De
mest framträdande egenskaperna hos Humlan är förutom den
smakfulla
exteriören bromsarna, fjädringen och
ljuddämpningen.
Bromsarna tar med ett
mjukt sugande, men samtidigt mycket
effektivt grepp. Detta märks framförallt
hos
framhjulsbromsen, som från full fart stoppar upp mopeden på
ett par meter
utan att man behöver, riskera en "punktlandning".
Fjädringen är också liksom
ljuddämpningen mycket
effektiv, vilket framför allt gör sig märkbart på dåliga
vägar, där den kommer till sin verkliga rätt.
|
DKW
Humlan kallas en av de trevligaste mopeder som någonsin rullat på
en svensk väg, men så har den också de välkända motorcyklarna
med samma namn att brås på, vilket framför allt märks på
konstruktionsdetaljer som t. ex. bromsar och växellåda.
En
av Humlans största förtjänster är motorn. Tack vare sin
automatiska choke är den mycket lättstartad och genom den treväxlade
växellådan imponerande stark. Vidare är den genom den
effektivaste ljuddämpning vi till dags dato provat mycket
tystgående.
Fjädringen
är visserligen fullt acceptabel, men enligt vår åsikt arbetar den
gummidämpade framhjulsstudsen på ett kanske väl hårt sätt. Den
absorberar inte vägbanans håligheter, utan fortplantar dem uppåt
genom armarna på mopedföraren. Därigenom blir man vid sträckkörning
på s. k. tvättbrädsvägar så småningom ganska trött i
axelpartiet.
Bakhjulsfjädringen
däremot sväljer de flesta ojämnheter utan att man på något
sätt märker något
obehag av dem.
En stor del av denna förtjänst måste
dock tillskrivas den mjuka och bekväma gummisadeln, vilken dock i
likhet med många tyska sadlar är väl styvmoderligt tilltagen.
Väl
tilltagna är däremot de mycket kraftiga bromsarna. De arbetar
synnerligen effektivt med ett mjukt och sugande grepp i väbanan
utan att man behöver riskera s.k. punktlandningar med därpå följande
riskabla luftfärder. Det är en detalj som skänker åkaren en känsla
av trygghet i trafiken.
För
övrigt är Humlan utrustad med en hel del finesser som inte finns
hos så många mopeder. Drivkedjan är t. ex. helkapslad,
gashadtaget av snabbgastyp, skärmarna djupdragna över hjulen.
vilket hindrar allt dropp och bensintanken försedd med löstagbar
bensinkran, varigenom man alltså också har ett effektivt
bensinlås.
I övrigt är mopeden utrustad med vad man i vanliga fall brukar åter
finna på de flesta mopeder. Signalhornet inger en dock osökt
tanken var mopeden fått sitt namn ifrån. Det kunde med andra ord
vara starkare...
Väl
ynkligt är också det av ståltråd tillverkade centralstödet.
Varför inte helt enkelt använda sig av ett kraftigt sidostöd
liknande det som återfinns på många svenska mopeder. Det skulle
bli avsevärt mycket smidigare att handskas med och vidare
elimineras därigenom risken att i onödan smutsa ned skorna.
Humlan
är en moped som troligen passar lika bra för mopedknutten som för
finåkaren. Ett intryck som åtminstone TfA:s testare fick innan han
med saknad lämnade tillbaka den lilla trivsamma "blandningen"
av motorcykel och moped.
FAKTA
OCH SIFFROR kring DKW Humlan:
3-växlad 2-taktsmotor med vändspolning, cylindervolym 49 cc, 0,8
hk effekt, svänghjulsmagnet och Bingförgasare.
Ram:
Stålpressad ram.
Framhjuls fjädring: Bottenlänk med
gummifjädring.
Bakhjulsfjädring:
Svingarmsfjädring.
Nav: Expanderande både bak och fram.
Belysning:
Strålkastare 6 V/17 W.
Tillbehör:
Styrlås, packningshållare, pump, inbyggd verktygskassett.
Färg:
Blått för standardmodellen, rött med kromande delar för
lyx-modellen.
Pris:
Standard 928 kr. Pris: Lyx 978 |
|