|
|||||||||||||||
- - - - - - - - - - - | |||||||||||||||
[53] JB-motor. [54-55] E 49, Expressmotor. [55-56] Expressmotor. [56-65] NSU-motor. SACHS. | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
N1 | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
N2 | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
KÄRNAN nu med NSU - motor. - det betyder att Ni inte kan få bättre moped ! Den populära NSU - motorn på 0,8 hk ger Kärnan oöverträffad kraft och acceleration.
|
|||||||||||||||
A.B. Ernst O. Jönsson, Hälsingborg. | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
[Register of Monark, MCB mopeds sold of other/own firms under other names.] | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
"MCB" moped sammansatt i Helsingborg = KÄRNAN moped. Året 1965 var ju det gamla "Crescent" Monark ägt. Man gjorde detaljändringar på mopeder som såldes av andra firmor eller på mopeder från det egna "stallet" med egna "namn" t.ex.. Apollo (som blev uppköpt av Crescent). Meningen var väl att de inte skulle likna Crescent?, fast vid första ögonkast noterar man att främre delen av mopeden "är" Crescent. Motorkåpan är en av detaljerna som fick egen design. Compare/Jämför (top). |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||