- - - - - - - - - - - - - [Back/to Hilfsmotor main.]
 Separata motorer - Separate helpengines.   Specialbyggda mopeder - Special built mopeds.
- - - - - - - - - - - - - 

ABG (Vap 4)

● Alba

Alpino

Amo

 

Bantam

Benson

Berini 

BFC

BP 40 (K - Komet).

 

Cucciolo 

Cyclemaster

Cymota

 

Diesella

● Dream 

 

Fantom (Eilenreide)

Flink

Fuchs

Fölet (Le Poulain)

Gioiello  

 

Husqvarna Novolette

 

JLO

Jowa

 

Kaiser-Schwinger

Küchen (K-Jun..)

● K-Junior (Küchen)

Komet - LCL

Kuli

 

Lohmann

Lutz

 

Mini Motor

Mocyc

Mosquito

 

Novolette

Panther

Pilot

Pirotta

Le Poulain »Fölet»

Power Pak

● Power Raft

 

Rabeneick  

Rex (Gemany)

 

Speed

 

TfA-motorn

Totaco

 

Velmo (Nordkap)

Victoria Special

Wing Wheel

 

Zündapp.

 

- - - - - - - - - - - - -
 C:a 1951-53. Helpengines sold in Sweden, also a few other marks. **            Red text = extern link. **
 
 A    hilfsmotor 
   - ABG - VAP Société d'Études de Vélos a Moteurs Auxiliaires, Thoréton - Paris.  
 

ABG  (Vap 4)

● AB Nordex, Stockholm. 

- TEST

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Vid bakhjulet / kedjedrift.

 

48cc  (40x38) - 0,56hp/4000v/min - 28,5 km/4670 - 2,25-lit. tank - 9 kg - 1952/405.-

Slagvolym, ( cyl.diam. x slaglängd), max.effekt/varvtal/min., toppfart/varvtal, tank vol., vikt, pris.

 

[Back/to Hilfsmotor main "A".]

 
     
 Alba  - Alba-Werk, Stettin-Mohringen, Tyskland.  
 

● Moped Centralen, Stockholm.

 

Vanligaste monteringssätt: Vevpartiet - Drivningssätt: valfri - 2,5-lit. tank - 8 kg - 1953/360.-

  

 
 A4      
 Alpino  - Milano, Italy  
 

Motori ausiliario:

Alpino

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: t.h. om bakhjul / kedja.

Utrustning: Bensintank, hjuldrev?.

Om såld i Sverige?

 
 A7    
Amo  Hersteller: amo-Motoren-Gesellschaft mbH., Berlin-Schönebergen, Germany.  
 

Amo (FM 50) 

● AB Faco, Stockholm

- TEST

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: t.v. om bakhjul / kedja.

50 cc (40x40), 0,65 hp/4000, 27,3 km/4480 - 2,3-lit. tank - 6,6 kg - 1953/420 kr.

 

[Back/to Hilfsmotor main "A".]

 
 B     
 Bantam   - Aagam Trading Ltd., Svend Trøstvej 12, København V. Denmark.  
 

Bantam -

● E. Krensler. Sthlm 

 

Vanligaste monteringssätt / drivning:  bakhjul / friktionsrulle. 

50 cc - 2hp - 10 kg

 

 

[Back/to Hilfsmotor main "B".]

 
 Ljus   i mörkret.  
 
 
Lucifer Asea Eless Amerikansk kombilampa "Känt märke" Häckel Sport
 
 
 B2    
 Benson  - Bensons Fabriker, Eskilstuna. Sweden.   
 

Vanligaste monteringssätt / drivning: bakhjul / kedjedrift.

 

48cc - 0,8hp - 6 kg

 

 

 

 

[Back/se Hilfsmotor main "Special mopeds" JB & Maraton.]

 
 B4    
   - Pluvier-NV Motorenfabrik, Rotterdam, Holland.   
 

Berini (M13)

● AB Hans Osterman, Stockholm

- TEST

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över framhjulet / drivrulle.

 

33cc (36x32,5) - 0,63 hp/4000 - 31,2 km/4100 - 1,4-lit.tank - 7,2 kg - 1953/295.-

 

 

 

[Back/to Hilfsmotor main "B".]

 
 B5    
   - Br.Christensens Fabriker, Braaby, Denmark (på licens av Flani.).   
 

BFC typ 4  

● Andersson & Hillberg, Lidingö.

- TEST

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över bakhjulet / drivrulle.

 

43 cc (38x38) - 0,83 hp/3600 -  23,2 km/3100 - 2-lit.tank 10 kg - 1953/410.-

 

[Back/to Hilfsmotor main "B".]

 
 C     
     
 

Cucciolo  SIATA-DUCATI  Torino, Italien. 

             Ducati Meccanica S.p.A. - Borgo Panigale - Bologna, Italia.

Motor: Cucciolo, 4-takt, 48cc. 

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Under vevpartiet / kedjedrift.

 

 

[Back/to Hilfsmotor main "C".]

 
 C2    
    - Motorenfabr. Pluvier N.V., Rotterdam, Holland.   
 

Cycle Master 

● Svensk generalagent: Hans Ostermann, Sthlm. 

- TEST

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Komplett bakhjul (bakhjul / inbyggd kedja).

 

26 cc (32x32), 0,67 hk/4200 - 30,9 km/4190.

32 cc (36x32) - 0,6 hp/3000 - 31 km/4240 - 1,5-lit.tank - 9,1 kg - 1935/432.-

 

Motorn tillverkas numera (1953) också i England, Tyskland och Schweiz.

[Back/to Hilfsmotor main "C".]

 
 C3    
     
 

Cymota  Cymota Motor Components Ltd at Leamington Road, Erdington, Birmingham

● Distribution for Great Britain: Blue Star Garages, Ltd; London. 

● Generalagent: LECAB Aktiebolag. Göteborg.

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över framhjulet / drivrulle.

 

 

[Back/to Hilfsmotor main "C".]

 

 
 D    
   - Diesella, I/S, Kolding, Denmark.   
 

Diesella / TUM 7 

● Öhman, Sthlm

● Disella Agenturen, Enskede. 

- TEST

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över bakhjulet, drivrulle.

50cc (40x40) - 0,79 hk/3 000 - 29,3 km/3530 - 2,2-lit.tank - 10 kg - 400 kr.

Slagvolym, ( cyl.diam. x slaglängd), max.effekt/varvtal/min., toppfart/varvtal, tank vol., vikt, pris.

 

[Back/to Hilfsmotor main "D".]

 
 Kaffe    
 Dream   [Guide: Kaffe & Tea.]
 

● G. Persson, Svedala.

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Drivrulle

 

50cc (40x39,5) - 0,54 hk/3000 - 28,7 km/ 3400.

 

     

Now it's time for a

coffee brake....

 

Den bästa julklapp man kan få är ett paket

GEVALIA eller två.

 

1954

 
  E F    
     
 

Eilenriede - Paffrad, Linz/Rhein, Germany. Fyrtakt

● Herbert Holt, Stockholm.      48 cc (40x38) - 0,47 hk/3000 - 22,4 km/3550 

 

Fantom  (Eilenreide) / Norway-Germany - ● Vejt o N. Broby, Norge.

- 48cc - 0,47hp - 22,4hm/h - 1,8-lit.tank - 6,5kg - 495.- 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över framhjul / drivrulle.

 

 ● FANTOM Drøbakk, av Kaare Eikenes (N).

 

[Back/to Hilfsmotor main "F".]

 
 F2    
 Flink  - FLINK u. MWV Motorenwerk Varel GmbH, Varel (Oldenburg). Germany.  
 

Flink

● Gabrielsson & Co., Stockholm.

- TEST

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: över framhjul rulle

 

43cc (38x38) - 0,84 hp/4000 - 29,4 km/4100 - 2-lit.tank - 6,9kg - 370 kr.

 

[Back/to Hilfsmotor main "F".]

 
 F3    
   - Motorenwerk Fuchs-Königer A.G., Hallein (Salzburg) Austria.   
 

Fuchs FM 40-S - (HMW)

● AB Indoma, Jönköping.

- TEST

2-växlad

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: t.v. om bakhjul / kedja.

 

39cc (35x40) - 0,73 hp/3600 - 29,5 km/5000 - 3-lit.tank - 10 kg - 410 kr.

 

[Back/to Hilfsmotor main "F".]

 
 F4    
  [Fölet se Le Poulain.] 
 G    
     
 

Gioiello - Guidetti, MAS Milano, Italy.

● Hopalbolagen, Malmö. 

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: På sadelstolpen / drivrulle.

 

47cc (38,7x40) - 0.37 hp/ 2400 - 24,8 km/4300 - 2,5-lit.tank - 9kg - 405.-

 

 

[Back/to Hilfsmotor main "G".]

1951

 

 H    
 [Husqvarna Novolette, se Novolette.] 
 J1    
     
 

JLO WERKE G.M.B.H. Pinneberg bei Hamburg.

 

JLO F 60 H

Jlo F 48 - Germany - 48cc - 0,86hp - 29,4km/h - 1,75-lit.tank - 7,2kg - 370.- ● Tape-Auto, Bromma. 

Jlo F 48 - Germany - 48cc - 0,5 hp/4400 - 28,2 km/4280 - 370 kr.                ● Tape-Auto, Bromma.

Jlo F 48- tysk - 48cc (37x44) - 0,56 hp/4500 - 29,7 km/4500 - 370 kr           ● Hopalbolagen.

Jlo F 48-Rex - 48cc - 0,83 hp/4600 - 29,4 km/4800 - 370 kr.                        ● Maskinfabriken Rex, Halmstad.

Vanligaste monteringssätt / drivning: Under vevpartiet / drivrulle.

 

Jlo FM 48-Rex, 48cc (37x44,5) - 0,61 hk/3200 - 29,8 km/4450. 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över vevpartiet / kedjedrift.

 

Jlo FP 50 (Monark), 49cc (38x43) - 0,8 hk/4400 - 30 km/4775. 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Framför vevpartiet  kedjedrift.        [Back/to Hilfsmotor main "J".]

 
 J     
 Jowa   Fabrik: Poul Jørgensen & Co Nansensgade 61, København. Danmark.  
 

● Svensk importör ?.

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över bakhjul / rulle.

 

 

 

 

[Back/to Hilfsmotor main "J".]

 
 K    
     
 

Küchen, Ingolstadt, Germany.

---------------------------------

Kaiser-Schwinger - Germany. - TESTMotor: Küchen 38S (38cc - 0,8 hp).

Vanligaste monteringssätt / drivning: Invid och strax bakom axeln på bakhjulets vänstra sida.

--- K-JUNIOR monteras lätt på cykel med eller utan pakethållare!

K-Junior Mopedmotor - Germany. 

● ALTEX Trading, Stockholm.

A German Küchen engine, sold in Sweden as K-Junior. MARKNADENS STORA SCHLAGER.

Vanligaste monteringssätt / drivning: T.v. om bakhjul / kuggdrev (växel).

37cc (38x33) - 0,51 hk/3600 - 24 km/4650 - 1953/395.-

  K-Junior - Küchen
 
 K2    
     
 

KOMET Wilhelmshavener Motorenwerk Bernhard Pölling in Wilhelmshaven.

Komet BP 40, Germany. ● Schröders Woodexport, Göteborg. Lukom och Trim. 

                     Vanligaste monteringssätt / drivning: T.v. om bakhjul / kedja. 

                     40cc - 0,36hp - 24,2km/h - 2-lit.tank - 6,6 kg - 1953/350.-

BP 40, Germany ● AB Lukom, Hälsingborg.

           Vanl. monteringssätt / drivning: Vid bakhjulet / kedjedrift.  

           40cc (35x41), 0,36 hk/3500 - 1953/345.-

Komet BR 40, Germany ● Schröders Woodexport, Göteborg.

                     Vanligaste monteringssätt / drivning: Vid bakhjulet / kedjedrift.

                     40cc (35x41) - 0,83hp/5000 - 30,1km/6340 - 1953/330.-         

  Komet 1953                        Komet 1955
 
[Küchen: se Kaiser-Schwinger.]
 K6    
   - A.B. Johnsonverket / AB Allmotor, Ørebro - Sweden.  
 

Kuli 

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: t.v. om bakhjul / kilrem.

48cc (39x40) - 0,68 hp/3500 - 30,0 km/4500 - 2-lit.tank - 10 kg - 1953/420.-

50cc 0,68hp 30,9 2,00 Allmotor, Örebro 9kg - 1953/425.-

 

Den välkända svenska Kulimotorn har utbytbart cylinderfoder. SKF lager.

 

 
 L    
 LCL  -Denmark  
 

● Industrihus, Malmö.

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över bakhjulet / drivrulle.

 

43cc (38x38) - 0,62hp/4000 - 28,8km/5480 - 2,5-lit.tank - 9 kg - 1953/375.-

Slagvolym, ( cyl.diam. x slaglängd), max.effekt/varvtal/min., toppfart/varvtal, tank vol., vikt, pris.

 

 

[Back/to Hilfsmotor main "L".]

 
 L1    
 Lohmann  - Lohmann-Werke in Bielefeld, Germany.  
 

● Nyman, Uppsala.

 

Dieselmotor (fotogen), självantändning.

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Under vevpartiet / drivrulle. 

18cc  (28x30), 0,7 hk/7000, 29,2 km/6900 - 1,2 lit.tank - 5 kg - 1953/290.-

 

[Back/to Hilfsmotor main "L".]

 
 L2    
   - Lutz GMBH, Braunschweig, Germany   
 

Lutz (M 58)

● Oldenburgs Motor, Stockholm.

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Centralt i ramen / kedjedrift.

 

49 cc (40x39) - 0,62 hk/ 3000 - 25 km/5600 - 3-lit.tank - 10 kg - 1953/455 kr.

 

 

[Back/to Hilfsmotor main "L".]

 
 
 M    
   - license made in France and by Trojan, England.  
 

Mini-motor

● Holger Duell, Göteborg.

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över bakhjul / rulle.

50cc (38x44) - 0,55 hk/2800 - 24,8 km/2740 - 2,9-lit.tank - 11,8 kg - 1953/300.-

 

 

[Back/to Hilfsmotor main "M".]

 
 M2    
     
 

Mocyc - England  - Motor: Cairns, 49cc.   Mocyk-Motamite   Large 289x311 ● [Back/to UK moped guide.]

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Framhjul / friktionsrulle.

[Champion tændrør (spark plug).]

 

Mocyc The Cairns Cycle & Accessory Mftg. Co. Ltd. Stoneswood, Todmorden, Lancs.

 

 

[Back/to Hilfsmotor main "M".]

   
 
 M3    
 Mosquito  - A. Meccanica Garelli, Milano, Italy  
 

● Como, Stockholm. 

- TEST.

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Under vevpartiet / drivrulle.

 

37cc (35/38) - 0,5 hk/2400 - 26,7 km/3630 - 2,25-lit.tank - 7 kg - 1953/390 kr.

 

 

[Back/to Hilfsmotor main "M".]

 

 
 N    
 Novolette  - Husqvarna Vapenfabriker, HUSQVARNA, Sweden.  
 

Motor: REX, Germany.

Artikel: CYKEL MED HJÄLPMOTOR.

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Framhjul / kilrep o remskiva.

40cc - 0,8hp - 10 kg

 

 
N2    
   
 

Novolette, RMV 40, tysk (Husqvarna Vapenfabriker).

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Framför vevpartiet / kilrep.

40cc - 0,62 hp/3400 - 27,7 km/3600 

 

---> Se: Special built Novolette

 

 
 P    
 Panther BABY  - Pantherwerke, Germany (license built from Berini).  
 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Framhjul / rulle. 

32cc - 0,8hp.

 

("Baby" not sold in Sweden, only the Berini.)

 

 

[Back/to Hilfsmotor main "P".]

 
 P1    
 Pilot   - Italy / Denmark   
 

● Angla-Nordic, Stockholm.

 

Dansk tillverkning: Bröderna Westergaard, Köpenhamn.

- TEST

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över bakhjulet / drivrulle.

 

50 cc (40x40) - 0,79 hp/3000 - 30 km/3520.

 

[Back/to Hilfsmotor main "P".]

 
 P1b    
 Pirotta  - Italy Officine Meccaniche PIROTTA - Gorgonzola (Milano).   [Guida ciclomotori da Italia.]
 

● Gjestvang & Co., Stockholm.

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Under vevpartiet / drivrulle.

 

42 cc (35x44) - 0,49 hp/ 2800 - 30,3 km/3280 - 1,5-lit.tank - 8 kg - 1953/340. -

 

 

 

[Back/to Hilfsmotor main "P".]

1952
 
 P2    
 Le Poulain   - France. Allmännt kallad "Fölet".  
 

●  Percotex, Sthlm.

● Tardells aganturar, Stockholm.

● Belgimex, Sthlm.

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över framhjul / friktions rulle

 

48cc (40/39) - 0,5 hp/2750 - 27,3 km/2900 - 1,75-lit.tank - 7 kg - 1953/360.-

 

[Back/to Hilfsmotor main "P".]

 
 P3    
 Power Pak  - Sinclair & Goddard Ltd, England.   
 

● AB Nordex, Stockholm.

- TEST

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över bakhjulet / drivrulle.

 

49 cc (39x41) - 0,52 hp/ 2400 - 25,9 km/2690 - 2,25-lit.tank - 10 kg - 1953/385.- kr.

 

Power Raft, engelsk (AB Nordex, Stockholm), 

49 cc (39x41), 0,52 hk/ 2 400, 25,9 km/2 690. Över bakhjulet, drivrulle. 375 kr.

 

[Back/to Hilfsmotor main "P".]

  
 R    
 Rabeneick    
 

Rabeneick CM 32. August Rabeneick GmbH, Brackwede - Bielefeld

               CM = Cyclemaster

 

 Rabeneick (D) built their own version of Cyclemaster (NL).

 

 

 

 

 

 [Back/to Hilfsmotor main "R".]

 
 R2    
 Rex  - Rex-Motorenwerke, München, Germany.  
 

Monteringssätt / drivning: Över framhjulet / remdrift.

 

 

 

 

 

 

[Back/to Hilfsmotor main "R".]

 

 
 S    
     
 

Speed.  Cykelmotorn Speed - den enda svenska. (KF, Stockholm)

 

1936 års modell har ytterligare utvecklats och förbättrats. 15.000 km. under 6 månader körde en

Speedägare förra året, och ändå är motorn i fullgott skick. Ett utomordentligt gott betyg på kvaliteten

och slitstyrkan i Speed-motorn.

 

Pris kronor 205:- fritt Södertälje.

 

 
 T    
 TfA-motorn  "Teknik för Alla"  
 

"TfA-MOTORN nu i provdrift", 50cc. Sweden.

Monteringssätt / drivning: Vid bakhjul/ kilrep.

 

"Experiment engine" inspired by  the Swedish motor magazine "Teknik för Alla" and Engineer/constructer Gottfried Darck, there was no production, Mr. Darac used is energy on the Kuli engine instead - witch was a success.

 

 

[Back/to Hilfsmotor main "T".]

 
 T3    
 Totaco  - Italy  
 

● A. Johansson Motorfirma, Lekåsa.

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Över bakhjulet / drivrulle.

 

42,5 cc (38x37) - 0,8 hp/ 3000 - 

Slagvolym, ( cyl.diam. x slaglängd), max.effekt/varvtal/min., toppfart/varvtal, tank vol., vikt, pris.

 

 

[Back/to Hilfsmotor main "T".]

 
 V    
 Velmo - Nordap  - Velmo  Motoren GMbH., Hamburg, Germany.  
 

● Continental Motors / Förenade Motor, Malmö.

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Komplett framhjul / inbyggd kardan (Kuggväxel).

 

32 cc (35x33) - 0,37hp/ 4400 - 25,9km/4300 - 2-lit.tank - 8 kg - 1953/ 400.-

 

 

[Back/to Hilfsmotor main "V".]

 

 
 V3    
 Victoria Special  - Germany.   
 

● Motor-Service, Stockholm.

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: Vid bakhjulet / kedjedrift - 2-växlad.

 

39cc (35x40) - 0,69hk/4200 - 27,4km/4600 -  410 kr.

 

 

[Back/to Hilfsmotor main "V".]

 

 
 V5    
 WingWheel  - Holland.   
 

● Indo Import, Malmö.

● Eurimpex, Stockholm.

 

Monteringssätt / drivning:  I framnavet - framhjuls inbyggd kuggdrev

 

38 cc (35x40) - 0,37 hk/ 2800 - 28,7 km/4250 - 1,5-lit.tank - 7,5 kg - 1953/375.-

 

[Back/to Hilfsmotor main "V".]

 

 
 Z    
 Zündapp  - Germany  
 

● Motorkraft, Stockholm.

 

Vanligaste monteringssätt / drivning: I ramen eller över framhjulet, kedjedrift eller drivrulle.

 

48cc (38x42) - 0,76 hk/2800 - 30,5 km/4400 - Ca 425 kr.

 

 

[Back/to Hilfsmotor main "Z".]

 

Zündapp Combimot K48 Hilfsmotor 
 1953
 

Förteckningen här upptar flertalet av marknadens mopedmotorer sommaren 1953.

Den meddelar namn, nationalitet, generalagent, slagvolym, cylinderdiameter x slaglängd, maximieffekt/varvtal per minut, toppfart/varvtal, vanligaste monteringssätt samt drivningssätt (kedja, kilrep eller rulle) och pris.

Saknas prisuppgift betyder det att motorn i regal säljs endast i specialbyggd moped, icke separat.

Motorerna är av tvåtaktstyp där annat inte anmärks. De tekniska uppgifterna  har hämtats från statens  provningsanstalts moped undersökningar. Uppställningen meddelas med reservation för förändringar.

 

1. Namn Bild Pris kr Nationalitet Vikt/kg Motorplacering Transmission cc hp Toppfart Tank.vol  Generalagent

2. namn, nationalitet, generalagent, Slagvolym, (cylinderdiameter x slaglängd), maximieffekt/varvtal per minut, toppfart/varvtal,

    vanligaste monteringssätt samt drivningssätt (kedja, kilrep eller rulle) och pris.                      

 

 
 
  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

lineB00000.gif

xx