Omdöme
och provkörning: Denna
mopedmotor är marknadens prisbilligaste, men trots det har jag vid
provkörningen inte kunnat hitta något drag hos Berini som skulle tyda
på att Berini skulle vara av lägre kvalitet än någon av de i TfA
tidigare presenterade 13 mopederna. Tvärtom kan jag om denna moped nr
14 säga, att den hör till de allra lättaste att köra.
Med
sina 0,6 hk och sin på grund av originalmotorns alltför stora
hastighet strypta förgasare är Berini en tystgående och lagom
stark mopedmotor, som särskilt rekommenderas till personer som
är ovana vid motorer.
Med
endast två reglage, varav det ena är en förvånande lättgående
frikoppling med spärr, är den lätt att manövrera.
Lättstartad
är den också, och efter kallstart är choke spjället åtkomligt
när man sitter på cykeln under fart, det är bara att böja
sig fram. På de flesta mopeder är man ju efter kallstart
annars tvungen att stanna; justera spjället och åter starta.
Att
det fattas 2 tiondels hästkraft i det lagligen tillåtna
minskar backtagningsförmågan - men som en kompensation tar
Berini mycket lätt emot tramphjälp även vid låga farter.
Maximifarten
är dock kring de tillåtna 30 km/tim.
Som
synes av bilderna är Berini relativt liten med
inverterad, snett nedåt pekande cylinder. Den visar
beträffande körtekniken stark släktskap med
Cyclemaster, som tillverkas vid samma holländska fabrik
som Berini. Förgasarspjället är lätt åtkomligt även
under fart.
Motor:
32 cc tvåtakts luftkyld inverterad motor på 0,6 hk,
cyl.-diam. 36 mm, slaglängd 32 mm. Roterande slidventil.
Tillverkare:
Pluvier-NV Motorenfabrik, Rotterdam, Holland.
Vikt
7,2 kg.
Vevaxeln
lagrad i tre kullager.
Motorplacering:
På framgaffeln framför styrstången.
Drivsätt
och växlar: Drivning med direktdrivande rulle på
framhjulet.
Reglage:
Spak för gas och frikoppling med spärr.
Utrustning:
Tank rymmande 1,4 liter oljeblandad bensin i förh.
1:25.
Pris:
325:-kr.
|