Separata motorer / Separate helpengines.
 Kaiser-Schwinger, Germany ^ back to picture reg. [Back/to Hilfsmotor main.]  
- - - - - - - - - - - - -
 
 Kaiser-Schwinger moped med självstart.   33 Hilfsmotoren. 

 

- KÜCHEN Richard Küchen Jun. - Motorenwerk, Ingolstadt / Donau.

- Kaiser-Schwinger moped med självstart. Motor: Küchen 38 S

- Burgers hulpmotor. (Küchen motor sold in Holland: Burgers hulpmotor. Burgers ENR, Amersfoort.)

- Meister bicycle with Küchen helpengine. (Meister Werke, Erhard Doppelt, Bielefeld.)

 

- KOMET Wilhelmshavener Motorenwerk Bernhard Pölling in Wilhelmshaven. Konstrukteur: Komet, Richard Küchen.

Wittekind bicycle with KOMET engine

 

 
 

Kaiser-Schwinger (Kaiser-Schwinger is a bicycle mark.) - Germany. - TEST! 

Motor: Küchen 38 S (38cc - 0,8 hp). 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Invid och strax bakom axeln på bakhjulets vänstra sida.

 

Varför man har placerat Kaiser-Schwinger i kategorin "Separata hjälpmotorer" är jag inte helt klar över..

Cykel och motor såldes i ett paket, då skulle kategorin Special.. passa in bättre.

I Tyskland Kayser Schwinger.. .Kaiser Schwinger på Google kommer det upp en cykel bara.

Küchen 
Richard Küchen, Konstrukteur
1920 - 1960

 

 

 
 1952   - Kaiser-Schwinger moped med självstart. Test i TfA nr. 25.   Motor: Küchen 38 S [Test guide.] Hilfsmotoren.
 
 Kaiser-Schwinger - moped med självstart

 

Kaiser-Schwinger liknar vid första påseendet en vanlig cykel med hjälpmotor, men ser man närmare på den finner man att både bakgafflarna, sadelstolpen och motorupphängningen är fjädrande, och kraftöverföringen är unik.

 

I TfA:s mopedserie har trots det dåliga vädret ytterligare ett par märken gåtts igenom av Jan Jangö. I några följande nummer kommer en del special artiklar och sammanställningar att ägnas mopederna på grundval av det första "frisläppta" halvårets erfarenheter med det nya trafikmedlet. Läs om "Idealmopeden" i julnumret!

 
 
 Bicycle Kaiser Schwinger with Küchen 38 S motor.
 

Omdöme och provkörning: 

Kaiser Schwinger skiljer sig avsevärt från alla tidigare presenterade mopeder i en mängd olika avseenden: Den har kraftöverföring med kuggdrev till en inåtvänd kuggkrans, och tack vare detta system hänger kuggdrevet och hela motorn löst och svängbart i själva drevet med en starkt utjämnande effekt på mopedens gång. Den har vidare fjädring på ytterligare ett par ställen, nämligen i båda bakgafflarna och i sadelstolpröret. Bakgaffelns fjädring är ställbar med en vingmutter som sitter i den lådliknande utbyggnaden i vevpartit. Den originella utrustningen stannar inte härvid På gasrullhandtaget finns nämligen en spak, som man vid första anblicken tippar vara en pysventilspak men som i själva verket är - en själv start! Och ännu en mystisk detalj är en "automatisk koppling", som av fabriken kallas "startöverföring".

Utan att röra vid vare sig "självstarten" eller gasrullen trampade jag iväg en frostkall novemberdag. Jag hade fått veta att det jag trodde var pysspak var kopplingsspak, och att motorn - tvärt emot alla andra - skulle starta om jag tryckte ned den. Att motorn var urkopplad utan att jag hade rört någon ur kopplingsspak kändes en smula underligt. Jag följde emellertid receptet och tryckte ned spaken på en gång som jag gav gas -. och hast du mir gesehen - motorn började puttra och driva med ett relativt högt motorvarv. Då jag slog av gasen kopplade motorn ur och sjönk varvtalet och motorn puttrade långsamt med så länge det var fart på cykeln.

Startöverföringen gör alltså motorn lättstartad och cykeln lättrampad. Vid den fortsatta åkturen konstaterades att fjädringsanordningarna framför allt tar bort alla former av motorvibrationer och gör framfarten bekväm. Backtagnings förmågan var medelgod, tramphjälpen togs fint upp av motorn. En lustig bekantskap...

 

 

Motor: 38 cc tvåtakts luftkyld 0,8 hk, Noris svänghjulsmagnet med belysnings uttag för 3 W, Pallas förgasare. Tysk motor av märke Küchen 38 S.

 

Motorplacering: Invid och strax bakom axeln på bakhjulets vänstra sida.

 

Drivsätt och växlar: Motorn ned växlad med inbyggda kuggdrev och med kraftöverföring till bakhjulet med drev och "inåtvänd" kuggkrans. Motorn saknar alltså konventionell kraftöverföring med kedja, rulle eller kilrem. 

 

Reglage: Rullhandtag för gas och liten handspak för start.

 

Utrustning: Automatisk koppling, s. k. startöverföring.

Vridbar upphängning av motorn, som fjädrande stöder mot ett kraftigt dimensionerat gummilager.

På cykeln fjädrande bakgaffel med inviduellt ställbar gummistöt dämpare. Sadelstolpen fjädrande i ramröret.

Lyse fram och bak.

Tank för 2 liter oljeblandad bensin i förhållandet 1: 30.

 

Pris: För motorn "Küchen 38 S" enbart 450 kr, för komplett moped med

 full utrustning 795 kr

 

KÜCHEN - Ingolstadt. På denna närbild av motor och transmission syns också den

lådliknande utbyggnaden vid vevpartiet, där bakgaffelns fjädring inviduellt kan regleras med en vingmutter. 

 

 
 
Hilfsmotoren.