KÄRNAN A.B. Ernst O. Jönsson, Helsingborg.  Cykelmärkena: KÄRNAN och SIRIUS.        ^ Swedish mopeds
- - - - - - - - - - -
 
 

Cykelfabriken A.-B. Ernst O. Jönsson i Helsingborg var som alla andra med i "moped ruschen" från början, man hade antar jag

en förstärkt cykel med sin ABG (top) påhängsmotor. 1952 fanns både dam (680 Kr.) och herr (685 Kr.) modell att välja på. 

Man försökte sig även på en scootermoped med Flink påhängare, misstänker att det inte blev så många.

Cykeltillverkaren Carl G. Johansson i Hälsingborg hade även de ett fordon utrustat med Flink.

Av de bilder jag lyckats få ihop på KÄRNAN mopeder är Expressmotorn Expresswerke A.G., Neumarkt/Oberpf. Nürnberg vanligast.

Modellen är densamma som Express egen Radexi I, om det skruvades i Helsingborg eller om det kom hela mopeder, det kan man grunna på . Kärnan 1953 med JB motor har samma ram som Örnen Mod.50. 1955 kom det nya modeller, Express motor med ram

jag inte hittar hos tyska Express, kanske började man tillverka själv? 1956 finns samma ram nu utrustad med NSU motor. 

 
 
15    
 
                            
 

 

Kärnan moped scooter. Bj.52

Motor: Flink.

 

 

Kärnan Moped 

Motor: JB Bj.53

 
 
20    
 
     
 

 

Kärnan Express E 49 Bj.54

Motor: Express

     
 
 
                Tjalle.
   Vinna en Kärnan (Expressmotor M52) i Allers 1954 (i nummer 23, 34 o. 24).
 
25    
 
                             
 

 

Kärnan  Bj.55

Expressmotor

 

 

Kärnan  Bj.56

Motor: Express

 

 

Kärnan AC

tändstifts guide.

 

 

Italia - försvinnande god!

Large

 

 
30    
 
                                             
 

 

Kärnan  Bj.56

Motor: NSU

 

 

Trelleborg WITTMER Polardäck

 

 

Kärnan Bj.65.

Motor: Sachs

 

 
 
 
 
A.B. Ernst O. Jönsson Helsingborg.