NSU-Werke Aktiengesellschaft, Neckarsulm.
 NSU NSU-Werke Aktiengesellschaft, Neckarsulm. ^ back to NSU Main.
- - - - - - - - - - - - -

[53-62] Quickly. [55-62] Quickly S - N. [55-62] Quickly L. [57-63] Quickly Cavallino. [59-63] Quickly T.

[57-63] Quickly  N, S, TT , TTK. [60-63] S/2, S 23, S 2/23, N 23, F, F S/2. - Agriette with NSU engine.

 

 Quickly, Quickly N (N was not sold in Sweden) 1953-62  
- --  --
 
 
 
 
 
 
  

On this page:

- Swedish data 1954./ Bild Quickly 1953

- Photo: German Quickly 1954

- NSU 2-gear moped motor 1954-56

- Swedish advertisement, data in German 1955

- Swedish test of Quickly in magazine Teknik för Alla 1955

- 28 German policeman on NSU Quickly 1955

- Henry Ford II, USA takes a spin in Wien on a Quickly N 1956

- NSU in Britain.

                Quickly 1953 - ..
 
 
 1953 / 1954
 
 

NSU QUICKLY 

tillverkad i Tyskland.

Pris: 740:- 

Kedjedrift 

0,8 hk 

49 cm3

Tvåväxlad

Bottenlänksgaffel

 

 

 

 

 
 
 1954 (01-05) - NSU Quickly.
 
 Originallackierung Sattel Klingel Tankverschluss mit Gravuren etc - alles Originalteile.
 
 
 
 
 
 1954
 
 
 
 
 1954 - NSU Quickly N     - ORIGINAL - 
 
 
 
 
 
 
 
 
 1955 - 1956 - Från reserdelskatalog: Motorfirman Harry Hannsson, Bengtsfors. [Back/to NSU main.] [Motor guide.] 
 

NSU 2-växlad mopedmotor. NSU-Werke Aktiengesellschaft, Neckarsulm.

bl.a. på NSU Quickly, Maraton, Monark, Kroon, Kärnan, Örnen m.fl. - Italian moped equipped with NSU motor: Ganna

 

 
 
 

 

 

  Motorfirman Harry Hannsson, Bengtsfors.

 
 
 
 
 
 
 
 
 1955 - Svensk Quickly reklam. Tysk teknisk data. [Back to Göteborg.] 
 
 
 

 

Generalagent för NSU

Motorfirman  Bengt Berg & Co. AB, Göteborg.

 

NSU Quickly 1955
Motor: NSU-Einzylinder-Zweitakt, Bohrung 40, Hub 39, 49 ccm, Verdichtung 1 :5,5, Dauerleistung 1,4 PS bei 5000 U/min., Höchstdrehzahl 5200 U/min., högstes Drehmoment 0,253 mkg bei 3000 U/min. 
Vergaser: Bing 1/9/1, Einstellung 56/2, 1/2x auf. 
Elektrische Anlage: Schwunglichtmagnetzünder 6 V W, Kerze (Wärmewert) Bosch W 240 T 11, Gewinde M 14. 
Getriebe und Antrieb: 2 Gänge, Lenkerschaltung, Zweischeibentrockenkupplung, Sekundärkette Einfachrollenkette 1x12, 7x4, 88 Din 8180, 112 Glieder, Abstufung 1,88:1 Übersetzung gr. Gang 15,99, ca. 40 km/h. 
Rahmen: Blechpreßrahmen, Blechpreßgabel mit Schwinghebel, Steckachse vorne und hinten. 
Bereifung: v. 26x2,00, h. 26x2,00, Reifendruck v. 1 5 - h. 1,75. 
Bremsen: Innenbackenbr., 90 mm Ø. 
Tankinhalt: 3 Ltr., Reserve 0,4 Ltr., Mischverhältnis 1:25. 
Verbrauch: Bei 40 = 1,3 Ltr./100 km. 
Abmessung: Gesamtlänge 1895 mm, Breite 642 mm, Höhe 960 mm Radstand 1183 mm, Sattelhöhe 780 mm, Fußrasten Außenweite 455 mm, Bodenfreiheit 125 mm. 
Preis: DM 540,-.

 
 
 1955 - TfA provkör NSU Quickly i nr.10 [Test guide.] 
 
 
 
 

Denna gång presenteras NSU Quickly i Teknik för Allas mopedtestningsserie. Resultatet av provkörningen redovisas av redaktör Jan Jangö. 

 

Omdöme och provkörning: Reklamen har ganska kvickt kallat denna intressanta moped en "Rädchen fur alles". Med äkta tysk grundlighet och med de kända motorcyklarna som förebilder har man för de tyska och synnerligen moderata mopedbestämmelserna skapat en snabb och smidig maskin med en motor som lämnar 1,4 hk. Entrén på den svenska marknaden kom i höstas, men här har vi nu andra bestämmelser om maximifart och motorstyrka. (I hemlandet ska NSU-föraren vara 16 år, ha besiktningsbeviset och försäkringsbeviset på sig och kunna trafikmärkena och trafikreglerna när polisen kommer och frågar.) 

 

Det gick alltså inte utan vidare att försvenska NSU Quickly. Den första bantningen blev alltför kraftig, men en förgasarändring gjorde susen och höjde maxfarten från 25 till 30 km/tim. Folke Mannerstedt pysslar just nu som bäst med att försöka få mopeden att uppföra sig som Victoria Vicky och andra mopedfullblod av - tysk härstamning:  maxa på 30 men lämna 0,8 hk vid 20 km/tim.

TfA:s provkörning skedde på originalmopeden, den obantade. Det var en upplevelse. En acceleration som man knappast är van vid och en närmast enorm backtagningsförmåga, som räckte för att betvinga den s. k. Besvärsbacken i början på Brännkyrkagatan vid Slussen i Stockholm. Ett nog så spännande företag, eftersom beläggningen är kullersten! Men vad mopeden anbelangade, så gick det bra.

Lätt och smidig är Quickly. Med sin fullständiga utrustning har den stora förutsättningar att bli populär.

 

 

Motor: NSU Quickly blockmotor, tvåtakts luftkyld 49 cc motor med hårdförkromad lättmetallcylinder. Cylinderdiameter 40 mm, slaglängd 39 mm. Slidventil och Bing-förgasare. Tillverkare: NSU Werke, Neckars-Ulm, Tyskland. 

Motorplacering: Framför vevpartit under ramen. 

Reglage: Rullhandtag för gas och draghandtag för broms på styrstångens högra sida. Vridhandtag med koppling (försedd med spärr) av scootertyp för två växlar med mellanliggande friläge samt dekompresslonsspak på styrstångens vänstra sida. 

Ram: pressad i stålplåt och av diagonaltyp. 

Tank: S.k. tankbubbla rymmande 5 liter bränsleblandning olja-bensin i förhållandet 1: 28. Tanken fastspänd på gummibussningar. 

Drivsätt och växlar: Kraftöverföring till bakhjulet med enkel kedja, gemensam för trampning och motordrift. Bromsning med dragstång på trumbromsar av motorcykeltyp vid tillbakatrampning. Två växlar. Kickstart kan göras med växelläget 1 tvåan och kopplingen nedtryckt. 

Utrustning: Bottenlänkfjädring med tryckfjädrar i gaffelröret. Verktygsväska framför styrkronan med verktyg. Luftpump på pakethållarens ena stag. 17 watts belysningsuttag för strålkastare och bakljus. Fjädrande parkeringsställ av ståltrådstyp under motorn. Ekerlås med stång som sticks genom hjulet. 26" hjul. 

Pris: 740 kr utan hastighetsmätare.

 

 
 
                          
 
 
 1955 - Tysk polis på NSU Quickly (28st!). [Norge: Mopeden - årets slager (1955).] 
 
 
 
 
 1956 - Henry Ford II and a Quickly N
 

WIEN 

En medelålders man med en NSU-Quickly är i och för sig ingenting märkvärdigt, men bilden till höger är alla fall unik! 

Mannen är nämligen Henry Ford II, generaldirektör i Fordkoncernen, och han bör ju ha lite bekvämare fordon till sitt förfogande.

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 1956     [Back/to UK mo-ped guide.] 
 

Moped Review The Motor Cycle, 15 November 1956.

Economy Two-wheelers: On this and Subsequent Pages are Reviewed all Pedal-assisted Machines Available in Britain.

 

N.S.U.

Seen on the roads of Britain in thousands, the N.S.U. Quickly needs no introduction. This year it is joined by two new models, the Quickly de Luxe and the Quickly Super. Both have a similar 49 c.c. two-stroke two speed unit mounted forward of the bottom bracket of the pressed-steel frame, and front suspension is by the familiar leading-link fork.

The de Luxe model has deeply valanced mudguards and cleaner lines than the Quickly Standard and is available in grey, green or blue. The Quickly Super has pivoted-fork rear suspension and additional enclosure.

Prices.

Standard, £61 17s 11d

de Luxe, £69 19s

Super, £79 17s 5d

N.S.U. Distributors (Great Britain). Ltd., 7, Chesterfield Gardens, London, W.1.

 

 
 
 1956 - NSU Quickly N