Special mopeder - Special built mopeds.
 Ettore Nassetti, Milano.  - Opimex, Sthlm. - Mopedcentralen, Sthlm. ^ back to picture reg. [Back/to Hilfsmotor main.]
- - - - - - - - - - - - -
 
    [Guida ciclomotori da Italia.] 
 
 

NASSETTI

Micromotore (rullo).

AR "Pilgrimmen"

AR 2

Alba

Brunetta

 

NASSETTI with

chain transmission.

FC3

FC Aurora

Aurora

Dilly

Sery Sport

Sery Turismo

 
 
 
 
                                

 

Il Pellegrino

Test i TfA 1952 

 

 

Il Pellegrino

reklam 1953

 

 

Il Pellegrino

Test i TfA 1953

 

 
 
          

 

 Moped PELLO, tändstifts guide

 

 

Il Pellegrino

Photo

 

   
 
 
 1952  TfA provkör "Pilgimmen" (Il Pellegrino) i nr.21   [Test guide.] 
 
  IL PELLEGRINO - EN ITALIENSK SKÖNHET
 
 
 

Il Pellegrino, mopeden med framhjulsfjädring, finns ännu bara i ett fåtal exemplar i landet,

men den intressanta konstruktionen har slagit igenom på en enda månad. 

 

Motor: 48 cc två-takts luftkyld 0,8 hk vid 3000 v/min, cyl.-diam. 38 mm, 

slaglängd 42 mm, tillverkare: Ettore Nassetti, Milano. SKF kullager. 

Motorplacering: Liggande motor under vevpartiet. 

Drivsätt och växlar: Drivning med rulle direkt mot bakhjulet. 

Drivsätt och reglage: Rullhandtag för gas, rullhandtag för pys, frikopplingsspak för drivrullen under sadelstolpen. Till denna reglageutrustning hör två handbromsar och racernav på bakhjulet. Alternativt kan Torpedo bromsnav erhållas, varvid frikopplingen istället finns som ersättning för den ena handbromsen. 

Utrustning: 

Bränsletank inbyggd i ramen rymmande 3 liter oljeblandad bensin i förh. 1:25,

framhjulsfjädring med individuellt reglerbar stötdämpare, bärhandtag, strålkastare för hel och halvljus med 15 W effekt, baklyse mod 3 W effekt, elektriskt signalhorn, helt inkapslad kedja, inbyggd 18 W dynamo, bekväm swingsadel "Aquila", 

108 mm trumbromsar, cykelstöd, cykellås, pump, verktygslåda. 

Pris: För komplett cykel med motor 790:- kr. 

IL PELLEGRINO - mopeden för trafiksäkerhet. 

Godkänd av Kungl. Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen. 

 
 
 
Körkort- och skattefri !

Omdöme och provkörning: 

Den som noga studerar ovanstående specifikation och speciellt då avsnittet "utrustning" gissar genast att denna moped måste vara ett under av bekvämlighet att köra - och det stämmer. Framhjulsfjädringen är ensam värd en hundralapp av priset, och därmed är priset för denna specialbyggda italienska "pilgrim" (som är översättningen av Pellegrino) mycket lågt. 

Jag hade roligt med denna moped - jag faktiskt letade reda på gropiga vägar för att känna hur framhjulsfjädringen "svalde" guppen. Då och då letade jag också reda på mopeder av konkurrerande märken för att jämföra fartresurserna. Denna lilla bekväma italienare är nämligen en god farthållare, och ändå går den mycket tyst. 

Det var mycket rosor det, och vi ska kanske peka på den svaga punkten, som vi dock mycket gärna förlåter denna utmärkta moped för: backtagningsförmågan vid farter under 15 km/tim är inte särskilt remarkabel. Men vid 29 km/tim orkar den med litet av varje! En viss motorkunnighet fordras också av föraren för att han ska få bästa utbytet av mopeden.  

 
 
 1952  IL PELLEGRINO - mopeden för trafiksäkerhet.            
 
 
 
 
                 

 

IL PELLEGRINO - mopeden för trafiksäkerhet. 

Stråkastare med hel- och halvljus, 18W. Framhjulsfjädring med individuellt reglerbar stötdämpare. Inbyggd bensintank 3 liter, räcker till ca 250 km. Bärhandtag. 

Specialkonstruerad bred, bekväm swingsadel, som på bättre motorcykel. Elektriskt kattöga 3W. Trumbromsar extra stora 108 mm. Helt inkapslad kedja. Kraftigt skyddande stänkskärmar. Parkeringsstöd. Cykelljus. Elektriskt signalhorn. 

MOTORN: 2-takts bensinmotor, 30 km hastighet, 49 cc, 0,8 hk., vevlager lagrat på 3 rullager, fabriksgaranterad.

  

 

 

Ring eller tillskriv oss för upplysningar om närmaste försäljare. Där vi ej förut är representerade antagas återförsäljare.

Godkänd av Kungl. Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen 

Körkort- och skattefri 

                                     GENERALAGENT OPIMEX AB  - STOCKHOLM Surbrunnsgatan 42 

 
 
 1953 - Teknik för Alla provkör Il Pellegrino i nr.19 [Test guide.]   
 

PELLEGRINO MED KEDJA

Omdöme och provkörning: 

 

Pellegrino med kedja" är ett lovande försök att skapa en svensk idealmoped. De svenska mopedfabrikanterna har all anledning i världen att skärskåda vad en svenskimportör, Leo Strausser i f:a Opimex, genom ett otroligt frågande bland den svenska allmänheten, bland försäljare och förståsigpåare av alla slag lyckats att plocka ihop.

Och det hela har skett på mindre än ett år. Förra året presenterades Il Pellegrino med rulle på S:t Eriksmässan för första gången och var redan då ett litet mästerverk. Den var emellertid byggd efter italienska förhållanden, för torra vägar och ett klimat utan snö och is, och med det för latinska mopeder

karakteristiska uppsättningen reglage även bakhjulsbroms - på styrstången. 

Italienarna blev emellertid förvånade, när de fick höra vad svenskarna ville ha för egenskaper på sin trolled. En prototyp kom upp, nya förfrågningar gjordes - TfA:s mopedredaktör var flitigt anlitad också - och mopeden finslipades ytterligare med nya detaljer, detaljer som inte ökade priset något, men i hög grad ökade mopedens egenskaper och värde för kunden. I dagarna börjar "pilgrimen" att få svenska pakethållare, och' sedan torde önskemopeden nästan vara ett faktum. Nästan, säger vi, för Leopold Strausser har fortfarande nya. idéer och uppslag till förbättringar. Redan nästa serie har en anordning i undre länken på framgaffelns parallellogram fjädring som gör cykeln omställbar för körning på grusvägar med större gaffellutning... 

 

Så kom nyheterna: Rulldrift fick vika för kedjedrift, med en enda kedja till bakhjulet. Pedalen kopplades med kedja till växellådans utgående drivaxel och försågs med frihjul. Bakhjulets 108 mm trumbroms fick en dragstång från vevpartit till bakhjulet, bakhjulets kedjehjul blev fjädrande fastsatt vid hjulet för utjämning av kedjevibrationer och ovarsamma växlingar. Cykeln fick en tvåväxlad låda med en effektiv skillnad mellan 1:a och 2:a växeln (observera att på övriga utländska mopeder har inget gjorts åt växellådan trots nedbantning av motorn). Vi kan hålla på och räkna upp ett trettiotal detaljer, som fabriken fick ändra för att mopeden skulle bli som svenskarna vill ha en moped. Nu är det sammanlagt 7 olika italienska fabriker som levererar delar till den eleganta mopeden, och - märk väl - kedja, hjul, ekrar m. m. är i svensk standard. 

 

I det yttre linjespelet har Pellegrino inte behövts ändras så mycket, 

men detaljerna visar avsevärda förbättringar. 

 

Innan vi börjar provkörningen, ska jag svara på frågan om inte Pellegrino med kedja har några fel. Det är nämligen en svår sak för mig att svara på, eftersom denna moped i så många avseenden har avpassats efter de resultat jag kommit till efter provkörning av 40 olika märken. Anordningen för att ge den plastiska kraftöverföring som i mjukhet motsvarar kilremmens har gjort mopeden överkänslig vid inkopplingen av växeln från nolläget till drivläge. Man måste parera med pysen och alltid ha denna nedtryckt vid starten. Slarvar man det minsta med detta börjar mopeden skutta som en gammal bil med dålig koppling. En dam höll på att skratta sig fördärvad åt mig av denna orsak vid ett tillfälle då Pellegrino uppförde sig illa. En annan anmärkning: när mopeden ändå har allting, 15 W strålkastare, ett riktigt parkeringsstöd osv., varför inte ordna med en "reservtank", en kran att slå om, när exempelvis 2 dl bränsle återstår. Parkeringsstödet borde nog vara mera bredbent, så att cykeln kan ställas också på en sluttande vägkant och så att inte pedalerna får ta emot stöten om cykeln skulle falla omkull. 

Provkörningen? Motorn är lättstartad, pedalernas växling den lägsta hittills på moped. I parkeringsstället kan man veva igång motorn med handen. Motorn drar lika starkt vid 10 km/tim som vid 30 på högsta växeln, och backtagningen är strålande. I trafik är det meningen att man ska krypa fram på ettan - förvisso en god ide, men en moped utan växlar och med en enkel lamellkoppling är naturligtvis mer lättmanövrerad i trafik. Att växla med rullhandtag är originellt och möjliggörs av att växlingen går oerhört lätt. 

  

Motor: Tvåtakts, luftkyld, 48 cc, 0,8 hk vid 4 200 varv/min, cylinderdiameter 38 mm, slaglängd 42 mm. Se f. ö. specifikation på Il Pellegrino i TfA nr 21 1952. 

Motor placering: Liggande framåtriktad vader vevpartit. 

Växlar och kraftöverföring: Två synkroniserade växlar framåt mod mellanliggande frikopplingsläge. Drivning med kombinerad tramp- och motorkedja till bakhjulet. Pedalveven verkar på en kort kedja med frihjulsanordning koppled till motorns axel. 

Reglage: Rullhandtag för gas, rullhandtag med indikator I-0-2 för växling, pysspak, belysnings och avbländningsknapp, handbroms, fotbroms med dragstång och stor bromstrumma bak. 

Utrustning: Framhjulsfjädring av parallellogramtyp med reglerbar stötdämpare, elektriskt signalhorn, elektrisk centralkoppling på styrstången, ca 18 W strålkastare och 3 W baklyse, uttag på strålkastare för vägmätare och hastighetsvisare, pump, verktygslåda med lås, bärhandtag, parkeringsställ på bakhjulet av motorcykeltyp, justerbar swingsadel. 

 

 

Prima utrustning: Parallellogramfjädring,

15 W strålkastare, uttag för hastighetsmätare,

 elektriskt signalhorn...

Bensintank: Inbyggd i ramen, rymmande drygt 2 liter oljeblandad bensin i förh. 1:20. 

Pris: 785: - kronor.

 

 

 
77
 PELLO.   Generalagent Optimex AB Sveavägen 81, Stockholm. ca: -53 [Mopeder i Sverige.] [Bosch tändstift - candela.] 
 
 Återförsäljare Jarla Sport & Motor AB Rådmansg. 25 Stockholm.
 
 
 
        Pris: 795:-                                                
 

10 punkter om Pello

 

1   Lyxstrålastare, 15 watt, med hel- och halvljus,

     uttag finns för hastighets- och vägmätare.

2   Framhjulsupphängning med individuell reglerbar

     stötdämpare

3   Bensintank inbyggd i ramen.

4   2 växlar, synkroniserade och frikoppling.

5   Specialkonstruerad, bred, bekväm samt juster-

     bar swingsadel. Obs.! motorcykelkörställning-

     en vid stillastående sätter föraren bekvämt

     båda fötterna i marken.

6   Inkapslad kombinerad tramp- och motorkedja.

7   Extra stor trumbroms (108 mm) på fram- och

     bakhjulet, mjukt reglerbart med handtag å

     styrstång och pedalerna.

8   Centralplacerad råstark motor.

9   Hjuldimensioner i svensk standard.

10 El. signalhorn, el. centralkoppling på styr-

    stång, el. kattöga (3 watt) med inbyggd re-

    flektor, pump, verktygslåda med lås, bär-

    handtag.

 

Godkänd av Kungl. Väg- och Vattenbyggnads-

styrelsen. Körkorts- och skattefri.

Några tekniska data:

 

MOTOR:

48 cc tvåtakts, luftkyld,

0,8 HK vid 4.200 v/min.,

cylinderdiam. 38 mm,

slaglängd 42 mm.

Oljeblandning 5 %.

 

DRIVSÄTT:

Drivning med kedja.

 

REGLAGE:

Rullhandtag för gas, rull-

handtag för växling och

frikoppling, kontinuerligt,

pysreglage även ledes å

styrstången.

 

*

Specialkonstruerad för

de i Sverige gällande

hastighetsbestämmelserna

för mopeder. Full effekt

mellan 20 och 30 km/tim.

 
 
 1953 - Pellegrino Typ BRUNETTA
 
 Är det en Brunetta?
 

 

LE VELOMOTEUR

PELLEGRINO

Type BRUNETTA 49 c. c.

Conception nouville des Usines Nassetti de Milan

 

- SOUPLESSE

 

- ELEGANCE

 

- ROBUSTESSE

 

- COMFORT

 

- MANIABILITE

 

- SIMPLACITE

 

 

 

 
 
 
    Grrrrrrrrrrr