållanden. Flerlamellclutch skänker mjuk start. Framgaffelstag som förstärkning och »motorcykeltank». Det finns också en Rex Vicoped med Vickys 2-växlade motor.
Monteringssätt
/ drivningssätt: Vevpartiet / kedja.
48cc 0,63hp 29,8km/h 32kg
730.-
Rex Jloped R
- Motor JLO, drivrulle. 680 kr.
Rex Jloped K
- Motor JLO, kedjedrift. 750 kr.
Rex
Vicoped - Motor Victoria. Elutrustning. 770
kr.
Rex Zündapped - Motor: Zündapp.
|
|
|
|
|
|
Rusch |
- S. Östholms Motorverkstad,
Stockholm. |
|
|
|
Teknik
från TfA nr.21 1953
Rusch har
Victoria motor med 46 kuggar bak men 24" hjul i stället för 26".
max.eff.hk./
varvtal vid max.eff./ max. hast.km/tim./ eff. vid max.hast./varvtal
vid max.hast.
0,69
4 000-4
600
28,0
ca
0,7
ca 5 100
[Back/to Hilfsmotor main.] |
|
|
|
|
|
|
|
Utförande lika med Monarped (link this
page). 795 kr.
Speed mopeden.
[Back/to Hilfsmotor main.] |
|
|
|
|
|
BFC
Stafette |
- Br. Christensens Fabriker, Braaby, Danmark. |
|
|
|
● Andersson
& Hillberg, Lidingö.
- TEST
Trots den galliska stavningen är Stafette en heldansk
»knallert» med den danska BFC-motorn. Den är strömlinjegrann modernistisk och spiralfjädrad med en sadel som avslöjar
hemlandet. Fjädrande framgaffel, el-utrustning. Motor BFC.
Monteringssätt
/ drivningssätt: Vid vevpartiet rem/ kedjedrift.
43cc
- 0,83 hk/ 3600 - 27 km/3640 -
840.- |
|
|
All red
links = Extern link |
|
|
Svalan Svalette |
-
John Eriksson, Falun, Sverige. |
|
|
|
Motor: JB.
El-utrustning.
755
kr.
Monteringssätt
/ drivningssätt:
[Back/to Hilfsmotor main.] |
|
|
|
|
|
|
|
Eg. en Framoped som såldes av Konsum
Kooperativa.
Motor Victoria.
Elutrustning.
720 kr.
[Back/to Hilfsmotor main.]
|
|
|
|
|
|
Wasa Bogie |
-
Helsingborgs Maskin affär, Hälsingborg. |
|
|
|
Wasa Bogie
Motor Zündapp, rem
eller kedjedrift.
Wasa Bogie
Motor Victoria eller
ABG.
El-utrustning.
Dam 690 kr., herr 685
kr.
|
|
|
|
|
|
|
● Nymans Uppsala.
-
TEST
»Kvinnomopeden», låg och lättskött, kanske tystast av alla, lämplig för den motorfeberfria över medelåldern. Den finns bara i svart »precis som i Paris». Men vägarna bör vara goda och backarna inte för
branta. El-utrustning. Motor Solex.
Monteringssätt
/ drivningssätt: Över framhjulet / drivrulle.
45 cc
(38x40) - 0,44 hp/2000 - 23 km/2590 - 26 kg - 600 kr. |
|
|
|
|
|
Wittekind |
-
Fahrradwerke GmbH., Herford/Bielefeld. Germany |
|
|
|
● Lukom, Hälsingborg
Motor: KOMET
Wittekind är en cykel som har preparerats med tjockare däck och ekrar för att bära den tyska BP-40-motorn.
Monteringssätt
/ drivningssätt: bakhjul kedja
40cc - 0,36hp - 24,2km/h - 32kg - 675.- |
|
|
|
|
|
Victoria
Vicky |
- Victoria Werke A.-G.
Nürnberg, Germany. |
|
|
|
● Motorservice, Stockholm.
- TEST
2-växlad,
fjädrande framgaffel, el-utrustning.
Monteringssätt
/ drivningssätt: t.v. om bakhjul / kedja.
39cc
- 0,69hp - 27,4km/h - 3lit-tank - motor 11 kg - 770 kr. |
|
|
|
|
|
|
|
Zündapp Combinette är Zündapp nya
specialmoped, som också finns i ett liknande
utförande under namnet
"Knirps".
Teknik
från TfA nr.21 1953
max.eff.hk./
varvtal vid max.eff./ max. hast.km/tim./ eff. vid max.hast./varvtal
vid max.hast.
0,61
3 000
27,4
0,56
4 200
[Back/to Hilfsmotor main.] |
|
|
|
|
Örnen |
- John Hedbergs Maskinaffär, Malmö, Sverige. |
|
|
|
Örnen
mod. 20 - 25.
Motor: Victoria. El-utrustning. 710 kr.
Örnen
mod. 30 - 35.
Motor: JB. Duplexram, el-utrustning. 745 kr.
Örnen
mod. 50.
Motor JB.
Speciell
motorupphängning, el-utrustning, med extra stor
strålkastare och el-signal. 770 kr.
|
mod. 20 |
|
|
|
TfA
nr.21 1953
Rusch
Zündapp Combinette
Rusch har
Victoriamotor med 46 kuggar bak men 24" hjul i stället för 26".
Rusch 0,69 4 000-4 600 28,0 ca 0,7 ca 5 100
max.eff.hk./
varvtal vid max.eff./ max. hast.km/tim./ eff. vid max.hast./varvtal
vid max.hast.
Nya mopedkonstruktioner kommer fram undan för
undan. TfA:s listor över "Alla Sveriges mopeder", införda i nr 2, 3, 6, 9 och 15 i
år, behöver alltså kompletteras med jämna mellanrum, och här följer de senast tillkomna märkena och de resultat Statens Provningsanstalt
uppmätt:
varvtal varvtal
Märke max. eff. vid max. hast. eff. vid vid
hk max. eff. km/tim max. hast. max. hast.
Follis II . . . . . . . . . . . . .0,68 4 900 28,3 0,35 4 780
Fantom . . . . . . . . . . . . .0,69 4 700 29,7 0,48 5 950
Flandria . . . . . . . . . . . . .0,60 3 100 28,7 0,59 3 460
Totaco . . . . . . . . . . . . . 0,50 3 200 29,8 0,49 3 520
Rusch . . . . . . . . . . . . . .0,69 4 000-4 600 28,0 ca 0,7 ca 5 100
Victoria Special 2 . . . . . . 0,69 4 000-4 600 30,0 ca 0,7 ca 6 100
Zündapp Combinette . . . 0,61 3 000 27,4 0,56 4 200
Kreidler . . . . . . . . . . . . 0,73 3 500 29,2 0,54 4 700
Follis II har en ändrad utblåsning. Fantom är en kuggväxlad rulldrivande norsk moped. Totaco har rulle monterad direkt på motorns vevaxel och säljs i Göteborg. Victoria Special 2 har 56 i stället för 46 kuggar på bakhjulet och har således väsentligt högre varvtal och ökad
backtagningsförmåga. Rusch har Victoriamotor' med 46 kuggar bak men 24" hjul i stället för 26". Zündapp Combinette är Zündapp nya
specialmoped, som också finns i ett liknande utförande under namnet
"Knirps".
==========
"Alla Sveriges Mopeder"
Nya mopedkonstruktioner kommer fram undan för undan. TfA:s listor över
"Alla Sveriges mopeder", införda i nr 2, 3, 6, 9 och 15 i
år, behöver alltså kompletteras med jämna mellanrum, och här följer de senast tillkomna märkena och de resultat Statens Provningsanstalt
uppmätt: 'varvtal varvtal Märke max. eff. vid mas. hast. eff. vid vid hk max.
eff. km/tim max. hast. inas. hast.
Follis 11. . . . . . . . . . . . . .0.68 4 900 28,3 0,35 4 780
Fantom . . . . . . . . . . . . . .0,69 4 700 29,7 0,48 5 950
Flandria . . . . . . . . . . . . . 0,60 3 100 28,7 0,59 3 460
Totaco . . . . . . . . . . . . . . 0,50 3 200 29,8 0,49 3 520
Rusch . . . .. . . . . . . . . . . 0,69 4 000-4 600 28,0 ca 0,7 ca 5 100
Victoria Special 2 . . . . . . . 0,69 4 000-4 600 30,0 ca 0,7 ca 6 100
Zündapp Combinette . . . . 0,61 3 000 27,4 0,56 4 200
Kreidler . . . . . . . . . . . . . .0,73 3 500 29,2 0,54 4 700
Follis II har en ändrad utblåsning. Fantom är en kuggväxlad rulldrivande norsk moped. Totaco har rulle monterad direkt på motorns vevaxel och säljs i Göteborg. Victoria Special 2 har 56 i stället för 46 kuggar på bakhjulet och har således väsentligt högre varvtal och ökad
backtagningsförmåga. Rusch har Victoriamotoi: med 46 kuggar bak men 24" hjul i stället för 26". Ziindapp Combinette är Ziindapps nya
specialmoped, som också finns i ett liknande utförande under namnet
"Knirps".
|
|
|
|
|
1955
Skrivmaskin
billigt.
Ett parti beg.
kontorsmaskiner:
Royal, Remington
utförsäljas.
Även
avbet. Prislista mot porto. Skriv genast.
TYPING
AB - MALMÖ
|
|
|
|
|
|
Uppgifterna
omfattar flertalet specialbyggda mopeder som prissatts av priskontrollnämnden
före den 15 juli 1953. Alla mopeder måste ha bromsar på båda hjulen och
signalhorn. En specialbyggd moped har I regel extra kraftig ram, förstärkta
skärmar och fälgar samt grova ekrar. I några fall förekommer fjädrande framgaffel,
undantagsvis fjädrande bakgaffel. Har motorn inbyggd generator levereras mopeden vanligen med
strålkastare och baklampa. Bränsletankens rymd varierar mellan 1,5 och ca 3,1.
Bränsle förbrukningen håller sig kring 0,15 - 0,2 1 per mil. De flesta mopeder väger
omkring 35 kg. Listan här- nedan återges med reservation förändringar.
1. Namn Bild Pris kr Nationalitet Vikt/kg Motor placering Transmission cc hp Topp fart Generalagent
2. namn, nationalitet, generalagent, slagvolym, cylinderdiameter x slaglängd, maximieffekt/varvtal per minut, toppfart/varvtal, vanligaste monteringssätt samt drivningssätt (kedja, kilrep eller rulle) och
pris.
|
|
|