|
||||
- - - - - - - - - - - - - | ||||
[53]: Victoria Nr.55, 60.....[54-55]: [54] Nr.50 Fuchs Test TfA. Nr. 51, 52 HMW. Nr. 65, 66 HVA. [55] Transport. [56-62]: Mopedscooter. [55-70]: Transport. [59-63] CSR bytesprislista. [56-61]: [56] Nr 40, 41, 42, Victoria Nr 53, HMW. [58] 42NL, 42/3NL, 42N, 46, 56, 61N Victoria. 53N HMW. .............[58] 42 N photos. [57-59] Photos. TfA test. [61] Mod 43. Luxus 44, 54, 68. All-Round 43, 43 L. 67, 67 L. [61-66]: [61-63] Solifer Typ 47, 47F, 47H. Trollhättan. [64] Solifer/Kaxi Typ 49 F, 49 F. Molkom. [62-68] Clipper: [62] Typ 48 F/H, extra tillbehör. [66-68] Typ 48 F, Typ 48 H. [1962]: Uppsala - Hälsingborg - Enköping - Ängelholm. [62] Luxus 44, Solifer 47F/47H, Clipper 48 F/H, Skoter 62. [64-69]: [68] Comet. [68] Speed. [69] City. [1970]: Clipper 48, Turist 76, Lågmoped 72, De Luxe 74, Sport 78, Speed 68, Packi Transportmoped 75. |
||||
MOVED HERE | ||||
Nr 50 FUCHS-motor. | ||||
OK A-B O. KRAEPELIEN, Stockholm sålde 1954 samma modeller "under" sitt märke. | ||||
|
||||
|
||||
Omdöme och provkörning: Framopedens främsta kännetecken är anordningen för att förkorta kedjan, vilket samtidigt också fått lösa problemet med Fuchsmotorns kedjedrev, som går ut på högra sidan. Detta driver på en i ramen nållagrad axel, och genom denna förs kraften över till vänstra sidan. Följden är minskade kedjevibrationer och genom de dubbla kedjorna en relativt mjuk kraftöverföring. Den nya Fuchsmotorn är fortfarande ganska bråkig, men ljuddämpningen sker här effektivare än vid den äldre modellen. Kugghjulen i växellådan är fullt hörbara fortfarande. Motorkåpan är väsentligt mindre än på den äldre motorn. Backtagningsförmågan är alldeles utmärkt. Cykeln kring motorn är stadig och bra, med stor praktisk pakethållare, en rymlig, inte alltför formskön tank och en effektiv utrustning i övrigt. |
||||
|
||||
|
||||
Fram Nr 50 FUCHS-motor. Kedjedriven moped med FUCHS- motor mod. 40 S, 38 cc, 0,8 hkr, 2 växlar och frigång.
STEFA magnet 6v. 6-8w. 26" x 1,75" ringar. Rödlackerad. Riktpris Kr 790.- |
||||