NSU-Werke Aktiengesellschaft, Neckarsulm .
 NSU NSU-Werke Aktiengesellschaft, Neckarsulm. ^ back to NSU Main.
- - - - - - - - - - - - -

[53-62] Quickly N. [55-62] Quickly N, S. [56-61] Quickly L. [57-60] Quickly Cavallino.

[59-63] Quickly T. [59-63] Quickly TT , TTK. [60-65] S/2, S 23, S 2/23, N 23, F, F S/2, 50. - Agriette with NSU engine.

 

Quickly N

Quickly N, S

Quickly L

Quickly Cavallino

Quickly T

Quickly TT

Quickly TTK

Quickly S/2

Quickly S, S/2

Quickly S 23, S 2/23

Quickly N 23

Quickly F

Quickly F S/2

Quick 50

1953-55

1955-62

1956-61

1957-60

1959-63

1959-63

1960-61

1960-62

1961-65

1961-65

1961-65

1962-65

1900

1962-65

 

 

 

 

 

 

      

 BENGT BERG & CO AB, Göteborg. [Back/to Finland moped register Quickly L.]
 
N1     
       
 

 

NSU Quickly Lyx  Bj.56

Motor: NSU

 

NSU Quickly L  Bj.56

Motor: NSU

   
 
N2    
        
 

 

NSU Quickly L  Bj.57

Motor: NSU

 

NSU Quickly L testas i TfA 1957

 

   
N3  
 
 

 

NSU Quickly L  Bj.57

Motor: NSU

 

NSU Quickly L  Bj.57

 

   
 
N4   
             
 

 

Reklam för Quickly Lyx

i Året Runt 23/58.

 

 

NSU Quickly L.  Bj58

Motor: NSU

 

 

 

NSU Quickly L.  Bj.58

Motor: NSU

 

 
N5    
          
 

 

Das Moped und die Kleinmotorisierung. 5

- 10. MAI 1958

 

Das Moped und die Kleinmotorisierung. 6

- . JUNI 1958 (only small)

   
 
M1a    
 1956  NSU Quickly L  
 

500 000 personer vände på slantarna som Ni . . . 

500 000 personer sökte samma moped som Ni . . 

500 000 personer valde bland minst 45 fabrikat och ALLA valde Quickly 

 

Den 500.000:e mopeden rullade redan för länge sedan av det löpande bandet på NSU-fabrikerna i Väst-Tyskland.

En halv million mopedförare rekommenderar Quickly. Lita på deras omdöme!

 

Den nya modell som vi presenterar här heter QUICKLY "L" betyder Lyx. Lyxmodellen är en vanlig Quickly men i ett mycket

modernt specialutförande och med alla de goda egenskaper kvar, som gjort den gamla Quickly så berömd och omtyckt.

Sköna linjer och vackra färger hör ihop. 

Här ser vi den nya bakhjulsfjädringen på Quickly-L. Svänggaffeln har 40 millimeter slagrörelse. som med stor säkerhetsmarginal

räcker för de allra sämsta vägar. Den förnämliga bottenlänksfjädringen fram är utförd som förut. 

Den extra djupa framskärmen stoppar effektivt allt smutsstänk. 

Inkapslingen för bakhjulet är egentligen ingen vanlig skärm utan ett karosseri över halva mopeden. 

För den Quickly-ägare som själv vill rengöra sin moped är det särskilt glädjande, att "karosseriet" är lätt avtagbart. 

Quickly-L-föraren har alltid något vackert för ögonen, nämligen det högmoderna profilstyret i djuppressad form. 

Ovanligt formfulländade är styret, fjärrstrålkastaren, signalen och hastighetsmätaren sammanbyggda till en elegant enhet. 

Alla kablar är inkapslade i styret och fullständigt skyddade för smuts och regn.

 

 

 

Quickly cyklas inte igång utan startas stillastående som en riktig motorcykel. 

En lätt tryckning med tåspetsen på en av pedalerna och Quickly spinner mjukt på tomgång. 

Med sidostödet står Quickly stabilt även på ojämnt underlag. Dessutom finns ett centralställ som användes t. ex. vid en punktering. 

Efter önskan monterar Er NSU-handlare i en handvändning ett original benskydd som skyddar benen för smutsstänk och stenskott. 

Quickly-L har också däck med vita sidor som betydligt höjer den exklusiva exteriörens skönhet. 

 

KORT och GOTT

Riktiga motorcykelbromsar 

NSU-insugningssystem minskar motorslitaget till ett minimum 

Den påkostade centralpressramen är hundraprocentigt skevsäker 

Quickly har endast en kedja (slirar ej) 

 

 

 
 
   Garanti- och servicekort som berättigar till GRATIS SERVICE medföljer varje NSU-maskin.
M1b    
 1956    
 
 
 
M2a    
 1957   NSU Quickly L restaurierte. Datum der Erstzulassung: 09.06.1957  
 
 
 
M2b  1957  
 1957   TfA provkör Quickly L i nr.15   [Test guide.]  
 
  Svensk Generalagent för NSU: Motorfirman Bengt Berg & Co AB, Friggegatan 25, Göteborg.
 

NSU Quickly har en väl genomtänkt konstruktion. De heldragna

skärmarna t. ex. ger ett mycket effektivt stänkskydd samtidigt

som mopeden genom dem får en både stilren och tilltalande

utformning. 

 

 

Strålkastaren är inbyggd i styret, vilket liksom ramen pressats

i stålplåt. På styret sitter alla reglage lätt åtkomliga. Det förtjänar

att nämnas att hastighetsmätaren ingår i standardutrustningen. 

 

 

Framhjulsbromsen, som är av expandertyp, fungerade till-

fredsställande under TfA-testen med mjuka, men bestämda

inbromsningar. Även fjädringen var effektiv och under proven

erhölls inget genomslag. 

 

 

Man behövde bara åka ett par hundra meter och knappt det med den välkända tyska mopeden NSU Quickly Lyx innan man upptäckte att den inte bara är Mopeden med stort M, utan också att den har något av en verklig motorcykel över sig. Körställningen t. ex. är av sånt där sportigt slag med knäslut om tanken osv., alltså av samma typ som återfinnes på många sportmaskiner. 

 

Även kurvstabiliteten för tanken på en motorcykel. Man kunde vräka ned mopeden i kurvor med hög fart utan att någon gång känna den där fladdrande känslan som när man håller på att tappa balansen. Stabiliteten har väl i viss mån erhållits dels genom de stora hjulen, dels genom den mycket styva ramen som är pressad i stålplåt. 

 

Motorn däremot verkar ganska svag i jämförelse med många andra mopeder av idag. Detta beror naturligtvis till stor del på att Quickly är utrustad med en tvåväxlad låda, en detalj som i dag faktiskt anses omodern. Testexemplaret klarade t. ex. inte start i backe med 15 procents stigning utan pedalhjälp. Annars visade motorn enbart goda sidor. Den var lättstartad, gick som ett urverk trots mycket ansträngande körning i svår terräng, var lätt att sköta genom sina jämna ytor osv. Till detta kom även den förnämliga ljuddämparen, som visade sig vara mycket effektiv. 

 

Bromsarna är, liksom på alla NSU:s motorcyklar, förmodligen tilltagna i överkant. Man kunde bromsa löst eller slå på en tvärnit. Sak samma: bromsen tog lika mjukt men bestämt ändå. 

Verktygslådan är placerad på en ganska originell plats, nämligen under strålkastaren. Verktygsuppsättningen är i stort sett den vanliga. Strålkastaren är mycket stark och tydligen liksom bromsarna tilltagen med god marginal. 

 

Slutomdömet blir, att NSU Quickly är en moped med enbart goda sidor, dock med reservation för motorstyrkan, som kunde varit större. Det var med saknad Quicklyn återlämnades efter avslutad test . . . 

 

 

FAKTA OCH SIFFROR kring NSU Quickly Lyx: 

Motor: 2-växlad 2-taktsmotor, typ NSU Quickly, luftkyld. 0,8 hk vid 5 000 v/min.  Svänghjulsmagnet och Bingförgasare. Kickstart. 

Ram: Centralpressram av stål. 

Framhjulsfjädring: Bottenlänk.

Bakhjulsfjädring: Svänggaffel.

Nav: Fullnav med invändiga expanderande bromsbackar. 

Belysning: Strålkastare 6 V/17W. 

Tillbehör: Hastighetsmätare, packningshållare, inbyggd verktygskassett. 

Färg: Blå och grå, rosa och grå, brun och beige.

Riktpris: 895 kr. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
M3a    
 1957  Broschyr flera modeller av NSU mopeder.  
 
 

Kvalitet  i  minsta  detalj 

 

Garanti och servicekort som berättigar till GRATIS

 

SERVICE medföljer varje NSU-maskin

 

Quickly - L 

 

Quickly har riktiga motorcykel-bromsar. 

Quickly har det berömda NSU-systemet med "lugnad insugningsluft", som minskar motorslitaget till ett minimum.

Quickly har en påkostad, skevsäker centralpressram.

 

 

Quickly har endast en kedja (slirar ej).

 

 
 
 
M4a    
 1958   Reklam för Quickly Lyx i Året Runt nr. 23.  
 
 

Såhär ska en riktig moped se ut!

 

Mer ska den inte kosta.

Lyx 895:-

Standard 740:-

 

Enda mopeden med centralpressram. Den berömda NSU-motorn är seg, stark och tålig. Systemet med "lugnad luft" ger avsevärt mindre motorslitage. NSU Quicky är en originalmoped - tillverkad av världens största mc-fabrik. Billig och säker i drift. mc-bromsar, en kedja. Mjuk fjädring och tyst gång. Fri service efter 50 mil. 

 

700.000 har valt NSU-Quickly - det kan inte vara någon tillfällighet! 

 

N S U - märket som är en hel motor familj - moped, mc, scooter,  bil. 

 

Sänd Quickly-broschyren och NSU-nålen till ......

 

Generalagent

BENGT BERG & Co AB

BOX 835 GÖTEBORG 8

 

 

 

 
 
M4b    
 1958  Advertismet from Swedich motor magazine  
 
 
 NSU Quickly Lyx 
 

Den berömda Quickly i specialutförande.

* Ny bakhjulsfjädring med svänggaffel.

* Extra djup framskärm mot smutsstänk.

* Bakhjulet inkapslat som karosseri över halva mopeden.

* Formfulländat styre med alla kablar inkapslade.

* Vita däcksidor.

* Elegant tvåfärgslackering.

                             Riktpris 895 :-

                           

 
  BENGT BERG & CO AB, Göteborg.
 
M4c    
 1958    
 
 
M4d    
 1957-58   NSU Quickly L 49kg
 

Motor: Einzylinder-Zweitakt NSU, Bohrung 40, Hub 39, 49 ccm, Verdichtung 1 :5,5, Dauerleistung 1,3 PS bei 5000 U/min.,

          Höchstdrehzahl 5200 U/min., höchstes Drehmoment 0,253 mkg bei 3000 U/min. 

Vergaser: Bing 1/9/16, Einstellung 54/2, 1/2x auf. 

Elektrische Anlage: Schwunglichtmagnetzünder 6 V 17 W, Kerze Bosch W 190 M 11 S, Gewinde M 14. 

Getriebe und Antrieb: 2 Gänge, Lenkerschaltung, Zweischeibentrockenkupplung, Sekundärkette Einfachrollenkette 1 x12, 7x4, 88 Din 8180,

                               112 Glieder, Abstufung 1,88:1, Ubersetzung gr. Gang 15,99, ca. 40 km/h. 

Rahmen: Zentralpreßrahmen, Hinterradschwinge mit 40 mm Federweg, Blechpreßgabel mit Schwinghebel, Steckachse vorne und hinten.

              Chromfelgen, zweifarbige Lackierung Preßblechlenker mit eingebautem Scheinwerfer. 

Bereifung: v. 26x2,00, h. 26x2,00, Reifendruck v. 1,5 - h. 1,75. 

Bremsen: Innenbackenbr., 90 mm Ø.

Tankinhalt: 4,45 Ltr., Reserve 0,45 Ltr., Mischverhältnis 1 :25. 

Verbrauch: Bei 40 = 1,3 Ltr./100 km.

Abmessung: Gesamtlänge 1900 mm, Breite 670 mm, Höhe 990 mm, Radstand 1190 mm, Bodenfreiheit 150 mm. 

Preis: DM 595.-   Beinschild DM 39,-. 

Hersteller: NSU Werke Aktiengesellschaft, Neckarsulm

 

 
     
 
M5a    
 1958  NSU Quickly. Das Moped und die Kleinmotorisierung. 5 - 10. MAI 1958.   [Back/to Das Moped... reg.]