DKW  Auto-Union, Inglostadt.                    
 DKW Auto Union GmbH., Ingolstadt. DKW Zweirad Union A-G., Nürnberg. ^ back to DKW [56-61] main.
- - - - - - - - - - - - -
 

DKW. [56-61] main.

DKW country guide.

 

DKW. [56-57] Humlan

● Wiklunds, Stockholm.

● TfA test. Hummel.

 

DKW. [57-61] Hummel

● Standard

 

DKW.[60-61] Hummel

● Standard.

● CSR´s DKW inbytesprislista.

DKW. [59-61] Hummel

● Super. Super Sport.

 

DKW. [61]

● Kleinkraftrad Hummel 115, 155 

● Kleinkraftrad Hummel Super  

● Moped Hummel Super 

● DKW Sport (Violetta) 

● Hummel Standard, Zweisitser.

 

DKW. [61]

● Kenner fahren DKW. und warum?

● DKW Spoetnik 115 Blechbanane

DKW. [61-69] main.

 

DKW. [61-63]

● Sport Violetta.

● Caltex benzin.

Motell & Värdshus.

 

DKW. [61-63] Hummel

● 115

● 155

● DKW in USA.

 

DKW. [63-66] Hummel

● 136.

● Luxe (NL).

 

DKW. [64-65]

● Areo.

● Special.

 

DKW. Holland.

 

 

 

● Germany at A-Z.

 

German moped reg. D.

 

To Zweirad Union.

 

Back to DKW 56-61

Svensk
 Svensk Importör: AB Motorservice, Stockholm.    
 Wiklunds Cykel & Motor, Stockholm Va sålde DKW Hummel.
 
N2       
                                                 
 

 

DKW Humlan 1956

• från Wiklunds

 

 

DKW Humlan 1956

• från Wiklunds

 

 

 

 

UK mo-ped guide, 1956.

 

N3   
                        
 

 

Auto Union.

DKW Schnell Laster. Bj.56

 

 

 

 

DKW Humlan 57 från Wiklunds.

 

 

 

 
N4     
                           
 

 

TfA DKW test Nr.17 1957

 

 

 

 

Photos of DKW Hummel Bj.57

 

 

 

 
M2c    
 1956    
 
 

 

Content this page:

 

• DKW Hummel from Wiklunds -1956.

• DKW England (UK) - 1956.

• DKW Humlan från Wiklunds 1957.

• Test av DKW Hummel i Teknik för

         Alla Nr.17 1957.

• Photos of DKW Hummel Bj.57

 

 

 

                     

 
 Wiklunds Cykel & Motor, Stockholm Va
 

                  

 

 

 

 

DKW Hummel 1956

Auto-Union. Inglostadt. 

 

 

                       Stockholm Va

 

 

DKW Hummel 1956 (Motorkatalog)

Motor: Einzylinder-Zweitakt, Dauerleistunq 1,35 PS bei 4400 U/min., Bergsteigfähigkeit 20% 

Vergaser: Bing-Startvergaser mit Naßluftfilter. 

Getriebe und Antrieb: Tretkurbel-Kickstarter, Dreiganggetriebe. 

Rahmen: Preßstahlrahmen, kurze Vorderradschwinge mit Gummibandfederung, Schwinge mit Federbeinen hinten. 

Bereifung: vorn und hinten 23". 

Bremsen: Leichtmetall-Vollnabenbr., Trommel 100 mm Ø. 

Tankinhalt: 5,5 Ltr., Reserve 1 Ltr, Gemisch 1:25. 

Verbrauch: Normverbrauch 1,1 Ltr./ 100 km. Nähere Angaben waren bei Drucklegung nicht vorhanden. 

Preis: DM 598,-. 

Hersteller: Auto Union GmbH., Ingolstadt

 
UK D01  
 1956   Moped Review The Motor Cycle, 15 November   DKW country guide.   [Moped Review 1956.] [Back/to UK mo-ped guide.] 
 

Economy Two-wheelers : On this and Subsequent Pages are Reviewed all Pedal-assisted Machines Available in Britain

 

 
  
 

D.K.W.

Presented for the first time in Britain, the D.K.W. Hummel features a pressed-steel spine frame and a luxury

specification. In turn with the 49 c.c. twostroke engine is a three-speed gear box with twistgrip control; helical

gears form the primary drive.

The leading-link front fork is controlled by the D.K.W. rubber-band system. A pivoted rear fork is featured and

 the rear chain is totally enclosed. Hubs are of full width type and enclose 4in-diameter brakes.

Price.

£79 13s 5d

A.F.N., Ltd., Falcon Works, London Road, Isleworth, Middlesex.

 
 
M3d    
 1956   Auto Union. DKW Schnell Laster.   [Guide: Fordon & Tillbehör.]
 
 
M3c    
 1957   DKW Humlan från Wiklunds  
 
  

 

Ni måste provköra 

                  sensationsmopeden DKW Humlan 

                  och övertyga Er själv om alla dess fördelar.

 

3-växlad

Kickstart

Inbyggd förgasare

Endast en kedja

Dubbelt stöldskydd

Fullbromsnav

Tystgående

Utomordentlig fjädring

DKW HUMLAN

             

                  - mopeden med sting!

 

      

 
M4c  1957  
 1957  TfA provkör DKW Humlan i nummer 17.    [Test guide.]
 

 

 

 

De mest framträdande egenskaperna hos Humlan är förutom den smakfulla

exteriören bromsarna, fjädringen och ljuddämpningen. Bromsarna tar med ett

mjukt sugande, men samtidigt mycket effektivt grepp. Detta märks framförallt

hos framhjulsbromsen, som från full fart stoppar upp mopeden på ett par meter

utan att man behöver, riskera en "punktlandning". Fjädringen är också liksom

ljuddämpningen mycket effektiv, vilket framför allt gör sig märkbart på dåliga

vägar, där den kommer till sin verkliga rätt.

 

DKW Humlan kallas en av de trevligaste mopeder som någonsin rullat på en svensk väg, men så har den också de välkända motorcyklarna med samma namn att brås på, vilket framför allt märks på konstruktionsdetaljer som t. ex. bromsar och växellåda. 

En av Humlans största förtjänster är motorn. Tack vare sin automatiska choke är den mycket lättstartad och genom den treväxlade växellådan imponerande stark. Vidare är den genom den effektivaste ljuddämpning vi till dags dato provat mycket tystgående. 

Fjädringen är visserligen fullt acceptabel, men enligt vår åsikt arbetar den gummidämpade framhjulsstudsen på ett kanske väl hårt sätt. Den absorberar inte vägbanans håligheter, utan fortplantar dem uppåt genom armarna på mopedföraren. Därigenom blir man vid sträckkörning på s. k. tvättbrädsvägar så småningom ganska trött i axelpartiet.

Bakhjulsfjädringen däremot sväljer de flesta ojämnheter utan att man på något sätt märker något obehag av dem. 

 

En stor del av denna förtjänst måste dock tillskrivas den mjuka och bekväma gummisadeln, vilken dock i likhet med många tyska sadlar är väl styvmoderligt tilltagen. 

Väl tilltagna är däremot de mycket kraftiga bromsarna. De arbetar synnerligen effektivt med ett mjukt och sugande grepp i väbanan utan att man behöver riskera s.k. punktlandningar med därpå följande riskabla luftfärder. Det är en detalj som skänker åkaren en känsla av trygghet i trafiken.

 

För övrigt är Humlan utrustad med en hel del finesser som inte finns hos så många mopeder. Drivkedjan är t. ex. helkapslad, gashadtaget av snabbgastyp, skärmarna djupdragna över hjulen. vilket hindrar allt dropp och bensintanken försedd med löstagbar bensinkran, varigenom man alltså också har ett effektivt bensinlås. I övrigt är mopeden utrustad med vad man i vanliga fall brukar åter finna på de flesta mopeder. Signalhornet inger en dock osökt tanken var mopeden fått sitt namn ifrån. Det kunde med andra ord vara starkare... 

Väl ynkligt är också det av ståltråd tillverkade centralstödet. Varför inte helt enkelt använda sig av ett kraftigt sidostöd liknande det som återfinns på många svenska mopeder. Det skulle bli avsevärt mycket smidigare att handskas med och vidare elimineras därigenom risken att i onödan smutsa ned skorna. 

 

Humlan är en moped som troligen passar lika bra för mopedknutten som för finåkaren. Ett intryck som åtminstone TfA:s testare fick innan han med saknad lämnade tillbaka den lilla trivsamma "blandningen" av motorcykel och moped. 

 

FAKTA OCH SIFFROR kring DKW Humlan: 3-växlad 2-taktsmotor med vändspolning, cylindervolym 49 cc, 0,8 hk effekt, svänghjulsmagnet och Bingförgasare. 

Ram: Stålpressad ram.

Framhjuls fjädring: Bottenlänk med gummifjädring. 

Bakhjulsfjädring: Svingarmsfjädring.

Nav: Expanderande både bak och fram. 

Belysning: Strålkastare 6 V/17 W. 

Tillbehör: Styrlås, packningshållare, pump, inbyggd verktygskassett. 

Färg: Blått för standardmodellen, rött med kromande delar för lyx-modellen.

Pris: Standard 928 kr.  Pris: Lyx 978

 
 
 
 
M4d    
 1957   DKW Hummel  
 
 

 

Hubraum: 49 ccm.  Höchstgeschwindigkeit 40 km/h. Leergewicht: 44 kg, zul. Gesamtgewicht: 130 kg. Leistung 1,35 PS.

 

 

 

 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

xx