RUSCH - S. Östholms Motorverkstad, Stockholm.

^ back to RUSCH main. 

- - - - - - - - - - - - -
  Rusch 1953. Motor: Victoria Special 38. • Rusch -59. Motor: Victoria MS 51.  
  [Special mopeder.]
 
N2      
                                                  
 

 

Rusch Bj.53

Motor: Victoria Special 38.

 

 

Rusch: TEST i Teknik för Alla, nr.24 1953.

 

 

 

K·L·G tändstift.

 

 
N4    
 
 

 

Rusch annonsblad 1953.

 

     
 
Adv       
 1953     [Tools & Machines and equipment.] 
 

MEKANIKUS UNIVERSAL HOBBYTÅNG 

 

Klipper och hålstansar även i rostfritt. Rund- och vinkelböjer samt bockar lagerställen för axlar och dylikt. Stansen ger hål för 3 mm :s skruv. 

En idealisk tång för hobby, experiment och monteringsarbeten.

Ett oumbärligt verktyg för båt- och villaägare etc. Kan även levereras med hål för 2 eller 4 mm :s skruv. 

Band i 12x0,5 mm rostfritt stål, rulle om 10 meter, pris per rulle 4:25.

               

 Firma NOBEMA, Östermalmsgat 64, Stockholm Ö
 
M2c    
 1953   Artikel om "Rusch" i Teknikens Värld nr1, sid 25.  
 

 

Lennart Ekman pysslar om mopeden som är byggd som en riktig motorcykel och

har 24 tums hjul. Rusch heter den - Victoriamotor FM 38

 

Mopeden blir scooter....

 

Mopeden blir scooter. Djupa skärmar och kedje-

skydd skyddar för smuts. Fyra liters tank.

 

 

        S. Östholms Motorverkstad, Stockholm.

MOPEDEN BLIR SCOOTER 

Till våren kommer den ena läckerheten efter den andra i mopedväg. Redan har de stora fabrikerna presenterat sina modeller och tydligt är att en grundlig rensning ägt rum i märkesfloran. 

Vid cykelhandlarnas kongress nyligen dryftade man bl. a. mopederna och fastslog att man nästa säsong får koncentrera sig på 5-6 märken av de nu 65 förekommande. Och vidare fastslog man att motorerna med rulldrift redan var ur leken, trots att just denna typ varit den som klarat sig bäst på kontinenten. Det är det svenska klimatet som varit utslagsgivande. Snö och is passar nämligen mycket illa ihop med friktionsrullen. Hur fabrikerna utarbetat sina modeller ger en tydlig vink om att utvecklingen går mot specialbyggda cyklar. Svensken köper inte bara en hjälpmotor och sätter på sin trampcykel, han köper ett komplett fordon. Och det blir då mer eller mindre en motorcykel i miniatyr. 

 

Sven Östholms lilla motorverkstad i Stockholm har nu konstruerat en scooter, som är avsedd att vara ett rent bruksfordon, och består av en kraftig ram i rör, har teleskopframgaffel och är försedd med 20 eller 24 tums transportcykelhjul med 2 tums däck. Hela åkdonet väger cirka 35 kg och drivkraften är den av myndigheterna godkända Viktoria-motorn på 0,8 hkr. Den fästes antingen vid sidan av bakhjulet (kedjedrift) eller strax bakom vevpartiet.

Skyddsplåtar framtill och vindruta i plexiglas ger liksom golv och heltäckt kedja och motor fullständigt skydd mot väder och vind. Men hastigheten är givetvis begränsad till 30 km/t. 

Priset ligger om kring 900 kr. 

 

För den som vill ha en riktig motorcykel med motorn i ramen och knäslut kring tanken finns också en ny vacker modell, där hjulen är 25 tums transport och vikten cirka 30 kg. 

Tyvärr kan man inte räkna med några större serier hos idékläckaren på Klara norra. Men det kanske inte dröjer Så länge förrän de stora fabrikerna är på väg åt samma håll.

 

 

 

 

  Teknikens Värld 1/53, sid 25

 
 
1953    
 1953   TfA provkör Rusch med motor Victoria Special 38 cc i nr.24   [Test guide.]
 

 

 

Rusch kan räknas till de motorcykelliknande mopederna. Den finns också i

"herrmodell" med rakt ramrör och valfritt sadeltank eller mc-bubbla.

 

 

 

 

Rusch i kombinerad modell med Victoriamotor.

 

MOPEDERNA på vägen

 

 

Omdöme och provkörning:

En liten verkstad i Klara i Stockholm har lämnat en lösning på mopedproblemet. Resultatet heter Rusch och är en moped av mc-typ i två utföranden, dels som kombinerad modell och dels som herrmodell, och med den ettriga Victoria Special som drivfjäder. Genom att man bibehållit original-Victorians kuggantal på bakhjulet trots att hjulen är 24" mot originalets 26" har man ökat motorvarvet. Detta högre varv ger samma maximifart som tidigare men ökar backtagningsförmågan ytterligare. 

Victoriamotorn i dagens utförande är ju avsedd att monteras som påhängsmotor på bakhjulets vänstra sida. Inbyggnad i ramen kan lätt medföra vibrationer, men tillverkaren av Rusch har eliminerat "elektriciteten" i händerna genom att förbinda motortoppen med ett stag framåt till ramen.

Eftersom Rusch byggts låg och bekväm - som en motorcykel - har man en utmärkt körställning. En skyddsplåt av scootertyp har placerats vid ramens nedre främre parti och tillåter att man kan köra relativt snyggt klädd. Den lågt placerade teleskopfjädringen är effektiv och gör körningen vilsam. Det är bara skada att Victoriamotorn saknar flottör och inte kan få en riktig tomgång - en låg bekväm moped av mc-typ som denna behöver strängt taget en bekväm motor också. 

Däremot måste vi harangera konstruktören för den nya kåpan över ljuddämparen, som givit en finfin munkorg till den annars så ilsket knattrande motorn utan att ta bort någon nyttig effekt.

Den kommer att finnas att köpas lös också och rekommenderas varmt till de många tusen Victoria-mopedisterna. 

Bland finesserna kan nämnas att drivkedjan och trampkedjan kan sträckas oberoende av varandra genom att både bakhjulet och motorn är ställbara i sina fästen. 

 

 

 
 

Motor : Victoria Special 38 cc. Cylinderdiameter 35 mm, slaglängd 40 mm, 0,8 hk vid 4600 varv/min. Avtagbart cylinderlock av lättmetall, Noris svänghjulsmagnet, Victoria specialförgasare utan flottör. 

Kraftöverföring och växlar: Kedja till bakhjulet, två växlar med frigång. utväxlingsförhållandet ändrat i förhållande till originalutförandet hos Victoria genom att mopeden har 24" hjul i stället för 26". 

Motorplacering: Motorn gummiupphängd i ramen med bakåtdraget vevparti. 

Reglage: Rullhandtag för gas och draghandtag för växling och frikoppling. 

Utrustning: Tank rymmande ca 4 liter oljeblandad bensin i förhållandet 1: 20 (1: 16 under inkörningen). Teleskopgaffelfjädring med låg teleskophylsa fram. Swingsadel, verktygskasett, kraftig pakethållare och tvåbent parkeringsställ.

Pris: 820:- utan stänkskydd, 840:- med stänkskydd. 

Två modeller finns, en kombinerad modell och en herrmodell, båda till samma pris. 

 
M4c    
 1953    
 

"RUSCH"

Idealmopeden 

CYKEL: Specialbyggd cykel för inmontering av motorn i ramen, försedd med fjädrande framgaffel av teleskoptyp. Kraftiga hjul med grövre ekrar, ringdim. 24" x 2".

Strålkastare med hel- och halvljus samt omkopplare å styret. Kraftigt markställ som tål igångsättning av motorn även när cykeln är uppställd. Effektivt stänkskydd av scootertyp. Stor och bekväm sadel. 

Avgasröret neddraget för placering av ljuddämparen vid navet. 

 

MOTOR: Victoria FM 38 spec. 0,8 hkr med 2 växlar och frigång. Belysning från svänghjulsmagneten. 

 

ÖVRIGT:

RUSCHMOPEDEN tillverkas i 2 modeller. 

 

Typ RM 1. i mc. utförande med övre ramröret uppdraget för montering av sadeltank. 

Typ RM 2. komb. herr- och dammodell med djupgående ramkonstruktion, s. k. brunn, samt vertikalställd bensintank för möjliggörande av bekväm av och påstigning. 

Lev. i två färger, dels ljusgrön med inlägg och randning i silver och brunt, samt dels vinröd med inlägg och randning i silver och svart. 

Tillverkare: 

S. ÖSTHOLMS 

Motor. & Cykelverkstad 

Klara Norra Kyrkogata 21 - STOCKHOLM - Tel. 20 22 38                                                              Spånga Tryckeri