Special mopeder - Special built mopeds.
 CYCLES PEUGEOT Beaulieu Valentigney - DOUBS - R.C. 55 B 45 Montbéliard. ^ back to picture reg. [Back/to Hilfsmotor main.]  
- - - - - - - - - - - - -

Peugeot: [51-56] Bima. Test i TfA.  [59-63] Peugeot in UK, France, Greece.

              [1964] 104 M, BB3 L, BB3 SP, CT er VTC, LT er VLT, C, V er TLS.

 Société des Cycles Peugeot, Beaulieu-Valentigney, Doubs.   PEUGEOT main
 
 
 
                

 

BIMA testas av TfA 9/53

(Sverige)

 

Peugeot BIMA Luxe (Holland) Bj.53

 

 

Peugeot BIMA Grand Luxe (Holland) Bj.53

 

 

DUNLOP reklam 1952

 

 
 
 

 

 Peugeot BIMA Standard. Bj.55

 

 

Peugeot BIMA Luxe. Bj.55

 

 

Peugeot BIMA Grand Luxe. Bj.55

 

 
 
 

 

Peugeot Bima Standard Bj.59

 

     
 
 
 1953   TfA testar Peugeot BIMA i nr.9   [Test guide.] 
 
 
 

Omdöme och provkörning: 

Det välkända namnet Peugeot är ett märke med lättviktstraditioner, och att skärskåda den konstruktion som Peugeot anser bäst passa bestämmelserna för mopeder er bjuder mycket av intresse. Mest frapperande är naturligtvis att man valt och anser rulldriften vara det - enda rätta. Rullen har relativt stor diameter, vilket alltid är en fördel - stor rulldiameter tycks minska slitage och slirningstendenser. Som alltid vid rullar sker kraftöverföringen tyst och vibrationsfritt. 

Som alla andra latinska mopeder saknar denna fotbroms, och en annan typisk egenskap hos franska och italienska mopeder är den diminutiva pakethållaren. Lustigt är också konsekvensen att ha en mot däcket anliggande cykelgenerator - ska det vara rulle, så ska det - men man kan också på begäran få extraspole på svänghjulsmagneten. 

I övrigt är Peugeot en tyst och snabb moped, vars motor går bättre och bättre med ökad motortemperatur. Efter 10 minuters körning i ca + 5 grader luft klarade den inte backprovet, efter 20 minuter gick det galant. De kraftiga stänkskärmarna och den vattentätt skyddade drivrullen gör Bima till en god allvädersmoped. Föraren bör emellertid vara litet sportigt lagd, främst med tanke på bromsutrustningen.

 

Reglage: Rullhandtag för gas kombinerat med pys. Litet reglage på styrstången för luftspjället. Rullen nedfällbar med hävarm och stång på sadelstolpröret. 

Dubbla handbromsar med trummor på hjulen. 

Utrustning: 2,5 liters tank för oljeblandad bensin, 7 % oljeinblandning. Belysning med cykelgenerator vid bakhjulet. Teleskopgaffel. 

Pris: 840.- kronor.

 

 

 

           Bima är en bra allvädersmoped med kraftiga skärmar.

 

 

 

Motorplacering: vid cykelns vevparti med horisontellt liggande framåtriktad cylinder. Drivsätt och växlar: Drivning med rulle med konstant tryck mot bakhjulet. Rulle i karborundum med 70 mm diam. Nedväxling till rullen genom kugghjul. 

Motor: 48 cc, 0,8 hk luftkyld tvåtakts, cylinderdiameter 40 mm, slaglängd 80 mm. 

                            Tillverkare Peugeot, Paris. 

Motorkåpan på Bima är verkligt snygg.                       
 
 
 1953   BIMA Luxe, Grand Luxe. N.V. Gremi Motorrijwielimport, Poelestraat 27. Groningen [Back - to NL (Holland) reg.
 
 Peugeot BIMA Luxe (Holland) Peugeot BIMA Grand Luxe
 
 
 
 
 1952   DUNLOP reklam Frankrike.   [ Dunlop: Ringar & Däck.] 
 
 
 
 
 
 1955  BIMA Standard, Luxe, Grand Luxe.  
 

CARACTÉRISTIQUES MÉCANIQUES COMMUNES

AUX 3 "BIMA"

 

Bloc-moteur PEUGEOT 49 cm3, 2 temps, ā cylindre horizontal placé

sous le pédalier. Capotage du moteur. Transmission primaire silen-

cieuse. Embrayage et décompresseur synchronisés par commande

au réservoir. Entrainement par galet sur la roue arričre avec dispo-

sitif ā pression constante. Silencieux Wilman. Commande des gaz et

du décompresseur par poignée tournante. Starter par commande au

guidon. Réservoir 2,5 litres. Cadre berceau trčs rigide. Jantes acier

chromé 600 B. Pneus spéciaux 600 x 50 B. Guidon relevé. Chaīne

Yellorex 3,17. Tendeur de chaine. Porte-bagages AR. Béquille latérale.

Eclairage. Timbre avertisseur. Outillage.

 

BIMA STANDARD

Freins AV et AR Cantilever.

Présentation : Email vert ou bleu R.A.F.

 

BIMA LUXE

Fourche télescopique. 2 freins ā tambour. Antivol de direction.

Présentation luxe : Email bleu R.A.F. ou vert avec décors ton sur ton.

 

BIMA GRAND LUXE

Fourche télescopique. 2 freins ā tambour de grande efficacité. Moyeux

monobloc en métal léger de grand diamčtre. Selle grand luxe ā large

piateau, trčs confortable. Porte-bagages arričre avec sacoches gal-

bées, métal léger. Avertisseur électrique. Eclairage grand luxe. Garde-

boue trčs enveloppants ā bavolets. Pédales caoutchouc. Antivol de

direction.

Présentation grand luxe : Email vert ou bleu R.A.F. ou noir, réservoir

chromé.

 

 
 
  BIMA STANDARD    BIMA LUXE  
 
 
 BIMA GRAND LUXE
 
 
 
 1959   Peugeot BIMA Standard 49 cc Generalagent - Ingenjörsfirman Volta, Stockholm.
 

ģSkoknarrenģ Bima Peugeot görs av bilfabriken Peugeot.

Den har rulle och är enhands-körd utan frikoppling.

Motorn är samlad i ett litet kompakt block.

Teleskopgaffel, trumbroms och motorcykelsadel. 

El-utrustning.

Motor: Bima-Peugeot.

 
 pros018