Pluvier-NV Motorenfabrik, Rotterdam, Holland.                      
 Berini M 13 Pluvier-NV Motorenfabriek, Rotterdam, Holland.  

^ back to Berini - Pluvier main. 

- - - - - - - - - - - - -   ·  motorer
 Berini Motorenfabr. Pluvier N.V., Rotterdam. -  Berini M 13. - Cyclemaster. - Cyclestar. - Berini & Pluvier. - Berini in Germany.

 

Importör 1950: ...AB Berini. Biblioteksgatan 11, Stockholm. • Drottninggatan 5, Göteborg.

Svensk Agent: ....Kontra Handelsfirma, Stockholm.

Svensk importör: A.B. Hans Osterman, Birger Jarlsgatan 18, Stockholm.

 

 

[Separata motorer. Separate help engines. (Berini M 13).]

Guide: Hulpmotoren, Holland. 

  License built in other country's.

Germany: Pantherwerke. 

Back - to Denmark.

 

BERINI är en framhjulsmotor av synnerligen enkel konstruktion - endast tre rörliga delar. 

Ni kör 8-10 mil på 1 liter bränsle. Jämför priset därför med 

Edra nuvarande resekostnader och finn att Berini betalar sig själv på kort tid!

N1      
1952

 

Berini påhängsmotor fanns i Sverige i

minst två modeller. En med svart tank

- äldst, den tanken har en liten annan

form än den nyare modellen - "silver".

 

Berini fanns med med Bing och Encarvi

förgasare. 

 

Pluvier - NV Motorenfabrik, 

Rotterdam, Holland.

                          
 

 

Strålande hjälpmotor prestation!

Lage kör sträcken Sverige - Marocko.

 

 

 

TfA provkör Berini 21/52.

 

 

Lars "trimmar till det".

 

 
N2       
                                          
 

 

Kockums Emalj 1952.

 

 

 

Berini M 13

 

 

Berini M 13 Bj.55

 

 
M1a    
 1952  Lage Hellman and his Berini. Strålande hjälpmotor prestation!
 

Original reklam i/från Teknikens Värld nr. 24/52

 

 

 

Original ad technical magazine "Teknikens Värld".

This is Lage Hellman. 

In 52 days 1952, he travelled 10.800 km. 210 km per day. 

Stockholm - Marocko - Stockholm. 

Moped i Sverige - Knallert i Danmark - Hilfsmotor i Tyskland

- Velomoteur i Frankrike - Bicideta con motore i Spanien - Puff puff i Marocko -

alla dessa beteckningar på Berinin har konstnären Lage Hellman fått lära sig under sin mångtusenmilafärd till Afrika. 

 

                                    

 

På kartan kan Ni följa hans färd - det är inte litet han och hans trogna färdkamrat Berini presterat. Vad Lage Hellman har att berätta är ett gott betyg åt Berini, ett bevis för seghet och energi, kvalitet och tillförlitlig konstruktion.

 

 

 

Lages route: Sverige - Marocko

 
 
M1b  1952  
 1952   TfA provkör Berini i nummer 21.   [Test guide.] 
 

 

Lätt, lättkörd och lättstartad är framhjuls drivande Berini.

 

Omdöme och provkörning: Denna mopedmotor är marknadens prisbilligaste, men trots det har jag vid provkörningen inte kunnat hitta något drag hos Berini som skulle tyda på att Berini skulle vara av lägre kvalitet än någon av de i TfA tidigare presenterade 13 mopederna. Tvärtom kan jag om denna moped nr 14 säga, att den hör till de allra lättaste att köra.

 

Med sina 0,6 hk och sin på grund av originalmotorns alltför stora hastighet strypta förgasare är Berini en tystgående och lagom stark mopedmotor, som särskilt rekommenderas till personer som är ovana vid motorer. 

Med endast två reglage, varav det ena är en förvånande lättgående frikoppling med spärr, är den lätt att manövrera.  

Lättstartad är den också, och efter kallstart är choke spjället åtkomligt när man sitter på cykeln under fart, det är bara att böja sig fram. På de flesta mopeder är man ju efter kallstart annars tvungen att stanna; justera spjället och åter starta. 

Att det fattas 2 tiondels hästkraft i det lagligen tillåtna minskar backtagningsförmågan - men som en kompensation tar Berini mycket lätt emot tramphjälp även vid låga farter. 

Maximifarten är dock kring de tillåtna 30 km/tim.

 

 

Som synes av bilderna är Berini relativt liten med inverterad, snett nedåt pekande cylinder. Den visar beträffande körtekniken stark släktskap med Cyclemaster, som tillverkas vid samma holländska fabrik som Berini. Förgasarspjället är lätt åtkomligt även under fart.  

Motor: 32 cc tvåtakts luftkyld inverterad motor på 0,6 hk, cyl.-diam. 36 mm, slaglängd 32 mm. Roterande slidventil. 

 

Tillverkare: Pluvier-NV Motorenfabrik, Rotterdam, Holland. 

Vikt 7,2 kg. 

Vevaxeln lagrad i tre kullager. 

Motorplacering: På framgaffeln framför styrstången. 

Drivsätt och växlar: Drivning med direktdrivande rulle på framhjulet. 

Reglage: Spak för gas och frikoppling med spärr. 

Utrustning: Tank rymmande 1,4 liter oljeblandad bensin i förh. 1:25. 

Pris: 325:-kr. 

 
 
M1c    
 Lars "trimmar till det".   Kort taget 1971.
 

LARS bicycle is a Monark and the engine "BERINI". 

Gissa om att köra detta ekipaget var kul.... mer än kul!  

This is "Growy", young and motorized.

 
 
 
M2a    
 1952   Kockums Emalj. [Guide: Hus & Hem.]  

 

Going for a trip on Your Berini? Like Lage! He traveled from Stockholm to Morocco on

his Berini AND back to Stockholm! 

I don't know if Lage brought any "Kitchen equipment" with him - but if You are going

for a trip I recommend  Kockums Emalj.

 

 

 

 

                 

 

   
 
M3a    
 1953   Berini M 13  
 

Svensk importör: AKTIEBOLAGET HANS OSTERMAN

 

 
 
 
M4a    
 1955   Berini M 13 E  
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

xx  xx