|
●
- -
- -
- -
- -
- - -
- - |
[Back/to Hilfsmotor main.] |
|
Separata motorer
- Separate helpengines. Specialbyggda
mopeder - Special built mopeds. |
- -
- -
- -
- -
- - -
- - |
|
- -
- -
- -
- -
- - -
- - |
C:a 1951-53. Helpengines sold in Sweden, also a
few other marks. **
Red
text = extern link.
** |
|
A |
|
hilfsmotor |
|
|
|
|
- ABG - VAP Société d'Études de Vélos
a Moteurs Auxiliaires, Thoréton - Paris. |
|
|
|
ABG
(Vap 4)
● AB Nordex, Stockholm.
-
TEST
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Vid bakhjulet / kedjedrift.
48cc
(40x38) - 0,56hp/4000v/min - 28,5 km/4670 - 2,25-lit. tank - 9 kg - 1952/405.-
Slagvolym,
( cyl.diam. x slaglängd), max.effekt/varvtal/min., toppfart/varvtal, tank vol.,
vikt, pris.
[Back/to Hilfsmotor main "A".] |
|
|
|
|
|
Alba |
- Alba-Werk, Stettin-Mohringen, Tyskland. |
|
|
|
● Moped Centralen, Stockholm.
Vanligaste
monteringssätt:
Vevpartiet - Drivningssätt: valfri - 2,5-lit. tank - 8 kg - 1953/360.-
|
|
|
|
|
|
Alpino |
- Milano, Italy |
|
|
|
Motori ausiliario:
Alpino
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: t.h. om bakhjul / kedja.
Utrustning: Bensintank, hjuldrev?.
Om såld i Sverige? |
|
|
|
|
|
Amo |
Hersteller: amo-Motoren-Gesellschaft
mbH., Berlin-Schönebergen, Germany. |
|
|
|
Amo
(FM 50)
● AB Faco,
Stockholm
- TEST
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: t.v. om bakhjul / kedja.
50 cc (40x40), 0,65
hp/4000, 27,3 km/4480 - 2,3-lit. tank
- 6,6 kg - 1953/420 kr.
[Back/to Hilfsmotor main "A".] |
|
|
|
|
|
Bantam |
- Aagam Trading Ltd., Svend Trøstvej 12, København V. Denmark.
|
|
|
|
Bantam
-
● E. Krensler. Sthlm
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: bakhjul / friktionsrulle.
50
cc - 2hp - 10 kg
[Back/to Hilfsmotor main "B".]
|
|
|
|
|
|
Ljus |
i mörkret. |
|
|
|
|
|
Lucifer |
Asea |
Eless |
Amerikansk
kombilampa |
"Känt märke" |
Häckel Sport |
|
|
|
|
|
Benson |
- Bensons Fabriker, Eskilstuna. Sweden.
|
|
|
|
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: bakhjul / kedjedrift.
48cc
- 0,8hp - 6 kg
[Back/se Hilfsmotor main "Special mopeds" JB & Maraton.] |
|
|
|
|
|
|
- Pluvier-NV Motorenfabrik, Rotterdam, Holland.
|
|
|
|
Berini
(M13)
● AB Hans Osterman,
Stockholm
- TEST
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Över framhjulet / drivrulle.
33cc
(36x32,5) - 0,63 hp/4000 - 31,2 km/4100 - 1,4-lit.tank - 7,2 kg -
1953/295.-
[Back/to Hilfsmotor main "B".] |
|
|
|
|
|
|
- Br.Christensens
Fabriker, Braaby, Denmark (på licens av Flani.). |
|
|
|
BFC
typ 4
● Andersson &
Hillberg, Lidingö.
- TEST
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Över bakhjulet / drivrulle.
43 cc
(38x38) - 0,83 hp/3600 - 23,2 km/3100 - 2-lit.tank 10 kg -
1953/410.-
[Back/to Hilfsmotor main "B".] |
|
|
|
|
|
|
|
Cucciolo
SIATA-DUCATI Torino, Italien.
Ducati Meccanica S.p.A. - Borgo Panigale - Bologna, Italia. Motor:
Cucciolo, 4-takt, 48cc.
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Under vevpartiet / kedjedrift.
[Back/to Hilfsmotor main "C".] |
|
|
|
|
|
|
- Motorenfabr.
Pluvier N.V., Rotterdam, Holland. |
|
|
|
Cycle
Master
●
Svensk generalagent: Hans Ostermann, Sthlm.
- TEST
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Komplett bakhjul (bakhjul / inbyggd kedja).
26 cc (32x32), 0,67 hk/4200
- 30,9 km/4190.
32 cc
(36x32) - 0,6 hp/3000 - 31 km/4240 -
1,5-lit.tank - 9,1 kg - 1935/432.-
Motorn
tillverkas numera (1953) också i England, Tyskland och Schweiz.
[Back/to Hilfsmotor main "C".] |
|
|
|
|
|
|
|
Cymota
Cymota Motor Components Ltd at Leamington Road, Erdington, Birmingham
● Distribution for Great Britain: Blue Star Garages, Ltd; London.
● Generalagent: LECAB Aktiebolag. Göteborg.
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Över framhjulet / drivrulle.
[Back/to Hilfsmotor main "C".] |
|
|
|
|
|
|
- Diesella, I/S, Kolding,
Denmark. |
|
|
|
Diesella
/
TUM 7
● Öhman, Sthlm
● Disella Agenturen, Enskede.
- TEST
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Över bakhjulet, drivrulle.
50cc
(40x40) - 0,79 hk/3 000 - 29,3
km/3530 - 2,2-lit.tank - 10 kg - 400 kr.
Slagvolym,
( cyl.diam. x slaglängd), max.effekt/varvtal/min., toppfart/varvtal, tank vol.,
vikt, pris.
[Back/to Hilfsmotor main "D".] |
|
|
|
|
|
Dream |
|
[Guide:
Kaffe & Tea.]
|
|
|
● G. Persson, Svedala.
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Drivrulle
50cc
(40x39,5) - 0,54 hk/3000 - 28,7 km/ 3400.
|
|
Now
it's time for a
coffee brake....
Den
bästa julklapp man kan få är
ett paket
GEVALIA
eller två.
1954 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Eilenriede
- Paffrad, Linz/Rhein, Germany. Fyrtakt.
● Herbert Holt,
Stockholm. 48 cc (40x38) - 0,47 hk/3000 - 22,4 km/3550
Fantom
(Eilenreide) / Norway-Germany - ● Vejt o N. Broby, Norge.
- 48cc - 0,47hp
- 22,4hm/h - 1,8-lit.tank - 6,5kg - 495.-
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Över framhjul / drivrulle.
● FANTOM Drøbakk, av Kaare Eikenes (N).
[Back/to Hilfsmotor main "F".] |
|
|
|
|
|
Flink |
- FLINK u. MWV Motorenwerk Varel GmbH, Varel
(Oldenburg). Germany. |
|
|
|
Flink
● Gabrielsson & Co.,
Stockholm.
- TEST
Vanligaste monteringssätt
/ drivning:
över framhjul rulle
43cc
(38x38) - 0,84 hp/4000 - 29,4
km/4100 - 2-lit.tank - 6,9kg - 370 kr.
[Back/to Hilfsmotor main "F".] |
|
|
|
|
|
|
- Motorenwerk Fuchs-Königer A.G., Hallein (Salzburg)
Austria. |
|
|
|
Fuchs
FM 40-S - (HMW)
● AB Indoma, Jönköping.
- TEST
2-växlad.
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: t.v. om bakhjul / kedja.
39cc
(35x40) - 0,73 hp/3600 - 29,5 km/5000 - 3-lit.tank - 10 kg - 410 kr.
[Back/to Hilfsmotor main "F".] |
|
|
|
|
|
[Fölet
se Le Poulain.] |
|
|
|
|
Gioiello
- Guidetti, MAS Milano, Italy.
● Hopalbolagen, Malmö.
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: På sadelstolpen / drivrulle.
47cc
(38,7x40) - 0.37 hp/ 2400 - 24,8 km/4300 -
2,5-lit.tank - 9kg - 405.-
[Back/to Hilfsmotor main
"G".] |
|
|
|
|
|
[Husqvarna
Novolette, se Novolette.] |
|
|
|
|
JLO
WERKE G.M.B.H. Pinneberg bei Hamburg.
JLO F 60 H
Jlo F 48 - Germany - 48cc - 0,86hp -
29,4km/h - 1,75-lit.tank - 7,2kg - 370.- ● Tape-Auto, Bromma.
Jlo
F 48 - Germany - 48cc - 0,5 hp/4400 - 28,2 km/4280
- 370 kr.
● Tape-Auto, Bromma.
Jlo
F 48- tysk - 48cc (37x44) - 0,56 hp/4500 - 29,7 km/4500 - 370 kr
● Hopalbolagen.
Jlo F 48-Rex
- 48cc - 0,83 hp/4600 - 29,4 km/4800 - 370 kr.
● Maskinfabriken Rex,
Halmstad.
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Under vevpartiet / drivrulle.
Jlo FM 48-Rex,
48cc (37x44,5) - 0,61 hk/3200 - 29,8 km/4450. Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Över vevpartiet / kedjedrift.
Jlo FP 50
(Monark), 49cc (38x43) - 0,8 hk/4400 - 30 km/4775.
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Framför vevpartiet kedjedrift.
[Back/to Hilfsmotor main
"J".] |
|
|
|
|
|
Jowa |
Fabrik: Poul Jørgensen &
Co Nansensgade 61, København. Danmark. |
|
|
|
● Svensk importör ?.
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Över bakhjul / rulle.
[Back/to Hilfsmotor main
"J".] |
|
|
|
|
|
|
|
Küchen,
Ingolstadt, Germany.
--------------------------------- Kaiser-Schwinger -
Germany. - TEST!
Motor:
Küchen 38S (38cc - 0,8 hp).
Vanligaste monteringssätt
/ drivning:
Invid och strax bakom axeln på bakhjulets vänstra sida.
---
K-JUNIOR monteras lätt på cykel med eller utan
pakethållare!
K-Junior
Mopedmotor - Germany.
● ALTEX Trading, Stockholm. A
German Küchen engine, sold in Sweden
as K-Junior. MARKNADENS STORA SCHLAGER.
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: T.v. om bakhjul / kuggdrev (växel).
37cc
(38x33) - 0,51 hk/3600 - 24 km/4650 - 1953/395.- |
|
K-Junior - Küchen |
|
|
|
|
|
|
|
KOMET
Wilhelmshavener Motorenwerk Bernhard Pölling in
Wilhelmshaven.
Komet
BP 40,
Germany. ● Schröders Woodexport, Göteborg. Lukom och Trim.
Vanligaste
monteringssätt / drivning: T.v. om bakhjul / kedja.
40cc
- 0,36hp - 24,2km/h - 2-lit.tank - 6,6 kg - 1953/350.-
BP 40, Germany ● AB Lukom, Hälsingborg.
Vanl. monteringssätt
/ drivning: Vid bakhjulet / kedjedrift.
40cc (35x41), 0,36
hk/3500 - 1953/345.- Komet
BR 40,
Germany ● Schröders Woodexport, Göteborg.
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Vid bakhjulet / kedjedrift.
40cc
(35x41) - 0,83hp/5000 - 30,1km/6340 - 1953/330.- |
|
Komet
1953
Komet 1955 |
|
|
|
|
[Küchen:
se Kaiser-Schwinger.] |
|
|
|
- A.B. Johnsonverket / AB
Allmotor, Ørebro - Sweden. |
|
|
|
Kuli
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: t.v. om bakhjul / kilrem. 48cc
(39x40) - 0,68 hp/3500 - 30,0
km/4500 - 2-lit.tank - 10 kg - 1953/420.- 50cc 0,68hp 30,9 2,00
Allmotor, Örebro 9kg - 1953/425.-
Den välkända svenska
Kulimotorn har utbytbart cylinderfoder. SKF lager.
|
|
|
|
|
|
LCL |
-Denmark |
|
|
|
● Industrihus, Malmö.
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Över bakhjulet / drivrulle.
43cc
(38x38) - 0,62hp/4000 - 28,8km/5480 -
2,5-lit.tank - 9 kg - 1953/375.-
Slagvolym,
( cyl.diam. x slaglängd), max.effekt/varvtal/min., toppfart/varvtal, tank vol.,
vikt, pris.
[Back/to Hilfsmotor main
"L".] |
|
|
|
|
|
Lohmann |
- Lohmann-Werke in
Bielefeld, Germany. |
|
|
|
● Nyman, Uppsala.
Dieselmotor
(fotogen), självantändning.
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Under vevpartiet / drivrulle.
18cc
(28x30), 0,7 hk/7000, 29,2 km/6900 - 1,2 lit.tank - 5 kg - 1953/290.-
[Back/to Hilfsmotor main
"L".] |
|
|
|
|
|
|
- Lutz GMBH, Braunschweig, Germany
|
|
|
|
Lutz
(M 58)
● Oldenburgs Motor, Stockholm.
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Centralt i ramen / kedjedrift.
49 cc
(40x39) - 0,62 hk/ 3000 - 25 km/5600 -
3-lit.tank - 10 kg - 1953/455 kr.
[Back/to Hilfsmotor main
"L".] |
|
|
|
|
|
|
- license made in France and by Trojan, England. |
|
|
|
Mini-motor
● Holger Duell, Göteborg.
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Över bakhjul / rulle.
50cc (38x44) - 0,55 hk/2800 - 24,8 km/2740 -
2,9-lit.tank - 11,8 kg - 1953/300.-
[Back/to Hilfsmotor main
"M".] |
|
|
|
|
|
|
|
Mocyc
- England - Motor: Cairns, 49cc. Mocyk-Motamite
Large 289x311 ●
[Back/to UK moped
guide.]
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Framhjul / friktionsrulle.
[Champion
tændrør (spark plug).]
Mocyc The Cairns Cycle & Accessory Mftg. Co. Ltd. Stoneswood, Todmorden,
Lancs.
●
[Back/to Hilfsmotor main
"M".] |
|
|
|
|
|
Mosquito |
- A. Meccanica Garelli,
Milano, Italy |
|
|
|
● Como, Stockholm.
-
TEST.
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Under vevpartiet / drivrulle.
37cc
(35/38) - 0,5 hk/2400 -
26,7 km/3630 - 2,25-lit.tank - 7 kg - 1953/390 kr.
[Back/to Hilfsmotor main
"M".] |
|
|
|
|
|
Novolette |
- Husqvarna Vapenfabriker, HUSQVARNA, Sweden. |
|
|
|
Motor:
REX, Germany.
Artikel: CYKEL MED
HJÄLPMOTOR.
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Framhjul / kilrep o remskiva. 40cc
- 0,8hp - 10 kg
|
|
|
|
|
|
|
|
Novolette,
RMV 40, tysk (Husqvarna Vapenfabriker).
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Framför vevpartiet / kilrep. 40cc
- 0,62 hp/3400 - 27,7 km/3600
--->
Se: Special built Novolette
|
|
|
|
|
|
Panther BABY |
- Pantherwerke, Germany (license built from Berini). |
|
|
|
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Framhjul / rulle.
32cc
- 0,8hp.
("Baby"
not sold in Sweden, only the Berini.)
[Back/to Hilfsmotor main
"P".] |
|
|
|
|
|
|
|
● Angla-Nordic, Stockholm.
Dansk
tillverkning: Bröderna Westergaard, Köpenhamn.
- TEST
Vanligaste
monteringssätt / drivning: Över bakhjulet / drivrulle.
50
cc (40x40) - 0,79 hp/3000 - 30 km/3520.
[Back/to Hilfsmotor main
"P".] |
|
|
|
|
|
Pirotta |
- Italy Officine Meccaniche PIROTTA - Gorgonzola (Milano). |
[Guida
ciclomotori da Italia.]
|
|
|
● Gjestvang & Co., Stockholm.
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Under vevpartiet / drivrulle.
42 cc
(35x44) -
0,49 hp/ 2800 - 30,3 km/3280 -
1,5-lit.tank - 8 kg - 1953/340. -
[Back/to Hilfsmotor main
"P".] |
|
|
|
|
|
|
|
● Percotex, Sthlm.
● Tardells aganturar, Stockholm.
● Belgimex, Sthlm.
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Över framhjul / friktions rulle
48cc
(40/39) - 0,5 hp/2750 - 27,3 km/2900 - 1,75-lit.tank - 7 kg - 1953/360.-
[Back/to Hilfsmotor main
"P".] |
|
|
|
|
|
|
|
● AB Nordex,
Stockholm.
- TEST
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Över bakhjulet / drivrulle.
49 cc
(39x41) - 0,52 hp/
2400 - 25,9 km/2690 - 2,25-lit.tank - 10 kg - 1953/385.- kr.
Power Raft, engelsk (AB
Nordex, Stockholm),
49 cc (39x41), 0,52 hk/
2 400, 25,9 km/2 690. Över bakhjulet, drivrulle. 375 kr.
[Back/to Hilfsmotor main
"P".] |
|
|
|
|
|
Rabeneick |
|
|
|
|
Rabeneick
CM 32. August Rabeneick GmbH, Brackwede - Bielefeld
CM = Cyclemaster
Rabeneick (D) built their own
version of Cyclemaster (NL).
[Back/to Hilfsmotor main
"R".] |
|
|
|
|
|
Rex |
- Rex-Motorenwerke, München, Germany. |
|
|
|
Monteringssätt
/ drivning: Över framhjulet / remdrift.
[Back/to Hilfsmotor main
"R".] |
|
|
|
|
|
|
|
Speed.
Cykelmotorn Speed - den enda svenska. (KF, Stockholm)
1936 års modell har ytterligare utvecklats
och förbättrats. 15.000 km. under 6 månader körde en
Speedägare förra
året, och ändå är motorn i fullgott skick. Ett utomordentligt gott betyg
på kvaliteten
och slitstyrkan i Speed-motorn.
Pris kronor 205:- fritt Södertälje.
|
|
|
|
|
|
|
|
"TfA-MOTORN
nu i provdrift", 50cc. Sweden.
Monteringssätt
/ drivning: Vid bakhjul/ kilrep.
"Experiment
engine" inspired by the Swedish motor magazine
"Teknik för Alla" and Engineer/constructer Gottfried
Darck, there was no production, Mr. Darac used is energy on the Kuli
engine instead - witch was a success.
[Back/to Hilfsmotor main "T".] |
|
|
|
|
|
|
|
● A. Johansson Motorfirma, Lekåsa.
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Över bakhjulet / drivrulle.
42,5
cc (38x37) - 0,8 hp/ 3000 -
Slagvolym,
( cyl.diam. x slaglängd), max.effekt/varvtal/min., toppfart/varvtal, tank vol.,
vikt, pris.
[Back/to Hilfsmotor main "T".] |
|
|
|
|
|
|
|
● Continental
Motors / Förenade Motor, Malmö.
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Komplett framhjul / inbyggd kardan (Kuggväxel).
32 cc
(35x33) - 0,37hp/ 4400 - 25,9km/4300 -
2-lit.tank - 8 kg - 1953/ 400.-
[Back/to Hilfsmotor main "V".] |
|
|
|
|
|
|
|
● Motor-Service, Stockholm.
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: Vid bakhjulet /
kedjedrift - 2-växlad.
39cc
(35x40) - 0,69hk/4200 - 27,4km/4600 - 410 kr.
[Back/to Hilfsmotor main "V".]
|
|
|
|
|
|
|
|
● Indo Import, Malmö.
● Eurimpex,
Stockholm.
Monteringssätt
/ drivning: I framnavet - framhjuls inbyggd kuggdrev
38 cc
(35x40) - 0,37 hk/
2800 - 28,7 km/4250 -
1,5-lit.tank - 7,5 kg - 1953/375.-
[Back/to Hilfsmotor main "V".] |
|
|
|
|
|
|
|
● Motorkraft, Stockholm.
Vanligaste monteringssätt
/ drivning: I ramen eller över framhjulet, kedjedrift eller drivrulle.
48cc
(38x42) - 0,76 hk/2800 - 30,5 km/4400 - Ca 425 kr.
[Back/to Hilfsmotor main "Z".] |
|
|
Zündapp Combimot K48 Hilfsmotor |
1953 |
|
|
Förteckningen här
upptar flertalet av marknadens mopedmotorer sommaren 1953.
Den meddelar
namn, nationalitet, generalagent, slagvolym, cylinderdiameter x slaglängd,
maximieffekt/varvtal per minut, toppfart/varvtal, vanligaste monteringssätt
samt drivningssätt (kedja, kilrep eller rulle) och pris.
Saknas
prisuppgift betyder det att motorn i regal säljs endast i specialbyggd
moped, icke separat.
Motorerna är av tvåtaktstyp där annat inte anmärks.
De tekniska uppgifterna har hämtats från statens
provningsanstalts moped undersökningar. Uppställningen meddelas med
reservation för förändringar.
|
1.
Namn Bild Pris kr Nationalitet Vikt/kg Motorplacering Transmission cc hp Toppfart Tank.vol
Generalagent
2.
namn, nationalitet, generalagent, Slagvolym, (cylinderdiameter x slaglängd),
maximieffekt/varvtal per minut, toppfart/varvtal,
vanligaste monteringssätt
samt drivningssätt (kedja, kilrep eller rulle) och pris.
|
|
|
|
|
|